Oljefilter till en HD

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Skäms nästan lite att ta den här frågan på sporthoj.com men iallafall...:rolleyes:

Jag ska serva en bekants HD Road King årsmodell 2005, och jag har inte en blekaste aning vart man får tag på oljefilter till denna. Eller vad det är för motormodell, antar att det bara finns en motoralternativ.

Vart får man tag på filter? Helst via internet.

Vill du inte ha originalfilter så finns det ju filter att beställa på tex Bikeline.se eller biltema. Om du inte har den så be ägaren skaffa mekhandboken så att du kan läsa på innan du börjar är mitt tips.

I Roadking sitter en sk Twincam A-motor, den är gummiupphängd men saknar åas balansaxlar som det stelt upphängda B-motorn har. En annan sak som skiljer A-motorn från B-motorn är att A-motorn har en oljetank som är integrerad i motorn. Den sitter under motor/växellåda. Men det är fortfarande torrsump förstås. Sedan är det ju separat olja i trans samt koppling på HD som du säkert vet. Plus att kopplingen och transkedjan ska justeras etc. Du måste mao beställa både motorolja samt transolja, i trans och låda rekommenderar jag HD-original, det är snedskurna drev så det måste ju vara en GL5 olja, få oljor förutom HD-original funkar bra, tex vissa från Golden Spectro.

Chansa inte på ngt du inte vet med den där motorn bara, det är ju ganska dyra pinaler du ska skruva med. HD-motorer ser enkla ut men fodrar den gamla sortens kunskap när man kommer till en viss svårighetsgräns. Det finns mycket man kan sätta ihop fel, på japanhojar går det ju ofta bara att sätta på ett sätt. :D

Last edited:
Vill du inte ha originalfilter så finns det ju filter att beställa på tex Bikeline.se eller biltema. Om du inte har den så be ägaren skaffa mekhandboken så att du kan läsa på innan du börjar är mitt tips.

I Roadking sitter en sk Twincam A-motor, den är gummiupphängd men saknar åas balansaxlar som det stelt upphängda B-motorn har. En annan sak som skiljer A-motorn från B-motorn är att A-motorn har en oljetank som är integrerad i motorn. Den sitter under motor/växellåda. Sedan är det ju annan olja i trans samt koppling på HD som du säkert vet. Plus att kopplingen och transkedjan ska justeras etc. Du måste mao beställa både motorolja samt transolja, i trans och låda rekommenderar jag HD-original, det är snedskurna drev så det måste ju vara en GL5 olja, få oljor förutom HD-original funkar bra, tex vissa från Golden Spectro.

Chansa inte på ngt du inte vet med den där motorn bara, det är ju ganska dyra pinaler du ska skruva med. HD-motorer ser enkla ut men fodrar den gamla sortens kunskap när man kommer till en viss svårighetsgräns. Det finns mycket man kan sätta ihop fel, på japanhojar går det ofta bara att sätta på ett sätt.

Tack för svaret, förstod redan från början när han frågade om jag ville serva hojen att jag behöver en mekhandbok. De är inte som en japsare, tappa ur och hälla i. :tungan

Men olja, just de. Har ingen koll på vart man köper olja till HD runt här, tror du finns på Lelles i Uppsala?

Har dock inte tackat ja till jobbet än, tänkte höra runt lite och leta delar.

Se även till att du har tum insex till spärrskaftet, pluggarna kan sitta hårt.

Skaffa även nya O-ringar till pluggarna när du ändå håller på, krisar det så passar dom som sitter på Gardena-kopplingar till vattenslangen i garaget :D

Dom är förmodligen inte oljetåliga men det funkade för mig sist jag bytte olja.

Se även till att du har tum insex till spärrskaftet, pluggarna kan sitta hårt.

Skaffa även nya O-ringar till pluggarna när du ändå håller på, krisar det så passar dom som sitter på Gardena-kopplingar till vattenslangen i garaget :D

Dom är förmodligen inte oljetåliga men det funkade för mig sist jag bytte olja.

Nya O-ringar ligger hemma :tummenupp

Tack för svaret, förstod redan från början när han frågade om jag ville serva hojen att jag behöver en mekhandbok. De är inte som en japsare, tappa ur och hälla i. :tungan

Men olja, just de. Har ingen koll på vart man köper olja till HD runt här, tror du finns på Lelles i Uppsala?

Du kan kolla med Waldens motor i Hallstahammar (Rallsta), han brukar kunna ta fram det mesta och hämtar från samma källor som övriga företag. Å de e ju inte så långt dit heller. Plinga å hör iaf.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...d&Vkid=19836497&isAlternateNumberResult=False

Eller i "Kastrulltuna" finns en annan källa
http://www.cycleworld.se/

Last edited:

Jag tror inte att Lelles har HD:s egna oljor, det har däremot Bikeline samt HD- butiker. Lelles har dock Golden Spectro som gör oljor till HD. Du kan köra med tex Golden spectro 20W-50 Heavy Duty i motorn eller HD-original 20W-50 mineral. I trans och låda skulle jag i första hand välja HD:s egna olja Formula+ i andra hand Golden Spectro's Heavy Duty Chaincase oil. Men eftersom det är en kundhoj är det enklast att inte chansa i trans och låda, utan använda Formula+. Det blir ju bara backjobb om kopplingen inte frikopplar ordentligt. I motorn är det mer att välja på, bara det är en bra 20W-50 bil eller mc-olja. Jag kör tex på helsynt Statoil HP25W-50 i motordelen, men den är ju mycket dyrare än HD-original 20W-50 mineral, dock billigare än HD:s egna helsyntet.

Oljor kan man skriva hystomycket om, men nu har jag tipsat dig om oljor som funkar och inte är svindyra och som går att hitta.

Last edited:
Jag tror inte att Lelles har HD:s egna oljor, det har däremot Bikeline samt HD- butiker. Lelles har dock Golden Spectro som gör oljor till HD. Du kan köra med tex Golden spectro 20W-50 Heavy Duty i motorn eller HD-original 20W-50 mineral. I trans och låda skulle jag i första hand välja HD:s egna olja Formula+ i andra hand Golden Spectro's Heavy Duty Chaincase oil. Men eftersom det är en kundhoj är det enklast att inte chansa i trans och låda, utan använda Formula+. Det blir ju bara backjobb om kopplingen inte frikopplar ordentligt. I motorn är det mer att välja på, bara det är en bra 20W-50 bil eller mc-olja. Jag kör tex på helsynt Statoil HP25W-50 i motordelen, men den är ju mycket dyrare än HD-original 20W-50 mineral, dock billigare än HD:s egna helsyntet.

Oljor kan man skriva hystomycket om, men nu har jag tipsat dig om oljor som funkar och inte är svindyra och som går att hitta.

Exakt, lika bra att lägga dom få extra kronorna så man får org. transolja och filter. Ingen idé att chansa som du säger.
Tycker det är rätt skumt i Sverige, det är ju rätt många som kör HD, men man hör inte så mycket om butiker och återförsäljare. Eller är det för att jag kör fel (rätt) märke för att jag ska uppfatta alla butiker osv.

Fortpelle: Tack, då ska jag bara maskera ansiktet och sen åka till Eskiltuna och köpa grejor :D

Exakt, lika bra att lägga dom få extra kronorna så man får org. transolja och filter. Ingen idé att chansa som du säger.
Tycker det är rätt skumt i Sverige, det är ju rätt många som kör HD, men man hör inte så mycket om butiker och återförsäljare. Eller är det för att jag kör fel (rätt) märke för att jag ska uppfatta alla butiker osv.

Fortpelle: Tack, då ska jag bara maskera ansiktet och sen åka till Eskiltuna och köpa grejor :D

Ja gör upp om ett pris med ägaren för ditt arbete, så lägger du utgifterna för delarna ovanpå den summan (plus att han får betala för dokumention om han inte har en mekhandbok,Clymers böcker är bra till HD). Tex att du tar 1000:- för ditt arbete och sedan delarna på det. Så brukar jag göra om jag ska meka för pengar, det är så lätt att räkna fel på delarna annars när man är amatör. Då lockas du inte att snåla och återanvända packningar och annat jyckelmeck för att tjäna mer pengar.

Ja jag vet inte riktigt hur det är med HD-butiker i Uppsala. Men Sulas MC höll ju iaf på med HD förr!

Last edited:
Förstår inte varför den här frågan diskuteras på SH???

På samma sätt som fånga inoljad gris eller välta kor är sporter så är det en jäkla sport att ta sig från punkt A till punkt B med en Harley...

Speciellt om man åker ensammen utan verktyg/ståltråd/tejp...

Ähh, lighten up, det är en motorcykel, likväl som en KTM eller Husabergare, ingen gnäller på att det diskuteras såna här!

Att dessa bysmidda järnsänken får nämnas i tal och skrift gör att man blir.... just det Förbannad! :mad:

:)

:D Av de märken som ännu tillverkas är ju HD the mother of all twins. Dessutom har de tydligen räddat MV Augusta och köper därtill snurror till Buellerna från Rotax som därmed kan tjäna mer pengar. Plus att HD tillverkar världen accsnabbaste köpehoj. Det är väl sportigt och bra :D

Såg att Roffes Motor även har K&N-oljefilter till dessa. 83-0171 på sid 82 http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Roffes_Motor_AB_Gruppkatalog_103:2.webb.pdf

/J

Last edited:
På samma sätt som fånga inoljad gris eller välta kor är sporter så är det en jäkla sport att ta sig från punkt A till punkt B med en Harley...

Speciellt om man åker ensammen utan verktyg/ståltråd/tejp...

Ähh, lighten up, det är en motorcykel, likväl som en KTM eller Husabergare, ingen gnäller på att det diskuteras såna här!

Precis, vi som tillhör den krympande men tappra skara på SH som fortfarande innehar samt diskuterar motorcyklar får inte vara så sparsmakade om vi ska hålla emot den svällande andelen hojfrånvända varelser i OT-delen.

Hoppas Almgren lyckades bra med sin första HD-service!

Precis, vi som tillhör den krympande men tappra skara på SH som fortfarande innehar samt diskuterar motorcyklar får inte vara så sparsmakade om vi ska hålla emot den svällande andelen hojfrånvända varelser i OT-delen.

Hoppas Almgren lyckades bra med sin första HD-service!

Det tror jag säkert, hur kan han misslyckas med alla goda råd han fick här :D

Har beställt en massa grejor från bikeline. Det var 4L "original" HD olja, HD original transkedja och växellådsolja, oljefilter original, och en service packningssats. Plus att jag har fått tag på mekbok och service manual :)
Nu är det bara att vänta på våren så kunden kan ta hit hojen :)

Har beställt en massa grejor från bikeline. Det var 4L "original" HD olja, HD original transkedja och växellådsolja, oljefilter original, och en service packningssats. Plus att jag har fått tag på mekbok och service manual :)
Nu är det bara att vänta på våren så kunden kan ta hit hojen :)

Ingen snikande! Bravo! :tummenupp

Transkedjan brukar normalt inte behöva bytas, bara spännas. Men det är ju bara att returnera isf. Brukar inte vara några problem om man inte brutit förpackningen.

Hilsen
J

*/ ?>
Back