oljemängd???

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Har en diskussion på en annan del av detta forum men tänkte kolla med expertisen här också.
Oljemängden i motorn?? Jag säger att man INTE trycker sönder packningar eller boxar i motorn om man har i för mycket olja.Andra hävdar då att det blir ett för högt tryck i motorn av för mycket olja . O jag funderar då på hur det kan bli för högt tryck när det inte e ett slutet system(andas väl genom vevhusventilationen). Är jag helt ute o cyklar när jag påstår att det INTE e skadligt med för mycket olja, eller har jag åtmindstonde lite rätt:gnissla . Så ,låt proffsen tala, o jag ska lyssna:D
 
Mycket sant:D
Men sak samma, låt oss säga att man trycker i 3L för mycket...
Om det nu blir för högt tryck, trycks då inte oljan ut genom vevhusventilationen?
 
Desto högre oljenivå desto mer stiger plaskförlusterna i växellådan. Då går oljetempen upp pga den ökade friktionen, ökar man nivån ytterligare så kan veven börja tangera oljan. Då går det ännu tyngre och kolvringarna får svårt att hålla tillbaka oljeinfernot i vevhuset och motorn börjar bränna olja och skita ned förbränningsrumm och ventilsäten. Det kan då hamna olja inte bara i avgasrör utan även upp i vevhusventen och därmed in i insuget. Resultatet är att det börjar rinna olja här och där. Men egentligen stiger ju inte vevhustrycket om bara vevhusventilationen är i ordning. Däremot ser det ju ut som om oljan pressas ut ur motorn.
 
varför till å börja med hälla i för mycket
Nu var ju inte frågan anledningen till att man hade för mycket olja utan vad som händer OM man har för mycket olja...

Desto högre oljenivå desto mer stiger plaskförlusterna i växellådan. Då går oljetempen upp pga den ökade friktionen, ökar man nivån ytterligare så kan veven börja tangera oljan. Då går det ännu tyngre och kolvringarna får svårt att hålla tillbaka oljeinfernot i vevhuset och motorn börjar bränna olja och skita ned förbränningsrumm och ventilsäten. Det kan då hamna olja inte bara i avgasrör utan även upp i vevhusventen och därmed in i insuget. Resultatet är att det börjar rinna olja här och där. Men egentligen stiger ju inte vevhustrycket om bara vevhusventilationen är i ordning. Däremot ser det ju ut som om oljan pressas ut ur motorn.

Tackar för denna utförliga beskrivning:tummenupp
Men rent praktiskt så trycks alltså inga packningar sönder då?
 
Last edited:
Nu var ju inte frågan anledningen till att man hade för mycket olja utan vad som händer OM man har för mycket olja...



Tackar för denna utförliga beskrivning:tummenupp
Men rent praktiskt så trycks alltså inga packningar sönder då?

Nej det ska det inte göra. Möjligtvis om du toppar upp motorn ända till påfyllningslocket och trycker på starten. Då hinner inte den inkompressibla oljan undan för kolvarna i vevhuset och sannolikt trycker man ut gaveltätningarna, minst...

På en kustkorvett på 90-talet var det en olycklig maskinist som till sjöss trodde att han körde oljepåfyllningspumpen till en stillastående huvudmotor han hade gjort service på. Men den otydligt uppmärkta riktningsventilen efter fyllnadspumpen stod ställd till den intilliggande huvudmotorn som var i drift. Denna överfylldes då med motorolja medan maskinisten betraktade oljestickan på den stillastående motorn i undran varför han aldrig fick upp nivån. Då brakade det till från motorn som var i drift, den hade då krökt ett par stakar.
 
Last edited:
Åter till grundfrågan: NEJ det trycks inte sönder några packningar eller nånting.

Detta, är det svarat på i en ANNAN oljetråd, surprise surprise!
Och om man inte inser att pumpen med oljekanaler är ett eget system som bara tar den mängd olja det behöver ur sumpen, så är det ju ingen ide att diskutera med dem som påstår annat.
Trycket regleras av oljepumpens överströmmare, inget annat.
Mängden den har att tillgå har ingen som helst betydelse.


Sen om man fyller MYCKET för mycket händer det som Jörgen pratar om.
Vi pratar då om ca dubbla oljemängden mot vad det ska vara.
 
:tummenupp
Jag tackar för Riktiga svar o ber lite om ursäkt för att jag inte tog mig tid att leta runt o kolla om det varit uppe tidigare.:)
 
Jag har altid kört med minst 2dl mer olja i husaberg och honda (mycket slangning) och har inte tryckt lös någon box eller dyligt,, Enda som händer vid strax över 2dl för mycket är att det trycks ut genom vevhusventen och in i luftburken,,,, och det är ju praktist bara att tokhälla i olja och dra en repa på bakhjulet då får man rätt oljenivå automatiskt:tummenupp
 
Jag har altid kört med minst 2dl mer olja i husaberg och honda (mycket slangning) och har inte tryckt lös någon box eller dyligt,, Enda som händer vid strax över 2dl för mycket är att det trycks ut genom vevhusventen och in i luftburken,,,, och det är ju praktist bara att tokhälla i olja och dra en repa på bakhjulet då får man rätt oljenivå automatiskt:tummenupp

:bow
Tack för detta..
Har känt mig mobbad(:D ) på motardsidan på detta forum när jag tvivlade på att packningar o boxar trycks sönder av för mycke olja.
Gillar verkligen ditt praktiska sätt att få rätt oljenivå:yoparty :yoparty
 
En överfyllning till den "tandade kanten" av en 4-cyl motor är inte så spännande då volymen i vevhuset inte ändras då cyl 1 & 4 är i TDC samtidigt som cyl 2 & 3 är i BDC, vilket jämnar ut trycket då dom hela tiden växlar läge.

Betydligt mer spännande skulle det vara att överfylla tex en parallell-twin. Om man då fyller på oljan på kolvarna e i TDC he-he! Då tror jag vi har uppfunnit en totalt onödig men spännande extra oljepump... Don't try this at home *L*
 
Det här var ett kul ämne :)

Att för mycket olja skulle påverka oljetrycket i sig från pumpen är väl rätt klart (vi talar väl om våtsumpssmorda maskiner nu...). Den "rörliga" luftvolymen (pga kolvarnas rörelse) är konstant, oavsett oljemängd, men den övriga volymen minskar ju, dvs kompressionen ökar. (Jag hade inte tänkt på att i en 4:a så kompenseras en cylinder av en annan, men så är det så klart... Och ju fler cylindrar desto mindre påverkan mao?) Men ni menar alltså att tryckändringarna hinner ventileras av ventilationen så pass bra att packboxar (som jag antar i de flesta fall är konstruerade för att stå emot tryck från ett håll, inte växlande under/övertryck) inte påverkas? Inte ens pyttelite?

Varifrån kommer det här gamla seglivade ryktet då? Är det från en tid när vevhusventilationen inte var så bra, eller att packboxarna var sämre och inte kunde stå emot pulserande tryck så bra, eller finns det nån annan förklaring? Högvarviga (jaja...) parallell-twinnar med igensatta ventilationer, dvs nåt rykte från typ 50-talet?
 
Det här var ett kul ämne :)

Att för mycket olja skulle påverka oljetrycket i sig från pumpen är väl rätt klart (vi talar väl om våtsumpssmorda maskiner nu...). Den "rörliga" luftvolymen (pga kolvarnas rörelse) är konstant, oavsett oljemängd, men den övriga volymen minskar ju, dvs kompressionen ökar. (Jag hade inte tänkt på att i en 4:a så kompenseras en cylinder av en annan, men så är det så klart... Och ju fler cylindrar desto mindre påverkan mao?) Men ni menar alltså att tryckändringarna hinner ventileras av ventilationen så pass bra att packboxar (som jag antar i de flesta fall är konstruerade för att stå emot tryck från ett håll, inte växlande under/övertryck) inte påverkas? Inte ens pyttelite?

Varifrån kommer det här gamla seglivade ryktet då? Är det från en tid när vevhusventilationen inte var så bra, eller att packboxarna var sämre och inte kunde stå emot pulserande tryck så bra, eller finns det nån annan förklaring? Högvarviga (jaja...) parallell-twinnar med igensatta ventilationer, dvs nåt rykte från typ 50-talet?

Nu kan jag bara tala för enstonkor typ xr650 och husaberg mf dom har ju stängt vevhus så att säga det sitter en reedventil in til vevhust och ut mot motoroljan så då kommer inte olja in i vevhuset under gång. Dom har ju riktat sprutmunstycke som blåser olja upp under kolven och överflödig olja trycks då ut genom reedventilen:tummenupp . men skulle jag gå tillbaka till 1983 på en xl600 då är det öpped mellan låda och vevhus så på sådan kontruktioner ska man nog passa sig att överfylla
 
En överfyllning till den "tandade kanten" av en 4-cyl motor är inte så spännande då volymen i vevhuset inte ändras då cyl 1 & 4 är i TDC samtidigt som cyl 2 & 3 är i BDC, vilket jämnar ut trycket då dom hela tiden växlar läge.

