Oljesprut vid slangning.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Oljesprut.

Godafton!

Min båge, en Husqvarna 570 från 2001, börjar spruta olja efter att jag har åkt en lite längre sträcka på bakhjulet. Börjar redan efter runt 100 meter o ökar successivt.

Det rä alltså så mycket olja att hela jag blir oljeblöt o måste diska hjälm o glasögon med avfettande medel efteråt. I synnerhet min högra stövel blir väldigt sölig.

Jag antar att det är vevhusventilationen som går från toppen in i främre ramröret (tror att det är vevhusventilationen som är där) som spökar men har kollat där o där är varken igentäppt eller nåt annat skumt. Det är iaf där den högsta punkten läkage förekommer.

Vad kan man göra för att förhindra detta läkage? Vad händer om man helt sonika pluggar igen vevhusventilationen? Har också gått i funderingar på att leda om skiten ner i nån burk nånstans som ett hederligt uppsamlingskärl för att det ska hamna där i istället för på mig.

EDIT:
Även vid mycket hård körning som inte involverar bakhjulsåka gör att det börjar droppa olja, dock ej isamma mängd som när man slangar.

Andreas

Last edited:
skarva på en slang så högsta punkten är ännu högre. kanske ända upp till styret.

sen kan du ju sätta på en sån här.

www.mds.se

Bifogat

• n1522321.jpg
    n1522321.jpg
    80 KB · Visningar: 78
Slit av första bästa liten bäbis dennes nappflaska och gör denna BOOSTMODD så har du en finfin oljefälla:tummenupp Denna flaska knep jag av yngsta dottern när hon sov och monterade snabbt på xr650turbon för den svätte som en kåt hare:D Den blir ju aldrig full det rinner ju tillbaka själv om du någonsin släpper gasen??

Bifogat

• Bild.jpg
    Bild.jpg
    54.7 KB · Visningar: 126
Tack för svaren.

Problemet löstes dock utan nåt uppsamlingskärl för ventilationen genom att vid oljebyte inte hälla i rekommenderade 1.6 liter utan 1.2 liter.

Tack för svaren.

Problemet löstes dock utan nåt uppsamlingskärl för ventilationen genom att vid oljebyte inte hälla i rekommenderade 1.6 liter utan 1.2 liter.

På 570 motorn finns ett smart sätt att få rätt mängd olja, på plattan som sitter för kopplingen finns en förberedd plats för en oljepåfyllnings "spill skruv" som man kan borru ut själv och gänga.

Bara att skruva ut, fylla på olja tills det sipprar ut från skvaller hålet. Kanske finns ett sådant redan på din?

På 570 motorn finns ett smart sätt att få rätt mängd olja, på plattan som sitter för kopplingen finns en förberedd plats för en oljepåfyllnings "spill skruv" som man kan borru ut själv och gänga.

Bara att skruva ut, fylla på olja tills det sipprar ut från skvaller hålet. Kanske finns ett sådant redan på din?

Se där ja. Varför är den inte färdig från början undrar man då. Jag har ingen sån då jag har en bit stålplåt som sitter fastskruvad och limmad för där som extra skydd. Men bra att veta. Tack!

I mitt arbete att följa upp gamla trådar som jag av nån anledning bara slutat skriva i, så har jag nu kommit till den här.

Anledningen till varför det sprutade olja var för att jag hade i för mycket olja :)
1,6 liter ska det vara i motorn, men bara om den är helt tom på olja. För i systemet gömde det sig hela 2dl efter att man hällt ut det som gick att hälla ut, så 1,4 liter ska ner när man bara gör vanligt byte.

Det ni!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...