Oljefilter till Kawasaki ZX6R 2006 med Akrapovic helsystem?

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag har inte Kawasaki ZX6R 2006 med Akrapovic helsystem. Mitt problem är att original dimensionerat oljefilter inte får plats, utan det tar i grenröret. Jag har nyligen köpt hojen och det filtret som sitter på passar uppenbarligen, går dock inte att uttyda vilken tillverkare samt modell det är då allt står min japan/kina tecken.

Original filtret sticker ut c:a 2-2,5cm (en tum) för mycket.

Någon som har förslag på filter som kan fungera?

Hör dig för med föregående ägare. Han kanske har koll på vilket filter han använde sist eller vilken firma som servat hojen!

Tänkte inte på det... Jag ringde det första jag gjorde. Men som man kan tänka sig när köparen av din snart 10 år gamla hoj ringer upp , då svarar man inte. Skulle nog inte jag heller gjort.

Jag misstänker att det kan vara så att filter från andra hojar med något andra dimensioner kan passa. Men jag kan ju inte köpa hem 20 olika filter och prova mig fram.. Eller?

Kolla efter kvitton,service stämplar o.s.v. efter information. Skicka ett sms till föregående ägare om han är rädd för att du ska bråka om något annat och förklara ditt ärende?

Ingen servicehistorik direkt och tyst på sms fronten.. Får ringa till mckompaniet på måndag, det var de som installerade systemet.

Har aldrig läst om ett Akrapovic helsystem där original oljefilter inte skulle få plats:va
Akrapovic är ju rätt fina grejer med bra kvalitet vad jag förstår.
Har hojen varit krockad och rören fått sig en smäll?

Et
Har aldrig läst om ett Akrapovic helsystem där original oljefilter inte skulle få plats:va
Akrapovic är ju rätt fina grejer med bra kvalitet vad jag förstår.
Har hojen varit krockad och rören fått sig en smäll?
Det passar, men vid montering är man tvungen att lossa grenrören för att sedan montera dit dem igen efter att filtret är dit skruvat.

Efter vad jag kan tyda är det inga skador på vare sig ram, motor eller gtenrör..

Vad är det för längd på filtret som sitter på?

K&N: Längd 75mm (K&N-204)
HiFlo: Längd: 64mm (HF204)
Mahle: Längd: 65mm (Mahle OC575)

http://www.knfilters.com/
http://www.hiflofiltro.com/catalogue
http://www.mahle-aftermarket.com/MAHLE_Aftermarket_EU/en/Products-and-Services/Filters/Oil-filters

Vill du ha OEM filter så ska 16097-0002 vara kortare än 16097-0004 som du kanske fått? ( Se bild )

Intressant!

Jag ska mäta i morgon. Tack!

Det som de på 24mx skickar mig heter hiflo 303.

Last edited:
På min R1 med Akrapovic är det också (/&& tight mellan grenrör och oljefilter. Precis så det går att lirka in/ut originalfiltret mellan rören med lagom mycket våld när man väl kommit på den enda vägen som fungerar. Och då skruvar jag ändå loss fästet till ljuddämparen så det blir lite flex i rören. Tror att man egentligen skall skruva loss grenröret när man byter filter med akra helsystem...

Det är en 636. De på 24mx måste ha fel i sina papper. Kan också tänka mig att kawasaki har ett standardiserat filter som ska passa flera år modeller. Standarden kanske har uppdaterats, med tanke på att original grenrör medger större filter.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort