Oljeval till XT660

Sandis

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Yamaha XT660X -05
Dags att byta olja på min xt660x, har vart runt lite i haninge & kikat men inte nappat hittat något som passat.
Har blivit rekommenderad en 15W-50, men har som sagt inte hittat någonstans det finns att köpa på. Rör mig i Stockholms området, skulle behöva lite tips på vad man ska satsa på. Om det kanske finns nån annan som passar & är bra...

Det är ju bara olja. Köp någon och byt. Aprilia center har bra olja till OK oris. Köp och byt.

Den vanliga rekommendationen blir okq8 sbk racing 15w50. Finns på de flesta ok mackar samt billig i 20 liters dunk,

15/40 biltema delsyntet lär göra jobbet. 50 kr/liter gör att du kan byta 2 ggr per år om du nu skulle lägga lite mil på den.

Provar här med. Vet nån dimension på brickan till oljepluggen? Fann inte någon vid beställning av oljefilter. Mvh

samma bricka funkar måååånga gånger utan att läcka. dra bara inte olje pluggen så knogarna vitnar.

Du kan återanvända kopparbrickan genom att "glödga" den ljusröd.
När den svalnat har den återfått sin "mjukare" form och låter sig formas efter ytorna mellan skruvskallen och oljetråget. det är först när brickan blivit skadad eller så deformerad att det bildats en "kant" vid ytterdiametern som man behöver köpa en ny.
En gasbrännare, alt gasolbrännare fungerar till koppar.
Själv använder jag en liknande den här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...gasdrivna-lodverktyg/butangasbrannare-213051/

/KentW

Ett generellt tips är ju annars att läsa instruktionsboken och vad man där rekommenderar..
Brukar förenkla problemet.:tummenupp

Ja fast frågan gällde vilken dimension, har såklart ingen bok kahpbe och vill köpa ny moddlaren. Fick svar på annat håll. Det är tre skruv. M5,m8,m14. Tack ändå.

samma bricka funkar måååånga gånger utan att läcka. dra bara inte olje pluggen så knogarna vitnar.

Beror ju helt på vilken hoj / oljeplugg det är.
Går det med fingrarna dra oljepluggen så ett papper fastnar där brickan skulle varit, JA.
Ja då går det att återanvända brickan länge.

Slutar gängorna på oljepluggen stax innan den tätande ytan (som på min Triumph) så måste brickan hålla minimitjocklek. För att kunna täta.
Vilket innebär att "fabriksbrickan till Triumph Sprint RS oljeplugg" är 2mm tjock och INTE ska återanvändas.
För när oljepluggen är dragen i botten, slut på gängorna, är det ca 1,5mm mellan de tätande ytorna.

En helt annan femma är att jag använder Tredoring / Stålgummipackning
ca 2kr/st hos SWEDOL istället för koppar eller aluminiumbricka.
Till Triumphen 2 st för tillräcklig tjocklek.
Ta med oljepluggen til SWEDOL för rätt storlek på Tredoring/Stålgummipackning.
Minsta Tredoring som går på oljepluggen.
Det räcker att dra med 75% av specat moment. Med Tredoring. För hålla tätt.
Och givetvis har jag borrat oljepluggen och säkrar den med rostfri ståltråd.

Last edited:
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...