Oljenivå - gaffel R1

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Håller på att installera Yacugar gaffelfjädrar anpassade efter min vikt på min R1 -98.
Oljenivå enligt märkning på kartong ska vara 140mm.
Original ska nivån vara 78mm samt volymen 477 cm3. Alltså inte 7-8 cm och ca 4.5 dl om ni förstår min poäng, det är alltså j-ligt noggrant specat.
Hur kommer det sig att det kan skilja så pass mycket mellan den rekomendation som fås från Yacugar jämfört med det som är angivet orginal?

Därför att dom nya fjädrarna beter sig helt annorlunda än original, dessutom kan dom ha en större volym i sig än original, då blir det ju mindre luft kvar när du stoppar i fjädern. Luftkudden tillsammans med fjädern är ju det som hanterar fjädringskrafterna, så dom ska ju jobba tillsammans.

Ja visst kan det vara så att volymen är större på nya fjädern och därmed höjer oljenivån något men det var just skillnaden 140 vs 78mm jag reflekterade över:va
Är det möjligen någon annan som monterat eftermarknadsfjädrar och har sett liknande skillnader?

Men kom igen nu ni som monterat andra fjädrar i er gaffel - har ni noterat någon skillnad i specad oljenivå?
Vilken cykel som helst, vilka fjädrar som helst, Öhlins, Wp, Racetech whatever!

Satte i hårdare fjädrar från touringbutiken i GPZ:an för ca. 20 år sedan och då skulle det vara lika volym som orginal om det kan hjälpa. :hihi

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back