Oljedränkt suxuki gsx 1100e

jerry3

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2013
Hoj
1982 suzuki gsx 1100 e
Hejsan.
Jag har köpt en risig suzuki gsx 1100e - 84 , som jag har tänkt att renovera lite.
Provade att starta , men den ville inte gå riktigt bra , spotta o fräste.
Tömde ur oljan, fick ut 6,5 liter olja!!!!!!
Så min fråga är, vad är första ingreppet?
Vad jag har läst så ska det vara 4,5 liter olja i den.

Last edited:
Förmodligen förgasare som inte hållit tätt, ta bort och rengör.

Har skruvat med hojar där man fått ur alldeles för mycket "olja", eller ja det är ju en blandning av olja och bensin när förgasarna har stått och läckt.. Tur att du upptäckte det så att du inte rasar motorn pga det. Riv isär förgasarna och rengör de är med all sannolikhet igenärgade i munstyckena..

Kolla bensinkranen, den ska hålla tätt i PRI-läget!
PRI=fritt flöde
ON=flödar när motorn är igång
RES=reserv

Så vad tänkte du på med hålla tätt?

Sen tycker jag som de andra säger, av med förgasarna och rengör och kolla hur allt därinne ser ut.
Kolla bränsleslang, vacuumslang och sånt, att de ser okej ut, inte uttorkade och spruckna. Byt annars.
Köp nytt oljefilter, i med ny olja.
Kolla luftfiltret, kanske köpa nytt.

Last edited:
Har lämnat in min RS brygga för genomgång hos "braigasen". Då plockar han isär rubbet och talar om vad man bär åtgärda.
Känns rätt bra att att veta att den är ok. Hade samma grundanledning, läckage. Läck på förgasare tre. Fick inte tätt det och efter andra nedplockningen av bryggan tröttnade jag och lämnade in den.

Kan kanske vara ett trick det med på en äldre brygga med diffusa fel på.

Jo, så långt kom jag nog också. Men jag förstod inte hur jag skulle få bort flottören så att man kom åt att byta nålen. Stiftet som höll flottören satt hårt på rätt höga "pelare" vilka jag inte vågade utöva våld på för att få ut stiftet.
Hmm, kanske för försiktig nu då du säger att det är lätt..

Jo, så långt kom jag nog också. Men jag förstod inte hur jag skulle få bort flottören så att man kom åt att byta nålen. Stiftet som höll flottören satt hårt på rätt höga "pelare" vilka jag inte vågade utöva våld på för att få ut stiftet.
Hmm, kanske för försiktig nu då du säger att det är lätt..
Så var det på min med. Brottades som ett djur för att få loss. Gick inte. När jag sen helt slut i armar och händer bara satt och ruckade lite på det, fram o tillbaks o upp o ner o runt i cirkel, så lossnade det, häpp!, utan större kraft. Prova lite "teknik", kanske funkar på din med.

Läste på motorn att den ville ha 3,5 liter olja. Och fick ut drygt 6 liter.
Så ni rekommenderar att byta ut flottörnålarna.
Finns det någon sån där rep.sats till förgasarna,där nålar o diverse finns med?
En annan fråga, axeln som sitter bakom kåpan till kopplingsstaget, ska det sitta stumt eller ska det som imitt fall vick och sitta lite löst? Hoppas att ni fattar vad jag menar.

MC Nyckeln ha färdiga repsatser till dina fuggar. Det finns en hel del återförsäljare i din region som du kan beställa av.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti