Oljepump Honda NSR125R -89

Triples

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2008
Hoj
BMW R1150R
Jag hjälper min son med hans rasade NSR.
Ny cyl, kolv......... Hur säkerställer man oljepumpens funktion?
Vi har tagit av tändstiftet och tryckslangen på pumpen och kört på startmotorn med full gas. Men det kommer typ en pytteliten droppe var 10:e sekund. Har ingen susning om hur mycket det skall komma.
Någon som har kläm på det här???????:va

Slangen går in i førgasaren, right?

Dra bort slangen, sætt på en ny slang på førgasaren. Pumpa lite med en oljekanna medan du kollar om det kommer nåt ur slangen.

Pumpa in lite i slangen, håll før ænden endel (annars suger den i sig all olja direkt)
På tomgång kommer det vældigt vældigt lite, du må hålla lite varv på han

jag litar aldrig på oljepumpen :huvet lika bra att ha med sig en liten flaska under tanken, värt all möda när oljepumpen väl börjar krångla, kan ju även vara så att den viren som går till pumpen är sönder

hade jag varit ni hade jag plockat av kopplingskåpan och kollat så allt står rätt till mekaniskt. det är plasthjul i den konstruktionen så det kan lätt gå sönder.

sen har jag som säkerhetsåtgärd att alltid köra första tanken med färdigblandad soppa i tanken och köra oljeslangen i ett spillkärl.

hur mkt det skall komma vet jag dock inte. det är rätt mycket.

Mekaniska oljepumpar är en rätt klockren konstruktion. Gäller att wiren från 92 inte sitter kvar bara =)

Det elektriska skit dom börjat med nu därimot.. Senast i förrgår renoverade jag en rasad husquarna 125 pga skuren oljepump

Mekaniska oljepumpar är en rätt klockren konstruktion. Gäller att wiren från 92 inte sitter kvar bara =)

Det elektriska skit dom börjat med nu därimot.. Senast i förrgår renoverade jag en rasad husquarna 125 pga skuren oljepump

allt som har med el är djävulens påfund. så enkelt är det.

jag fattar inte varför dom går ifrån en sådan konstruktion. finns de nåt simplare? varför byta ut det mot en massa elskrot som kostar massa extra pengar?

vart är världen påväg? skall vi ha robotar som kör våra hojar åt oss i framtiden oxå eller?

allt som har med el är djävulens påfund. så enkelt är det.

jag fattar inte varför dom går ifrån en sådan konstruktion. finns de nåt simplare? varför byta ut det mot en massa elskrot som kostar massa extra pengar?

vart är världen påväg? skall vi ha robotar som kör våra hojar åt oss i framtiden oxå eller?

Instämmer helt med dig. Dom gör väl så för att en vanlig dödlig inte ska kunna laga/felsöka själv, utan bli tvingad att köpa nytt eller lämna in på verkstad.
Tacka vet jag mekaniska prylar, då kan man titta på grejorna och luska ut hur dom fungerar. Det var bättre förr.
Ja, jag får nog fylla tanken med oljeblandat och starta för att se om pumpen ger nåt mer. Vet nån om det är en kugghjulspump, eller nån typ av membranpump.

En kugghjulspump sitter där..

Anledningen till att dom väljer elektriska pumpar numera är ju iof av en god anledning, att den ska få olja vid motorbroms

Ja usch nu börjar även endurohojar få diagnostikuttag och ex husquarnas programvara och kabel för felsökning kostar 8,000!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT