Oljelampa tänder sig på tomgång varm, orsaker

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Honda cb 500 1974. 20-50 olja, oljelampan kan tända sig på tomgång märker jag. Förutom dåliga kolvringar, vad kan det va, oljetryckskontakt, sitter det nån sil som kan va igensatt som på en gammal grålle? slapp fjäder? Vad ska man kolla.
 
Antagligen har din gamla hoj stora spel i motorn att när oljan blir varm och tunn samtidigt som du har lågt varv dvs tomgång så blir oljetrycket så pass lågt att lampan för lågt oljetryck tänds. Antagligen kan en motor från -74 må bra av en genomgång, gummitätningar, o-ringar och annat är slitet och tappar spänst.
 
Förutsat att oljan är rimligt nybytt så skulle jag säga att det är normalt. Vid låg tomgång på en gammal motor där spel och toleranser är som de är kan man få gränslågt oljetryck vid tomgång med varm lättflytande olja. Se till att oljan är bytt och nivån på max samt att silar och filter är rena så gillar du läget.
 
Du kan ju prova och köra med singelgrade olja SAE50 om du bara kör när det är någorlunda varmt vid start.Inget ovanligt att moderna billiga oljor blir för tunna för gamla spisar när dom har lite mil bakom sig ,både olja och motor:fakta

Multigradeolja funkar men med tätare intervall då den bryts ned fortare - googla:fakta
 
Du kan ju prova och köra med singelgrade olja SAE50 om du bara kör när det är någorlunda varmt vid start.Inget ovanligt att moderna billiga oljor blir för tunna för gamla spisar när dom har lite mil bakom sig ,både olja och motor:fakta

Multigradeolja funkar men med tätare intervall då den bryts ned fortare - googla:fakta

Man kan göra så, men det är skitnoga med varmkörning. Riktigt riktigt lömskt. Oljeflödet till toppen kan bli förödande dåligt.
Skruva hellre upp tomgången och gör som Boris säger
 
Tror jag ska ta en koll på slungfiltret eller vad det nu heter i botten till att börja med, funderar lite på fjädern i oljepumpen oxå, har hört att den kan bli slapp, Kan nån förklara hur den funkar, och vad den har för uppgift exakt
 
Tror jag ska ta en koll på slungfiltret eller vad det nu heter i botten till att börja med, funderar lite på fjädern i oljepumpen oxå, har hört att den kan bli slapp, Kan nån förklara hur den funkar, och vad den har för uppgift exakt

Det vanliga är att oljepumpen har en fjäderbelastad kula som öppnar när oljetrycket överstiger X för att oljetrycket inte skall bli snorhögt när varvet stiger. Blir fjädern slapp så kan övertrycksventilen stå och läcka på tomgång så att pumpen inte orkar hålla trycket uppe.
Oil_Circuit.png

Här är ett exempel på hur det ser ut i en KTM motor. Nr8 reglerar oljetrycket och blir fjädern slapp så läcker oljan ut där istället för att distribueras till lagren. Omvänt om man vill ha lite mer oljetryck så stoppar man i en styvare fjäder.
 
Skulle man kunna köpa en oljetrycksmätare som man sätter på mc,n och om trycket är dåligt, så spänner man fjädern lite grann, efter att man har kollat filter, oringar m.m. om nu allt skulle va ok Eller är det inget bra alternativ

Tack för svaret föresten!!
 
Skulle man kunna köpa en oljetrycksmätare som man sätter på mc,n och om trycket är dåligt, så spänner man fjädern lite grann, efter att man har kollat filter, oringar m.m. om nu allt skulle va ok Eller är det inget bra alternativ

Tack för svaret föresten!!

KAN vara så att det är oljetryckskontaken som är dålig. Mao är det inga fel på motorn. Men en oljetrycksmätare kan du verifiera det. Men du behöver ju inte montera fast den på hojen, räcker att göra ett test. Men en BRA mätare.
 
oljetryck.jpg
Det är visst normalt med blinkande oljetrycks lampa enligt Honda verkstadsmanual, känns inte bra men.....man får samma känsla som när man har en polis bakom sig ungefär
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top