Oljefilteravdragare som funkar?

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Tjena.

Jag har ledsnat på att köra skruvmejseltekniken och behöver en riktig oljefilteravdragare som funkar till min hoj.

Problemet är enligt bild att det är ganska lite utrymme från sidan att ha en hävarm och rotera i varför jag tänkt att det lättaste nog är att ta det mellan grenröret (röd pil). Det visas även så i verkstadshandboken.

Det enklaste vore att ha en sån där hylsa som man bara sätter ovanpå och skruvar av det men jag har kollat på mekonomen och MC-huset i Malmö och ingen har som passar. Filtret mäter 66,5 mm i diameter men måste tydligen även stämma med urfasningarna som verktyget ska greppa i.

Hur gör ni som har filtret placerat på liknande knepigt ställe? Har testat med biltemas stålbandsavdragare men den blir för stor för det lilla filtret.

Någon som har något bra tips på ett verktyg eller metod för att fixa det här på ett smidigt sätt?

Bifogat

• IMG_0200.jpg
    IMG_0200.jpg
    220.4 KB · Visningar: 349
Brukar dra en trasa mellan filteravdragaren(biltemas som inte passar) och filtret så det biter.
Kommer du åt då?

Utav flera olika vi har på jobbet, så anser jag denna bäst.

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    3.7 KB · Visningar: 4,478
Vadå ledsnat på skruvmejsel metoden, funkade det inte?
Skruvmejselmetoden är ett billigt och slabbigt sätt att byta oljefilter på så länge man inte gör det dagligen.

Vadå ledsnat på skruvmejsel metoden, funkade det inte?
Skruvmejselmetoden är ett billigt och slabbigt sätt att byta oljefilter på så länge man inte gör det dagligen.

För en som aldrig bytt filter undrar man genast hur man gör det med endast en skruvmejsel? Behöver byta filter i vår så är angelägen att få veta :)

För en som aldrig bytt filter undrar man genast hur man gör det med endast en skruvmejsel? Behöver byta filter i vår så är angelägen att få veta :)

Man slår helt enkelt en skruvmejsel rakt igenom filtret och vrider om, man bör slå in mejsel från sidan av filtret.

Till Honda finns det ett kit med filter och avdragare, kolla med Yamaha-återförsäljaren om det inte finns något motsvarande för Yamaha.

en stor polygrip brukar väl också funka i dom flesta lägena så länge man får in den runt filtret...
ett annat tips är att ta en bit aluminiumfolie och lägga ovanpågrenrören under filtret och forma till en tratt så slippe man spill på dom också.

Max mc har en riktig avdragarhylsa som passar.

LÄNK

Jag har en hel sortimentlåda från swedol, där finns en som passar Yamahas filter. Dessvärre kan man inte köpa en hylsa löst. Överlägset alla andra metoder och verktyg som finns.

En sån där har jag, och den funkade alldeles strålande på min Fazer 600. Även om man bara kan vrida filtret en liten bit i taget (skaftet tar i) är det buslätt att lossa verktyget och "ta om" för att vrida ytterligare lite till. Tror jag köpte min på OKQ8.

+1

Absolut det bästa verktyget! :tummenupp

En sån där har jag, och den funkade alldeles strålande på min Fazer 600. Även om man bara kan vrida filtret en liten bit i taget (skaftet tar i) är det buslätt att lossa verktyget och "ta om" för att vrida ytterligare lite till. Tror jag köpte min på OKQ8.

:tummenupp Exakt så får man göra på en SAAB 9000 -91. Men det finns väl inga sånna kvar nu för tin´......:va

Last edited:
Oljefilterkopp i rätt dimension, så hakar du på spärrskaftet, ev förlängare och tom knut. Går som en vals!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back