Oljelampa lyser R1:a???

Jamaha

Crazy.Insane.Mother.Fucke r
Gick med
8 May 2003
Hoj
Yamaha R1, KTM 250
Vad i helvete är det för fel när oljelampan börjar lysa om man ligger o marschar i hastigheter runt 200 :kocko och släcks om man håller inne kopplingen så att varvtalet sjunker och sen börjar lysa efter ett litet tag igen???...har fyllt på olja så det är inte problemet...snart dags för service om det kan vara filtret som ej släpper igenom tillräckligt?? :tuttar
Nåt superproffs som vet? :3freak

Vad ligger oljenivån på? Hade liknande problem när jag bodde i Kalifornien o lekte mycket bakhjul o körde fort osv... att oljelampan gick på. Men det hade mestadels med just oljekonsumtionen att göra (R1or dricker olja var XX mil)

Jamaha skrev:
Nej!!!...är du säker??redan vid 3000mil???..låter som krångligt o byta...
Årsmodell?På min gamla 99a så lös oljelampan var hundrade mil,var inget konstigt med det,En halv/liter var inga problem att fylla :näsblod

Hmm...undrar om det är den klassiska Yamaha-nivågivaren (för oljan alltså) som spökar?

Hade liknande problem med en FZR 1000 och det berodde på nivågivaren. Jädrigt obehagligt...
(Nivågivaren satt för långt fram i tråget.)

Sitter åtminstone nivågivare på FZR 1000 men vet ej hur det är på en R1.

Min lösning blev lite extra olja...

Swedie skrev:
Vad ligger oljenivån på? Hade liknande problem när jag bodde i Kalifornien o lekte mycket bakhjul o körde fort osv... att oljelampan gick på. Men det hade mestadels med just oljekonsumtionen att göra (R1or dricker olja var XX mil)
Inte 00an,jag har kört 500mil utan att fylla en centiliter..

Jamaha skrev:
Vad i helvete är det för fel när oljelampan börjar lysa..(snip)

Den enda gången jag fått oljetryckslampa var i en helikopter. Då var det oljetempen som var grundproblemet. När man slog av något, räckte det med att kyla några grader så kom trycket tillbaka. Kan det vara ett tempproblem i sammanhanget?

Bara en tanke

KRK skrev:
Hmm...undrar om det är den klassiska Yamaha-nivågivaren (för oljan alltså) som spökar?

Hade liknande problem med en FZR 1000 och det berodde på nivågivaren. Jädrigt obehagligt...

Smart lösning :tummenupp :tungan

Btw, har du läst mitt mail?

KRK skrev:
Ruggigt smart va? :D

Jo har skummat igenom ditt email men inte haft tid för ett seriöst svar. Det kommer... :)
:Bugar Kanoners...

Sorry för OT...

Min nivålampa börjar oxå lysa när jag "wheela" mycket eller ja, försökt... Visst den drar olja som token och givaren sitter säkerligen som på KRK's gamla hoj långt fram oxå... Jag hällde på mer olja och vips så var det också löst...

KRK skrev:

R1 är väl ökänd för att oljegivaren jävlas, var så på min förra R1a som var en 99a, inga problem med 03an, men har då hört att de lite äldre har alla problem med givaren, spec. vid slangning...

Exup skrev:
Inte 00an,jag har kört 500mil utan att fylla en centiliter..
Har inte med årsmodellen att göra utan det bara blir så ibland att R1ans motor drar soppa. Jag hade en 00ans motor i min 98 ram och den drog 1 liter på 20 mil vid hårt arbete.

Danny boy skrev:
R1 är väl ökänd för att oljegivaren jävlas, var så på min förra R1a som var en 99a, inga problem med 03an, men har då hört att de lite äldre har alla problem med givaren, spec. vid slangning...
stämmer bra det, samma problem på min r1a men den byttes på garanti. min fzr lös den oxå på.

Har jag också problem med för lite olja eller har jag inbyggd hastighetskontroll?

Körde motorväg pressade rettan några hundra meter över 200 och in på det röda. När jag sedan tog det lungt i 140 började den lysa och slocknade när jag närmade mig 120. Detta hände ett par gånger nu under morgonen. Efter lungt körande försökte jag återskapa fenoment dock utan att lyckas. Oljenivån ligger ca 5 mm under översta strecket, dvs den är mer över halvstrecket.

Det är nog en 100 - 150 mil sedan jag fyllde på olja till en nivå lite över max. Det kan det vara så som Exup skriver att det är dax att fylla på en halv liter. Frågan är om man skall fylla på innan man kör hem eller vänta till man kommer hem? Har ca 7 mil hem.

Vad säger ni som har erfarenhet av detta fenomen på R1:orna?

R1 skrev:
Har jag också problem med för lite olja eller har jag inbyggd hastighetskontroll?

Körde motorväg pressade rettan några hundra meter över 200 och in på det röda. När jag sedan tog det lungt i 140 började den lysa och slocknade när jag närmade mig 120. Detta hände ett par gånger nu under morgonen. Efter lungt körande försökte jag återskapa fenoment dock utan att lyckas. Oljenivån ligger ca 5 mm under översta strecket, dvs den är mer över halvstrecket.

Det är nog en 100 - 150 mil sedan jag fyllde på olja till en nivå lite över max. Det kan det vara så som Exup skriver att det är dax att fylla på en halv liter. Frågan är om man skall fylla på innan man kör hem eller vänta till man kommer hem? Har ca 7 mil hem.

Vad säger ni som har erfarenhet av detta fenomen på R1:orna?
ni har ju fel på era givare.. det är så på r1an. som jag sa dom bytte på garanti när det begav sig.

Kan kanske bero på att vid höga varvtal så pumpas mer olja upp från tråget och lampan tänds pga "låg" oljenivå då oljan inte hinner tillbaka. När man sedan kopplar och släpper på gas och varvtalet sjunker så hinner mer olja rinna tillbaka till tråget. Oljepumpens varvtal är väl direkt beroende av motorns varvtal antar jag...

Men det är ju bara en teori.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...