Oljelocket med skruv gått av

• Thread starter Thread starter SGF
  • Start date Start date

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Tanken var att byta oljefilter ikväll och allt gick bra...tills momentnyckeln inte "klickade" och skruven som håller fast kåpan för oljefiltret går av längst in...tar ett djupt andetag och sätter mig vid datorn... Någon som kan hjälpa mig med lite tips om hur jag kan lösa detta? Hålet är minimalt eftersom det är m8 som monteras.. fruktansvärt irriterande! :huvet

Tänk er en 4cm lång skruv, den sista 1cm går av och fastnar längst in....

borra? väldigt trångt

Har googlat men inte blivit vettigare då andra föreslagit att svetsa ny skalle m.m..

Hojjen är en Honda 450crf -05

Last edited:
I satsen om du kollar på länken så till höger finns små stålrör (styrhylsor?), som passar borrarna.
Dom brukar passa i t.ex ett m8 hål för rätt borr att borra och sen tar man själva utdragaren (en pinne som är räfflad) och slår in och sätter på sexkantshylsan så man kan skruva ut dom.

Finns säkert andra sätt att lösa problemen på, men det har fungerat för mig med detta....

I satsen om du kollar på länken så till höger finns små stålrör (styrhylsor?), som passar borrarna.
Dom brukar passa i t.ex ett m8 hål för rätt borr att borra och sen tar man själva utdragaren (en pinne som är räfflad) och slår in och sätter på sexkantshylsan så man kan skruva ut dom.

Finns säkert andra sätt att lösa problemen på, men det har fungerat för mig med detta....

Bra tips!
Ska kolla upp dessa verktyg.
Hur mycket "mindre" måste själva borren vara för att detta ska fungera tro?

Det följer med borr i rätt storlek...kolla bara att den tar M8 skruv.

Det följer med borr i rätt storlek...kolla bara att den tar M8 skruv.

Dum fråga men är det tjockleken som skiljer dessa två? - M8 x 1, M8, 1,25?
DEt är även anpassat så att i mitt fall när skruven är i strl m8 så ska jag använda strl m8 likaså? Eller ska jag gå ner till m7 när jag ska ta ut en skruv i strl m8?

Du får förmodligen ut den utan att borra. Testa snurra den med en skruvmejsel som den e nu. Finns säkert någon liten kant att få tag på.
Finns inte det så borra ett lite hål. En stjärnmejsel mot hålet. Banka till på mejseln så har du förmodligen spår tillräckligt för att skruva ut skruven.

M8x1 och M8x1.25 är olika stigningar på gängan.

Den borren som är anpassad för M8 är gjord för en M8 skruv.
Förmodligen vill dom att man förborrar med. Det står på insidan av locket.

Kan fungera att göra som NO FEAR skrev men om du är osäker på att borra mitt i skruven om den är 3cm inne i hålet så skulle jag personligen föredra en styrhylsa.

Men har du prova att försöka ta en vanlig platt skruvmejsel och prova trycka mot lite och vrida moturs?

Dum fråga men är det tjockleken som skiljer dessa två? - M8 x 1, M8, 1,25?
DEt är även anpassat så att i mitt fall när skruven är i strl m8 så ska jag använda strl m8 likaså? Eller ska jag gå ner till m7 när jag ska ta ut en skruv i strl m8?

M8 är tjockleken på bulten 1 och 1,25 är stigningen på gängan och oväsentligt i detta fall.

Använd M8 kitet och inget annat.

Kan fungera att försöka limma ihop de båda delarna av skruven för att sen skruva ut den och stoppa i en ny :)

lyckades med samma sak i somras, men då gick skruven av i höjd med blocket och inte inne i hålet, så ovanstående tips fungerade då iaf :näsblod

Satsen från Biltema verkar ha borrar med rotationsriktning höger vilket du INTE vill använda till en oljeplugg eftersom borren då kan skruva in skruven tills gängan i godset tar slut. Då står du med en halv oljeplugg liggande lös i motorn.

Det kan ju vara så att pluggen inte går att gänga så långt in på just din motor men chansa inte på det om du inte är säker.

Jag använder alltid borr med vänsterspiral för att få ut avdragna skruvar, ofta kommer dom ut medan man borrar och då slipper man knacka i urdragaren.

Satsen från Biltema verkar ha borrar med rotationsriktning höger vilket du INTE vill använda till en oljeplugg eftersom borren då kan skruva in skruven tills gängan i godset tar slut. Då står du med en halv oljeplugg liggande lös i motorn.

Det kan ju vara så att pluggen inte går att gänga så långt in på just din motor men chansa inte på det om du inte är säker.

Jag använder alltid borr med vänsterspiral för att få ut avdragna skruvar, ofta kommer dom ut medan man borrar och då slipper man knacka i urdragaren.

Sån borr har jag letat efter. Var hittar man dom?

Du får förmodligen ut den utan att borra. Testa snurra den med en skruvmejsel som den e nu. Finns säkert någon liten kant att få tag på.
Finns inte det så borra ett lite hål. En stjärnmejsel mot hålet. Banka till på mejseln så har du förmodligen spår tillräckligt för att skruva ut skruven.
Eller så råkar man förstöra lite av hålets gänga när man petar omkring med mejseln.

Eller så råkar man nita ut det av skruven som sitter kvar i hålet så den blir ännu jävligare att få ut.

stort tack för tipsen/förslagen!
blir att testa borra ur den så får jag se hur det blir, kanske skruvar han i sig ännu längre.. men får hoppas på det bästa

Om det är skruv nr(27) på sidan 13 i bifogad fil/länk (sidan märkt "e10") skulle jag nog ta bort kåpan (2) innan börja borra. skruven sticker säkert ut en bit över packningen (3) så du kommer åt den. Kanske får man dra ur styrstiftet (20) för att komma åt.

http://tibromcservice.jetshop.se/pub_docs/files/CRF450R5.pdf

Det är skruv nr 23 som lossnat.
Tagit bort "locket" och imorgon får jag testa borra.
Får hoppas att skruven inte skruvas in längre eller tom försvinner in i motorn som tidigare inlägg beskrev kunde hända.

Bara en fundering!! Varför håller alla på med momentnycklar på småskruvar??:confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT