Oljefråga

rrp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En sån där svart sak
Tja
Nu är det så attt man har lite funderingar kring mc olja.
Vad vet folk om motex 4t 10w-40
Är detta en dålig olja??
Kan man använda denne på en sporthoj?
Temptålighet?
Kanske någon tribolatör på detta forum som kan
ge nån bra info eller tips.
Är det värt att köpa syntet för 500 kr när man kan köpa en delsyntet
för halva priset.
Obs (grossistpris)
Alltså 2 byten till priset av ett.
Måste ju vara bättre för motorn i partikelsynpunkt.
Mindre partiklar i oljan om man byter ofta.

jag anser inte tat syntet är värt dubbla pengen, iaf inet om du gör oljebyten var 500ade mil eller liknade.
Oljan du nämner känner jag inte till, jag kör själv vanlig 15w-40 mineralolja för bilar i mina hojar, märker ingen försämring mot helsynteten jag hade före i R1an tex, och inget mer slirande på kopplingen.
Givetvis är inte alla oljor lika och inte alla hojar heller men jag tror det mesta skrytet om vissa fantastiska oljor mest just är skryt.
Jag jobbar med bilar och har aldrig sett alla dessa tokras som borde komma av annat än syntetoljor om man ska tro säljarna.

Olja till hojar

Det är en kvalitetsskillnad på mineral- och syntetolja. Det viktigaste med en motorcykelolja är att den måste klara den våta kopplingen så att den inte klibbar eller slirar. Jag skulle aldrig köra mineralolja i en racinghoj. By the way så har jag hört ett rykte att nåt oljebolag ska dela ut gratis racingolja utanför McDonalds på Sveavägen nästa ons (2/6) på kvällen. Tydligen ska de ha nån sorts oljekväll med kunnig??? personal å så.

rrp skrev:
1. Vad vet folk om motex 4t 10w-40 Är detta en dålig olja??
2. Kan man använda denne på en sporthoj?
3. Temptålighet?
Kanske någon tribolatör på detta forum som kan
ge nån bra info eller tips.
4. Är det värt att köpa syntet för 500 kr när man kan köpa en delsyntet
för halva priset.
1. Uppfyller den kvalitetskraven JASO och minst SG/SH är den OK för MC.
2. Se pkt 1
3. Se pkt 1
4. Nej. Är det liknande literpris på delsyntet/syntet är den senare att föredra. Syntetolja är alltid bättre än motsvarande delsyntet, men det är åxå en fråga om vad man vill betala. Delsyntetolja är inte dålig.

Det finns ingen anledning att byta olja i tid och otid om du kör på gatan. Innan du ställer in hojen för vintern räcker och anledningen till det är att du inte vill ha partiklar och sot (som tillsammans med oljan blir frätande) liggande i motorn över vintern. En modern olja tar inte "slut" efter t.ex 500 mil eller för att den blivit svart....

Last edited:
Inget skadas av täta oljebyten, utan i stället kan man köra en billigare olja, dessutom skriver han att han får delsynteten för halva priset vilket gör att jag iaf tycker han ska välja den.

Men var och en blir salig på sin tro som med oktanen på soppan.

Silwer skrev:
Inget skadas av täta oljebyten, utan i stället kan man köra en billigare olja, dessutom skriver han att han får delsynteten för halva priset vilket gör att jag iaf tycker han ska välja den.

Men var och en blir salig på sin tro som med oktanen på soppan.
Om du syftar på mig, så tycker faktiskt även jag att han ska köpa den billigare... :tummenupp

Jåke skrev:
När det gäller tro, så tror jag inget om olja, utom möjligen vad nån som studerat tribologi har att berätta :Bugar

Jåke skrev:
När det gäller tro, så tror jag inget om olja, utom möjligen vad nån som studerat tribologi har att berätta :Bugar

jojo, som sagt det finns nog folk som vet det där med, säkert.

Jag ser inga skillnader direkt, men jag håller heller inte på med racingmotorer eller liknade givetvis.

Jag har aldrig hört talas om någon motor som pajat pga dålig olja. De flesta motorer går nog bra på mineralolja men det är nog med olja som det är med mycket annan utrustning till hojen. Ju dyrare och hetare varumärke, desto bättre känsla i magen, oavsett om man köper mer än vad som egentligen behövs. Kollade precis upp med en polare ang. oljekvällen i Stockholm nästa vecka. Tydligen får man både helsyntetisk olja och kedjespray. Kan vara värt ett besök om man bor i närheten...

rrp, du har helt korrekt. Man ska byta olja, helst var 500 mil eller oftare. :D

Vilken olja? Spelar det nån roll? Mja... inte så värst mycket - när man byter så pass ofta. Jag kör på Norsk Hydros 10w40 för 15 pix litern vid inkörning (ca 5 mil) och sen 20w50 mineral för att få en lite ztarkare oljefilm med mazzor av zink i tze olja vid exztrem belaztning när tze oljefilm inte pallar längre. Zinktillsatsen är tze lazt zkydd för tze vevztakzlager och tze ramlager. Moderna syntetoljor är väldigt snåla med zink.

andersbrink skrev:
rrp, du har helt korrekt. Man ska byta olja, helst var 500 mil eller oftare. :D

Vilken olja? Spelar det nån roll? Mja... inte så värst mycket - när man byter så pass ofta. Jag kör på Norsk Hydros 10w40 för 15 pix litern vid inkörning (ca 5 mil) och sen 20w50 mineral för att få en lite ztarkare oljefilm med mazzor av zink i tze olja vid exztrem belaztning när tze oljefilm inte pallar längre. Zinktillsatsen är tze lazt zkydd för tze vevztakzlager och tze ramlager. Moderna syntetoljor är väldigt snåla med zink.

Du som utsätter din rova för en jäkla påfrestning, har du testat lite olika typer av oljor som mineral-delsyntet-helsyntet?

Är det nån större skillnad?
Jag får ju bara se vanliga svensonbilar och där har jag aldrig sett påvisade slitage av sk fel oljetyp, ja utom i fall där oljan i princip aldrig bytts.
Däremot kan tunn helsyntetolja (som det ju finns ibland och som säljs som rena racinggrejorna) få moroten att skrammla utav bara helvete.

Silwer skrev:
Du som utsätter din rova för en jäkla påfrestning, har du testat lite olika typer av oljor som mineral-delsyntet-helsyntet?

Är det nån större skillnad?

Mitt användningsområdet är ju lite begränsat eftersom jag inte utsätter oljorna för några höga temperaturer, bara extrem oljefilmsbelastning.

Det enda jag kommit fram till är att syntetoljor koksar annorlunda på fiberlamellerna i en koppling och skapar en hård, svart och spegelblank yta medans vanlig sketen mineralolja koksar till småfnas och bara skitar ned. Dvs det här sker enbart när jag slirar/bränner iväg på ettans växel när jag tävlar.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna