Oljenivå Gsx-r -90

Farmarsvin

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 Puch Alabama
Hej alla gasglada!

Jag kuskar i sommar runt på en Gsx-r från 1990 (söt, men inte ny). Hojen har gått ca 5500 mil, och har genom åren fått utstå både det ena och det andra. Den går dock fortfarande utmärkt. Nu till problemet: Jag körde ca 25 mil i fredags, för att hälsa på goda vänner. Sol, bra vägar, högt tempo med många hårda upp- och nedväxlingar som impade hårt på alla högstadiekillar i Småland. :yoparty

Dagen efter kollade jag oljenivån, och till min fasa hade den sjunkit till nedre strecket i inspektionsfönstret! Jag hade med mig en dl av den dyrbara brygden Castrol gps, och lät Suzzen få hela flaskan. Inte mycket hände då i inspektionsfönstret, så jag införskaffade lite mer olja och hällde i ca 1,5 dl till. Körde sedan ca 20 mil hemåt, aningen lugnare. När jag kom hem var mätaren på fullt och allt verkade bra. Efter några mil fram och tillbaka till jobbet denna vecka var mätaren på halv. Gav Suzzen en liten klunk, och vid senaste kollen var mätaren på fullt, trots att jag inte fyllde ända upp!

Variationerna i oljemängd beror inte på att jag mätt nivån slarvigt, eller precis när motorn stannat. Jag har snarare pga oro kollat väldigt noga, och ett flertal gånger. Är det någon som vet om hård körning kan dra stora mängder olja på en gammal Gixxer, när den inte verkar ta någon olja vid snäll körning? Kan oljan stanna, tex i oljekylet, och bli kvar där ett tag? Hjälp!

Tacksam för alla ideer och svar! :Bugar
 
Olja!!

Tänk på att alltid kolla oljan när cykeln är vid samma tempratur!
Jag har en GSXR 1100 från 93 och min trycker lite olja vid framdrevet men det är bara 2-3dl på 100 mil!
Om du kör med cykeln så kastas ju oljan runt och fasnar på väggarna i motorn. Vänta minst 15min och kolla sen!
Du bör inte ha synbar skillnad på 20-30 mil!
Mvh Jimmy.F :7peta
 
Det är inte ovanligt att den inte drar märkbart med olja vid lugn körning, för att sedan slicka i sig kopiösa mängder när man varvar och gasar. Ta för vana at kolla oljan när cykeln är kall och har stått ett tag så att all olja som ska rinna ner i tråget har gjort det, och var noga med att verkligen hålla cykeln rak när du kollar nivån. En liten vick åt valfritt håll gör ju att nivån ljuger grovt.
 
Så länge oljan syns i inspektionsfönstret när du lutar lite på hojen åt höger är det lugnt. Fyll på pliggfullt upp i fönstret - så att du kan se en nivå om du lutar hojen på sidostödet... då har du många mil innan du behöver fylla på nästa gång. Så noga är det inte med nivån.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top