Oljeval???

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jag skall serva biken och funderar på vilken olja man skall ha. Har hittat rätt angivelse i serviceboken men är lite osäker på märken och sådär. Jag vet bland annat om en kille som kränger q8-oljor för ett mkt rimligt pris i förhållande till många handlare. Var inne på okq8:as hemsida och där hade dom en guide där jag kunde klicka fram just exakt till min cykel. Verkar rimligt men vet inte, sökte lite här på forumet och någon pratade om koppling/växellåda osv. Jag tar gärna emot tips och råd.

Det tipset jag fick från okq8 hemsidan var: Q8 Formula Super Plus 5w-40

I manualen står det såhär: IP SUPERBIKE 4, SAE 5W-40

Tack för all hjälp! :)

Castrol GPS är den oljan som jag har i mina två hojar (1xGSX-R1000 och 1xDR350 S/R) och som många verkstäder häller i. Mellandyr, mellanbra och jag har aldrig hört någon klaga på den.

PS. bara för att oljan är röd kan man INTE dricka den. Det smakar inte hallonsaft! DS.

//jaG

Jag hade i castrol GPS en gång i min Aprilia med MYCKET kopplingsbekymmer som följd. Bäst erfarenhet har jag av Motuls oljor. Belray har också funkat kalas.

/F

Josafan skrev:
Jag skall serva biken och funderar på vilken olja man skall ha. Har hittat rätt angivelse i serviceboken men är lite osäker på märken och sådär. Jag vet bland annat om en kille som kränger q8-oljor för ett mkt rimligt pris i förhållande till många handlare. Var inne på okq8:as hemsida och där hade dom en guide där jag kunde klicka fram just exakt till min cykel. Verkar rimligt men vet inte, sökte lite här på forumet och någon pratade om koppling/växellåda osv. Jag tar gärna emot tips och råd.

Det tipset jag fick från okq8 hemsidan var: Q8 Formula Super Plus 5w-40

I manualen står det såhär: IP SUPERBIKE 4, SAE 5W-40

Tack för all hjälp! :)

Tycker du ska köpa nån av Q8 oljor till MC, dom har en mkt bra mineralolja som heter Straight 50, kan vara lite tungflytande ifall du kör på vinterhalvåret & har MC ute.

Sen har dom en helsyntet som heter nå Q8 SBK "superbike" 15w50. Har testat båda. Kör nu med 15w50 men kommer att gå tillbaks till Straight 50 pga att jag märkte ingen större skillnad (kör bara på sommarhalvåret) & den avsevärt mkt billigar än helsyntet oljan. Byter man som en vanlig MC förare var 500 mil ungefär så är det väl ingen större ide att köra på en dubbelt så dyr olja.

Nu kommer det säkert att komma massa negativa & possitiva inlägg om mineralolja, men du får bilda dig en egen uppfattning om vad du vill köra på. Men du kommer INTE få nå motorproblem med en mineralolja, den smörjer lika bra som helsyntet men inte lika länge, tror ungeför en helsyntet ska räcka runt 1500-2000 mil, medans kanske Mineral har halva längden. Nu kanske inte detta är riktigt, men det kommer väl kommentarer om detta strax i denna tråd

R1 Uffe skrev:
Tycker du ska köpa nån av Q8 oljor till MC, dom har en mkt bra mineralolja som heter Straight 50, kan vara lite tungflytande ifall du kör på vinterhalvåret & har MC ute.

Sen har dom en helsyntet som heter nå Q8 SBK "superbike" 15w50. Har testat båda. Kör nu med 15w50 men kommer att gå tillbaks till Straight 50 pga att jag märkte ingen större skillnad (kör bara på sommarhalvåret) & den avsevärt mkt billigar än helsyntet oljan. Byter man som en vanlig MC förare var 500 mil ungefär så är det väl ingen större ide att köra på en dubbelt så dyr olja.

Nu kommer det säkert att komma massa negativa & possitiva inlägg om mineralolja, men du får bilda dig en egen uppfattning om vad du vill köra på. Men du kommer INTE få nå motorproblem med en mineralolja, den smörjer lika bra som helsyntet men inte lika länge, tror ungeför en helsyntet ska räcka runt 1500-2000 mil, medans kanske Mineral har halva längden. Nu kanske inte detta är riktigt, men det kommer väl kommentarer om detta strax i denna tråd

Kör inte så mkt och har för avsikt att byta oljan rätt ofta. Det jag i första hand ville kolla upp var märket i sig, alltså Q8, vet inte men annars har man ju sett att det är mest Castrol o liknande på banor och fassan gnabbar alltid om Valvoline osv. Men det är ju en vanlig hoj som skall köras med lite då o då, inge jävla racingkör, så det lutar åt Q8 i så fall.

Tackar för hjälpen, kom gärna med fler tips!

Ädit: Läste lite mer på Q8:as hemsida och den oljan som dom vill att jag skall använda är en ren motorolja. Om man går in i kategorierna och blippar lite på motorcykeloljor så finns inte denna med. Varför rekommenderar man en bilojla??

Ädit #2: Vidare så rekommenderar dom samma olja till en Aprilia Pegaso, vilken har samma motor som min. Men däremot så rekommendear man Q8 SBK Racing till BMW f650(vilken har väldigt snarlik motor som min, dock har den bara 4 ventiler :hihi ) Frågetecknen hopar sig?

Last edited:
R1 Uffe skrev:

Är du helt allvarlig nu? Använder du en "rak" 50-olja till högvarvig MC?
Påminn mig att jag inte vill köpa din hoj sen.

soppatorsken skrev:
Är du helt allvarlig nu? Använder du en "rak" 50-olja till högvarvig MC?
Påminn mig att jag inte vill köpa din hoj sen.

Ska göra det, kan du säga mig då vad som är dåligt med den oljan :confused: :confused: :confused: eller vad är den största skillnaden på typ CASTROL GP 20w50 Mineralolja & Q850w50 minerslolja, förutom att CASTROL har 20w & Q8 har 50w.

Förklaring :7peta

Last edited:
Jaha "soppatorsken" jag vill veta !!!!

Nån annan kunning som kan förklara

R1 Uffe skrev:
Ska göra det, kan du säga mig då vad som är dåligt med den oljan :confused: :confused: :confused: eller vad är den största skillnaden på typ CASTROL GP 20w50 Mineralolja & Q850w50 minerslolja, förutom att CASTROL har 20w & Q8 har 50w.

Förklaring :7peta

Läs med hänsyn för stavfel.

Jo, nu är jag en dålig förklarare pga att jag inte är så insatt. Det jag invänder mot är att du använder "rak" olja. Nuffrorna står som bekant för vilken viskositet, "tjockhet" på oljefilmen vid olika tempraturer. Om du har en singelviskositetsolja (inte att förvecksla med singel malt eller dy.) så funkar den perfa i ett tempraturområde. Med multi-viskositetgegga i motorn funkar oljan i ett större tempområde. Så du har bra smörj tex. varma sommardagar som du skriver men väldigt dålig vid starter, när det är svalt i luften och du kör motorväg osv.
Hurvida man ska ha mineral eller halv-helsyntet orkar jag inte gå in på, det finns en megalång tråd där FZ1 postade lite bänkkörningar tror jag.

Edit: Kan inte nån mer påläst förklara? Jag förstår knappt själv vad jag menar...

Last edited:
Såhär menar nog soppatorsken...

en 50W singelgradeolja är trög när den är kall. Den är kall även när du startar den från garaget (upp till 70 grader är kall). Oljan är trögare av naturen kall. När du startar hojen kommer oljan inte nå ut till den kalla motorns rörliga delar lika fort som ex. en multigradeolja som 0w-40 eller 10w-x.

För våra klimat så finns det ingen anledning att använda dom mest extrema oljorna ur viskositetshänseende i motorcyklar (0w ex.) men en 10-15w-40 är varken dyrare eller sämre någonstans.

Själv köper jag 4 liter GPS 15w40 till min hoj för 250 kronor. Billigare än så blir det väl inte och jag får en bra olja som man kan dricka som hallonsaft!

Har jag fel så rätta mig.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Såhär menar nog soppatorsken...

en 50W singelgradeolja är trög när den är kall. Den är kall även när du startar den från garaget (upp till 70 grader är kall). Oljan är trögare av naturen kall. När du startar hojen kommer oljan inte nå ut till den kalla motorns rörliga delar lika fort som ex. en multigradeolja som 0w-40 eller 10w-x.

För våra klimat så finns det ingen anledning att använda dom mest extrema oljorna ur viskositetshänseende i motorcyklar (0w ex.) men en 10-15w-40 är varken dyrare eller sämre någonstans.

