Oljemängd i framgaffeln Honda CX 500C -80

Liket

The One and Only
Gick med
10 Mar 2006
Hoj
Yamaha XT 600 -01 & Husqvarna 256 -68
Hej.
Läste nånstans att det skulle finnas specifikationer nånstans men hittar inget..
Kan någon ge mig länken om det finns?

Och min fråga är som sagt oljemängden i gaffelbenen på min Honda CX 500C -80
Har gaffelolja 10w hemma, är det lämpligt?

Tacksam för snabba svar!

Snabbaste svaret jag kan ge:
Ja 10w är ok.
Fyll benen med 100mm luftspalt till överkant, hoptryckt ben utan fjäder.
En medelväg som funkar i de flesta fall på en gammal gunghäst.

Last edited:
Tack för snabbt svar! Men är lite osäker på hur du menar!
Var några år sen jag jag hade isär ett gaffelben sist så jag kommer inte ihåg exakt hur de gick till men jag tänkte göra ett försök imorrn!
Har för mig att jag läste 4 dl i varje nånstans för ett tag sen???

Tack, det var en bra och användbar länk!
Torr 135cc och bara refill 125cc står det. Och cc måste väl vara detsamma 135ml??
Om så är fallet så låter det väldigt lite men det kanske inte ska gå i så mycket mer i en gaffel?

cc=ml
Tycker det låter lite men det är ju en spagettigaffel på en gammal härk så det är bara att prova. :)

Last edited:
Ok, får hoppas på att det stämmer! :tummenupp
Om någon har några andra förslag så upp med dom också!

Kan meddela hur det blev!
Gick ju otroligt smidigt! :rock
Fick ha ca 2 dl i varje ben och sen ca 2 kg luft!
Då blev det kanon komfort :tummenupp
Var förut tvungen att ha i 4.5kg luft för att den inte skulle bottna...
Tack för infon iaf!!!

Kan meddela hur det blev!
Gick ju otroligt smidigt! :rock
Fick ha ca 2 dl i varje ben och sen ca 2 kg luft!
Då blev det kanon komfort :tummenupp
Var förut tvungen att ha i 4.5kg luft för att den inte skulle bottna...
Tack för infon iaf!!!

Är det luftassisterad gaffel ska du ta det lite försiktigt med trycket om du vill att tätningarna ska hålla.

Har sådant system på GPZ:an och Kawasaki säger 0,4-0,6kg/cm2 men hade en diskussion med en av Momentums tekniker när jag sköt några tätningar per sommar och hans rekommendation var att aldrig gå över 0,5 kg/cm2 tryck på en packbox som är monterad/tätar på det sätt som dom sitter i en framgaffel.

Nu sitter det hårdare fjädrar + distanser i gaffeln, använder inte heller luftassistansen och då har det hållt tätt i 18-20 år. :tummenupp

Ok! Då får jag slänga i en skvätt olja till vid tillfälle!
Eller är det bättre att lägga i nån bricka till så man får annu större hel...e att få på locket igen??:D

Nja, mer olja är samma sak som att höja trycket och mer brickor gör inte mycket.

Vill du ha den hårdare (inte sjunka ihop så lätt) så är det lufttrycket och/eller starkare fjädrar som gäller men med ökat lufttryck belastas tätningarna hårdare.
För mer dämpning tjockare olja.

Tätningarna kostar ju inte mycket och man byter dom på en "kvart" så kör och prova, kan hända det håller hur bra som helst med lite högre tryck och gör det inte det är det inte hela världen att byta tätningar igen och prova med lite lägre tryck. :)

Ajdå...
Men luft är ju flyktigare än olja så nån skillnad kanske det blir, men bättre lr sämre?? :)
Ska iaf börja med att testa med 1 kg och se om det går att åka med! Då förlänger man ju livslängden iaf!!

Gaffeln fungerar ungefär så här när det gäller oljemängd, den del av gaffeln som sköter dämpningen ligger alltid under oljenivån så dämpningen påverkas inte av mängden olja men ovanför oljan har man ett luftfyllt utrymme som komprimeras när gaffeln trycks ihop.

Ett exempel vid 20mm innerdiameter av gaffelröret:
Säg att vid normal oljenivå har du ett utrymme för luft på 20cm (31,4cm³ luft) , när gaffel är helt ihoptryck blir den 10cm kortare. Nu är utrymmet för luften 10cm (15,7cm³).

Om du nu höjer oljenivån 5cm så har du en luftkudde på 15cm (23,55cm³) som när gaffeln trycks ihop blir 5cm (7,85cm³).

Om jag nu räknat rätt ger 20cm luftutrymme 2:1 och 15cm luftutrymme 3:1 i komp.förhållamde.

Högre oljenivå ger högre komp.förhållande som ger högre tryck i gaffeln.

Vid en högre oljenivå blir alltså trycket högre vid samma ihopfjädring och som ska läggas till grundtrycket du pumpat in i gaffeln, det blir lätt höga tryck i gaffeln. :)

Last edited:
*/ ?>
Back