Betydligt mer spännande skulle det vara att överfylla tex en parallell-twin. Om man då fyller på oljan på kolvarna e i TDC he-he! Då tror jag vi har uppfunnit en totalt onödig men spännande extra oljepump... Don't try this at home *L*

Ligger verkligen kolvarna på en parallelltwin så att båda går upp samtidigt? Det låter som ett recept för att få massor av vibrationer när hela kolvmassan ska röra sig åt samma håll hela tiden.
I Yamaha TDM ska det inte vara så eftersom den har 270graders vev. Där är ju den ena kolven i TDC när den andra är på väg ner om jag fattat det rätt. Men dom har fått stoppa i lite balansaxlar för att få bort vibrationer i alla fall.
Hursom skulle jag inte chansa och hälla i en massa olja för mycket i den. Fast det är ju torrsump på den så det kanske är mindre risk för trubbel då.
 
Ligger verkligen kolvarna på en parallelltwin så att båda går upp samtidigt? Det låter som ett recept för att få massor av vibrationer när hela kolvmassan ska röra sig åt samma håll hela tiden.
.

Det är det som är parallelltwin!

Å andra sidan så är det inte frid och fröjd bara för att motorn blir 4 cylindrig heller. En stonkor går ju också, utan allt för stora skakningar....

Mats
 
OT:
Jag ser Pandoras box öppna sig... :)

Har diskuterats tidigare, och en del menar att parallell-twin är enbart beteckningen på en twin med två cylindrar som står parallellt, medans andra menar att det det är just kombinationen cylinderplacering, och att kolvarna går upp o ned samtidigt. Hursom, det finns båda varianterna, och halvmessyrer som TRX/TDM.

Tebax till ämnet...

Boost, jag gissar att det är torrsump på de hojar du nämner, och då är det som sagt ingen större fara.
 
Last edited:
Parallelltwin har inget med tändföljden att göra, det är cylindrarnas inbördes orientering.

Oljenivån har inget med oljetrycket från oljepumpen att göra. Såtillvida inte nivån är så låg att pumpen suger luft förstås.

/J


OT:
Jag ser Pandoras box öppna sig... :)

Har diskuterats tidigare, och en del menar att parallell-twin är enbart beteckningen på en twin med två cylindrar som står parallellt, medans andra menar att det det är just kombinationen cylinderplacering, och att kolvarna går upp o ned samtidigt. Hursom, det finns båda varianterna, och halvmessyrer som TRX/TDM.

Tebax till ämnet...

Boost, jag gissar att det är torrsump på de hojar du nämner, och då är det som sagt ingen större fara.
 
Parallelltwin har inget med tändföljden att göra, det är cylindrarnas inbördes orientering.
Försök övertyga min 72-åriga far om det... Jag växte upp i den tron att parallell-twin skiljde sig från "vanlig" twin enbart genom kolvplacering. Sen fanns det avarter som boxer och V-twin, men från början så var en "twin" per se en parallell-twin med 180-vev, och en parallell-twin var en med 360-vev. Min världsboild har dock ruckats, dogmen har spräckts, och jag är böjd att hålla med resten av världen :hihi

Oljenivån har inget med oljetrycket från oljepumpen att göra. Såtillvida inte nivån är så låg att pumpen suger luft förstås.
Det var väl precis det jag skrev? :va
 
Försök övertyga min 72-åriga far om det... Jag växte upp i den tron att parallell-twin skiljde sig från "vanlig" twin enbart genom kolvplacering. Sen fanns det avarter som boxer och V-twin, men från början så var en "twin" per se en parallell-twin med 180-vev, och en parallell-twin var en med 360-vev. Min världsboild har dock ruckats, dogmen har spräckts, och jag är böjd att hålla med resten av världen :hihi


Det var väl precis det jag skrev? :va


Vad bra! :tummenupp
Det blir så komplext att umgås med tex engländare eller amerikaner annars, för dessa är ju parallell twin (eller vertical twin) just en motor med två stående parallella cylindrar


Ok! Då ber jag om ursäkt, jag missförstod!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top