Själv köper jag 4 liter GPS 15w40 till min hoj för 250 kronor. Billigare än så blir det väl inte och jag får en bra olja som man kan dricka som hallonsaft!

Har jag fel så rätta mig.

//jaG
Det stämmer nog att det tar en liten xtra stund innan en 50w50 olja kommer ut istället för en annan. Inte vet jag, men jag är då inte orolig (eller ska jag vara det & köra på Castrol 20w50 mineralolja istället) för det när man har hojjen i ett garage som är 30 grader varmt under sommar halvåret !

R1 Uffe skrev:
Det stämmer nog att det tar en liten xtra stund innan en 50w50 olja kommer ut istället för en annan. Inte vet jag, men jag är då inte orolig (eller ska jag vara det
Jo du skall nog vara lite orolig, det är under tiden du inte har full oljefilm som det största slitaget i motorn sker...

R1 Uffe skrev:
& köra på Castrol 20w50 mineralolja istället) för det när man har hojjen i ett garage som är 30 grader varmt under sommar halvåret !
Varför vill du ha så tjock olja? För att vara extra säker på att ha en stark oljefilm som klarar höga tryck och temperaturer? Då bör du istället köra med en helsyntet, t.ex Biltema Racing 15W-40 á 79:-/liter

FZ1 skrev:
Varför vill du ha så tjock olja? För att vara extra säker på att ha en stark oljefilm som klarar höga tryck och temperaturer? Då bör du istället köra med en helsyntet, t.ex Biltema Racing 15W-40 á 79:-/liter

Varför köpa helsyntet då? Även det är helt onödigt på en gathoj.

Köp en olja som ex. Castrol GPS, halvsyntet och kostar 300 spänn/4 liter om man har lite kontakter. Varför chansa när det inte kostar mer?

//jaG

Då blir det Castrol GP 20w50 mineralolja då, kanske tur man körde bara dom sista 50 milen på Q8 straight 50 då ?????

Anders Brink, vad säger du, du som är en lite av en olje expert här på forumet

R1 Uffe skrev:
Då blir det Castrol GP 20w50 mineralolja då, kanske tur man körde bara dom sista 50 milen på Q8 straight 50 då ?????

Anders Brink, vad säger du, du som är en lite av en olje expert här på forumet

Välj en delsyntet istället. Tror inte pengaskillnaden uppväger fördelarna. 10w-40 ger låg oljeförbrukning och skön växellåda.

GPS.jpg

//jaG

Nu är det så att undertecknad har hittat en olja på det däringa Harald Nyborg....vilket man lätt kan vara suspekt emot. Vad tror folk om detta:

TEXACO MOTOROLJA HELSYNTET 4L

4 liter Helsyntetisk motorolja som innehåller en avancerad tillsats. Godkänd för alla moderna bilar. Uppfyller kraven för de längsta oljebyteintervallen.

5W - 40.....

199 stollars, någon som har ngt att invända?

Josafan skrev:
Nu är det så att undertecknad har hittat en olja på det däringa Harald Nyborg....vilket man lätt kan vara suspekt emot. Vad tror folk om detta:

TEXACO MOTOROLJA HELSYNTET 4L

4 liter Helsyntetisk motorolja som innehåller en avancerad tillsats. Godkänd för alla moderna bilar. Uppfyller kraven för de längsta oljebyteintervallen.

5W - 40.....

199 stollars, någon som har ngt att invända?
Köp inte en bilolja till din mc.
Det finns tillsatser i dem (friktions modifierare) som inte rekommenderas för motorcyklar med våtkoppling.
Att byta olja ofta och att använda bra oljor är det bästa man kan göra för sin hoj.
Snålheten ska inte vara avgörande i vissa fall..

Major Bif skrev:
Köp inte en bilolja till din mc.
Det finns tillsatser i dem (friktions modifierare) som inte rekommenderas för motorcyklar med våtkoppling.
Att byta olja ofta och att använda bra oljor är det bästa man kan göra för sin hoj.
Snålheten ska inte vara avgörande i vissa fall..

Ok, ge mig några alternativ i så fall. Problematiken ligger kring att jag kollade på OKQ8:s sida t.ex. (inte för att det är någon superleverantör) och dom rekommenderade en bilolja till min bike, vad göra?

I manualen står det IP SUPERBIKE 4 , 5W-40. Dock har jag inte för avsikt att köpa just den oljan men en som passar cykeln iaf. Visst kan man vara dumsnål, men samtidigt är det inte kul att vara dumdyr.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti