Oljefilterverktyg Suzuki

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Behöver ett oljefilterverktyg till oljefiltret på min GSXR1000.
Original har den artikelnumret 09915-40610. Vet nån ifall det finns nån motsvarighet som passar. Typ: "-Du kan köpa den som feltema har med artikelnummer bla bla, den passar perfekt" Vet att Vesrah har för 260:- men då stod det OEM nr. 16150-05A00, är Suzukis artikelnummer samma som OEM-nummer?

Borde väl gå med Biltema 12-977 om den inte är för stor och om den får plats.
Annars finns ju Biltema 12-976 om det är trångt.

Borde väl gå med Biltema 12-977 om den inte är för stor och om den får plats.
Annars finns ju Biltema 12-976 om det är trångt.

Tack för tipset men jag har redan såna, har lyckats få ett par bucklor tidigare på ett filter med liknande verktyg så nu vill jag ha rätt verktyg från början. Blir väl att köpa Suzuki original, antingen kostar det 200:- eller 1200:- man vet aldrig :huvet

Tack för tipset men jag har redan såna, har lyckats få ett par bucklor tidigare på ett filter med liknande verktyg så nu vill jag ha rätt verktyg från början. Blir väl att köpa Suzuki original, antingen kostar det 200:- eller 1200:- man vet aldrig :huvet
Gå in hos din Suzukihandlare och kolla vad den kostar, jag tror du kommer bli förvånad. :)

(16150-05A00 är väl artikelnumret på oljefiltret som verktyget ska passa på? Det kanske var det du menade... Danska Max har, men jag vet att DinMC i Rotebro hade originalverktyget till väldigt vettigt pris förr, så kolla originaldelen innan du får panik)

Last edited:
Gå in hos din Suzukihandlare och kolla vad den kostar, jag tror du kommer bli förvånad. :)

(16150-05A00 är väl artikelnumret på oljefiltret som verktyget ska passa på? Det kanske var det du menade... Danska Max har, men jag vet att DinMC i Rotebro hade originalverktyget till väldigt vettigt pris förr, så kolla originaldelen innan du får panik)

Tänkte gjort det idag, men hann inte. Du har nog rätt i det var artikelnumret på oljefiltret. Visste det hela tiden, tänkte bara kolla om ni hängde med :rolleyes: Det var Max jag kollade på förut, snurrar förbi hojaffären imorrn och kollar läget, köper gärna originalverktyg om det är till ett normalt pris. Hittade nu i lelleskatalogen oljefilterverktyg passande 08-518 och 08-518-1 (Mitt filter)

Aha.
Annars finns ju Wemoto.
Standard filter - High-flow filter
Men som sagt - kolla priset på orginal först, ibland blir man förvånad (men det är sällan).

Tack för länkarna, intressant att det är olika verktyg till originalfiltret och till Hiflo filtret, ena har ett hål i sig..men tror knappast det är nån skillnad på verktygen..eller??? :va

Last edited:
En stor polygrip används för att lossa gammalt oljefilter. Ett nytt dras med lätthet fast med handen. Allt annat är trams. :fakta

Jag betalade inte många kronor på ava-mc för ett sånt verktyg.

Har använt det 1gång tror jag, fattar inte riktigt vad man ska ha det till. Man skruvar ju ändå fast nya filtret med handen. Och det gamla spelar ju ingen roll ifall det blir buckligt.

Jag betalade inte många kronor på ava-mc för ett sånt verktyg.

Har använt det 1gång tror jag, fattar inte riktigt vad man ska ha det till. Man skruvar ju ändå fast nya filtret med handen. Och det gamla spelar ju ingen roll ifall det blir buckligt.

Har varit och köpt originalverktyget, helt otroligt, bara 59:-
När man byter olja blir man ofta lite kladdig om händerna och så, för att få rätta känslan när man drar åt det så ville jag ha ett sånt verktyg, hade gärna köpt pirat för typ 250:- men hittade det inte till en början, att original skulle vara så billigt trodde jag inte. Har i alla fall dragit åt filtret nu så case closed för min del. "Never tighten the oil filter by hand" ...Jaja, de ville väl bara fylla ut texten i verkstadshandboken :rolleyes:

Bifogat

• oljefilter.JPG
    oljefilter.JPG
    103.7 KB · Visningar: 234
Ja svårare än en polygrip behöver man ju inte göra det.

Du menar att det bli svårare med ett kanonbra och smidigt verktyg som kostar mindre än dagens lunch??? Hmm...ja, jag funderar på att slänga min stora Kamasa hylsnyckelsats och bara använda en polygrip till alla skruvar och bultar på hela hojen.. :rolleyes:

Du menar att det bli svårare med ett kanonbra och smidigt verktyg som kostar mindre än dagens lunch??? Hmm...ja, jag funderar på att slänga min stora Kamasa hylsnyckelsats och bara använda en polygrip till alla skruvar och bultar på hela hojen.. :rolleyes:

Nej det tycker jag inte du ska göra, du gjorde ju ett skitbra köp. Men jag tror inte alla kan göra den dealen och då funkar det fint med en polygrip. Oljefiltret återanvänder du väl inte men det brukar man ju göra med bultar så spara hylsnyckelsatsen om du vill ha friska skallar:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman