Oljelampan lyser!

sonkster89

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2011
Hoj
98, Suzuki Gsx 750f
Tjena!

har lagt om kul min suzuki gsx 750f, som följd till det så rev det upp ett litet hål i motorkåpan på höger sida (dvs höger ben) och de rann ut en massa olja.

lagade motorkåpan med kemisk metal, tappade ur resten av oljan och ersate med ny olja. det stod att den skulle rymma ca 3,5 liter.

sedan startade jag hojen utan anmärknigar, puttrade iväg på 2ans växel, men efter 30m så började den röda oljekana lampan lysa konstant! stängde då av hojen och rullade in den i garaget igen.

såg då att olje nivån hadde sjunkit i mättarglaset från fullt till mitt i mellan låg och fullt.

doserade lite till så det stod på full nivå, startade = lyser fortfarande.
doserade hela 4 liters dunken = lyser fortfarande.

hojen stod på centralstödet på plant golv när oljan mättes.
och det är en röd lampa med en olje kanna som lyser.

vore tacksam om någon kunde berätta vad det kan bero på, samt vart felet kan hittas etc.

Mvh Sonkster

Kan vara något fel på givaren?
Min lyser konstant också fast jag har rätt nivå i min Retta.. =P

Oljelampan indikerar bristfälligt oljetryck, inte nödvändigtvis oljenivå. Rimligtvis så är det något som gör att trycket inte kan upprätthållas, att du hade ETT HÅL I MOTORKÅPAN kan ju onekligen ha med saken att göra. Oljenivån blir självklart lägre om du jämför innan start (när oljan runnit ner i botten) och efter att hojen varit igång ett par minuter. Kontrollera din manual hur mycket olja den ska ha (anges ofta olika volymer baserat på om det är torr motor, byte av olja eller byte av olja+filter). Där framgår också mer detaljerat hur du kontrollerar oljenivån (generellt brukar det vara att man ska starta hojen, låta den puttra ett par minuter, stänga av, vänta ett par minuter, kontrollera nivå).

Last edited:
Troligen givare eller nån kabel, vore de min cykel skulle ja inte starta den igen innan ja mätt trycket dock...

Skulle tro att även på din modell, att oljetrycksgivaren sitter bakom motorkåpan höger fram vid trigger hjulet

Se avsnitt 1.27 i din Hanyes-manual för vägledning att kontrollera oljetrycket (se skickat PM).

Hittade dock inget om vart givaren sitter, eller tänkbart kablage som kan kontrolleras innan. Att köra hojen med lysande oljelampa är ett stort NONO, så felsök ordentligt och anta inte att givaren ljuger.

Om du inte får pli det hela så har du DinMC hyfsat nära som är auktoriserad Suzuki-mek och säkert kan ordna det (...och ta bra betalt).

Last edited:
Se avsnitt 1.27 i din Hanyes-manual för vägledning att kontrollera oljetrycket (se skickat PM).

Hittade dock inget om vart givaren sitter, eller tänkbart kablage som kan kontrolleras innan. Att köra hojen med lysande oljelampa är ett stort NONO, så felsök ordentligt och anta inte att givaren ljuger.

Om du inte får pli det hela så har du DinMC hyfsat nära som är auktoriserad Suzuki-mek och säkert kan ordna det (...och ta bra betalt).

Tack för manualen! kollade igenom avsnittet om hur man kollar trycket,
kan lägga till att den där "oil gallery plug" sitter som f*n. dessutom e det ett hål i "botten" på insex hålet.. förstod ändå inte så mycket om hur man kollar trycket, e kass på engelska. antar att man måste ha något vertyg som man ska ansluta till vevhuset?

när hojen står på central stödet, oljan e på full nivå, och sedan startar så sjunker oljan, då måste väll "pumpen?" fungera?

Skulle tro att även på din modell, att oljetrycksgivaren sitter bakom motorkåpan höger fram vid trigger hjulet

e de den bult/hatten riktad neråt mot botten av oljetråget med en jord kabel uppe på hatten?

Last edited:
Nu har jag varit ute och meckat! när jag skruvade bort tryck givaren som mr steen pratade om, och då försvan även olje lampan som lös konstant!

provade ändå att lägga givaren mot karossen (så att olje lampan började lysa igen) och blåste så ögonen ramlade av.. men olje lampan lyste konstant under hela testet..

måste förflytta hojen idag, törs man skruva tillbaka allt och köra ändå?
handlar om 300m, brant lutning.

Nu har jag varit ute och meckat! när jag skruvade bort tryck givaren som mr steen pratade om, och då försvan även olje lampan som lös konstant!

provade ändå att lägga givaren mot karossen (så att olje lampan började lysa igen) och blåste så ögonen ramlade av.. men olje lampan lyste konstant under hela testet..

måste förflytta hojen idag, törs man skruva tillbaka allt och köra ändå?
handlar om 300m, brant lutning.
¨

Om det handlar om 300m så kan du väl knuffa den?

Prova sedan med en ny givare

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...