Oljeretur turbo pleumstorlek?

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Undrar om någon använder sig av backventil på oljereturen vilken typ av ventil i så fall? Lämplig plenumstorlek till en 1195cc cylindervolym

Inte för att jag är någon expert, men sitter det inte ett "munstycke" vid oljeutloppet på turbon som håller trycket uppe? Oljereturen brukar ju bara vara nedstoppad i vevhuset på bilar.

Angående plenumkammaren; jag hade haft en så stor som överhuvudtaget får plats. Då finns ju så mycket luft som möjligt "redo" att dumpas in till ventilerna när du öppnar spjällen. Utformningen däremot är lite knivigare. Plenumkammaren ska minska i storlek mot den eller de insugen som ligger längst bort från inloppet till plenumkammaren. Närmast inloppet flödar plenumkammaren för fler cylindrar och behöver mer luft, längre bort får man minska storleken så de inte får för mycket luft i förhållande till de andra.

Luften fjädrar mer om du har större plenumvolym och då bromsas turbon inte ner lika hastigt när du byter växel. Iofs inget problem om du har en tryckavlastningsventil.

?pilsner

gsxr1200 skrev:
Undrar om någon använder sig av backventil på oljereturen vilken typ av ventil i så fall? Lämplig plenumstorlek till en 1195cc cylindervolym

Se bara till att oljereturen på turbon sitter högre än avrinningen in i blocket. En backventil har alltid ett visst motstånd och risken är nog överhängande att du pressar in olja i turbon under drift.

andersbrink skrev:
Se bara till att oljereturen på turbon sitter högre än avrinningen in i blocket. En backventil har alltid ett visst motstånd och risken är nog överhängande att du pressar in olja i turbon under drift.

Mina tankar också. Det finns ingen anledning att begränsa returflödet från turbon och en backventil är totalt meningslös om man gör en korrekt installation enligt ovan. Du löper en stor risk för oljeöverdrag över tätningarna vid turbin och kompressor -det är ju bara enkla ringar, liknande kolvringar som håller tätt.

/J

Nu är det väldigt trångt på en RW så en korrekt montering innebär mindre kyl vilket inte är så lämpligt nedre delen på turbon sitter i jämn höjd med oljenivån så det vill rinna tillbaka i turbon så en backventil skulle ju stoppa att onödigt mkt olja trycks tillbaka det går ju att montera en returpump men det är en hel del arbete och problem

gsxr1200 skrev:
Nu är det väldigt trångt på en RW så en korrekt montering innebär mindre kyl vilket inte är så lämpligt nedre delen på turbon sitter i jämn höjd med oljenivån så det vill rinna tillbaka i turbon så en backventil skulle ju stoppa att onödigt mkt olja trycks tillbaka det går ju att montera en returpump men det är en hel del arbete och problem

http://autos.groups.yahoo.com/group/turbobike/message/3078

gsxr1200 skrev:

Jag har hört någonstans att plenumkammaren skall vara 6 gånger cylindervolymen, men jag vet inte hur sant det är, men något ligger det nog i det.

På min R1:a är plenumburken ca: 3 Liter, och med den kändes motorn väldigt kvävd på låga varv (innan laddtyrck), så jag satt på en priority ventil, och det blev en klar skillnad på låga varv.

R1 T

Jag har hört att den ska vara 2 till 6 ggr cylindervolymen på en cylinder så på en 1200cc 4cyl skulle det vara 2-6ggr x 300cc detta blir ju välidigt otydligt. Min är på ca 1,8l vilket i detta fall skulle räcka men min går inte bra på låga varv.
Vad är en priority ventil?

gsxr1200 skrev:
men min går inte bra på låga varv.

Varför går det inte bra på låga varv?

Först av allt, är bränsleblandningen okej vid alla varvtal? Vet du inte det är det meningslöst att peta på andra saker annat än förgasarbestyckningen.

gsxr1200 skrev:
Jag har hört att den ska vara 2 till 6 ggr cylindervolymen på en cylinder så på en 1200cc 4cyl skulle det vara 2-6ggr x 300cc detta blir ju välidigt otydligt. Min är på ca 1,8l vilket i detta fall skulle räcka men min går inte bra på låga varv.
Vad är en priority ventil?

Det tycker jag låter välldigt litet, med tanke på att min kändes kvävd med 3L plenum.

Priority ventilen släpper in luft i plenumburken på låga varv, när laddtrycker börjar byggas upp så stänger ned.

Kolla på min hemsida, där har jag några bilder på den.

http://www.turbo-bike.net

R1 T

Vet ej om bränsleblandning är bra ska beställa en lamda link! Har ändrat med rör och krånglat med plenum så jag ska bygga en ny och undrade därmed vad som är optimerad storlek och utformning

Enligt vad jag har läst å hört ska plenumen vara 1-1,5 ggr motorvolymen. Min är på ca 1,3 l.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman