Oljedistribuering

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag undrar hur oljan sprids i motorn, pumpas den helt enkelt upp i toppen och rinner ner i kanaler eller sitter det munstycken som sprutar ut oljan på stragiska ställen?
Om t.ex. kammarna ligger til hälften i oljebad så innebär det ju effektförluster, det borde vara effektivare att bara låta oljan rinna förbi, problemet är ju om det smörjer tillräckligt bra.

Anledningen till att jag frågar är att jag har funderat på att bygga en 4-taktare som projektarbete, men jag funderar lite på hur man i praktiken löser div. problem.

Finns alla varianter; munstycken, oljekanaler i kamaxeln. Med glidlager behöver man ett par kg oljetryck, annars inte. Returen brukar vara självrinning.
/u

Ok, men ta kamaxeln som exempel igen. Om den är glidlagrad och lagret täcker runt axeln, som man håller snoppen om du förstår vad jag menar, så menar du att axeln är ihålig och släpper ut olja i lagret genom ett hål i axelväggen?

Men sen så måste det väl finnas olja som smörjer mellan kammen och ventiltryckarn? Är det en liknande konstruktion men att hålet som släpper olja sitter på kammens trubbiga sida?

Det låter ju iof lite jobbigt att ordna samma system i veven. Det blir ju lite jobbigt att borra menar jag, men det har du säkert nån bra lösning på :tummenupp

Limstift skrev:
Det låter ju iof lite jobbigt att ordna samma system i veven. Det blir ju lite jobbigt att borra menar jag, men det har du säkert nån bra lösning på :tummenupp

Vem har sagt att det är enkelt..

små, enkla motorer är givetvis avsevärt mycket simplare gräsklipparmotorer klarar väl sig med stänksmörjning har jag för mig..

/B

Bj.O.rn skrev:
Vem har sagt att det är enkelt..

små, enkla motorer är givetvis avsevärt mycket simplare gräsklipparmotorer klarar väl sig med stänksmörjning har jag för mig..

/B

Jag har nog tänkt mig en lite större motor :rodnar
Jag har insett att den förmodligen aldrig i helsike kommer att starta, men det skiter jag i, jag ska testa ändå.

Jag har tänkt mig en 4-taktare med 1-4 cylindrar och ca. 250-600 cc, jag siktar allllldeles för högt eller hur? ;) Jag är nöjd om jag får skiten att funka, även om den brinner upp efter två minuter, och även om den har typ 3 hk. :D

Bygga en 4-taktare..
När man lär sig bör man börja enkelt
och sen ge sig på svårare saker. :smasha

Sidventilare är enklast,
ingen smörjning till toppen behövs och
kanalerna blir enklare eftersom kamaxel
och vevaxel ligger när varandra.
Stötstångsmotor är ett alternativ
men då måste du smörja ventilmekanismen
i toppen också.

Ju större volum desto större moment som
kan slå sönder saker om det finns obalans.
Å andra sidan är smått pillrigt.

En 200cc enstånka med sidventiler skulle
väl vara ett lagom projekt.

Om du nållagrar blir det mer tåligt mot dålig smörjning men oxo besvärligare/dyrare att bygga.

Ett tips till:
plocka sönder en gammal motor och/lr
titta på sprängskisser så se du hur smörjning och
annat är designat.

gthyni skrev:
Bygga en 4-taktare..
När man lär sig bör man börja enkelt
och sen ge sig på svårare saker. :smasha

Sidventilare är enklast,
ingen smörjning till toppen behövs och
kanalerna blir enklare eftersom kamaxel
och vevaxel ligger när varandra.
Stötstångsmotor är ett alternativ
men då måste du smörja ventilmekanismen
i toppen också.

Ju större volum desto större moment som
kan slå sönder saker om det finns obalans.
Å andra sidan är smått pillrigt.

En 200cc enstånka med sidventiler skulle
väl vara ett lagom projekt.

Om du nållagrar blir det mer tåligt mot dålig smörjning men oxo besvärligare/dyrare att bygga.

Ett tips till:
plocka sönder en gammal motor och/lr
titta på sprängskisser så se du hur smörjning och
annat är designat.

Det kanske är bättre att börja enkelt som du föreslår! :)

Vad menar du med sidventiler förresten? Jag är inte så insatt i annat än "vanliga" motorkonfigureringar.

Limstift skrev:

Vad menar du med sidventiler förresten? Jag är inte så insatt i annat än "vanliga" motorkonfigureringar.

Vanliga=toppventilade, då

Bifogar en bild på en BSA M21 sidventilare:
bsam21a.jpg

kamaxel ligger i blocket och ventilerna står upp
parallellt med vevstaken (under plåten med 4 skruvar).
Insug och utblås sitter därför bredvid kolvens toppläge
och mynnar uppåt istället för ovanför/neråt som i
toppventilare.

Glidlager kräver oljetryck. Normalt lättare fixa utifrån än inifrån axeln, undantag vevlager där man måste köra oljan inuti vevaxeln. Görs normalt via ramlagrena o långa kanaler borrade snett i axeln, från ramlager till vevlager.
Rull o kullager klarar sig m stänksmörjning, likaså kamnockarna. Lite lagom sprut ur ett munstycke/hål räcker. Kolv/cyl lever på oljedimma i vevhuset, ibland oxå spec munstycken för att kyla smörja mer.
/u

gthyni skrev:
Vanliga=toppventilade, då

Bifogar en bild på en BSA M21 sidventilare:
bsam21a.jpg

kamaxel ligger i blocket och ventilerna står upp
parallellt med vevstaken (under plåten med 4 skruvar).
Insug och utblås sitter därför bredvid kolvens toppläge
och mynnar uppåt istället för ovanför/neråt som i
toppventilare.

Ok, dom sitter parallellt med kolven alltså? Förbränningsrummen måste väl då ha utrymen vid sidan om kolven där ventiltallrikarna sitter?

ulf_lundin skrev:
Glidlager kräver oljetryck. Normalt lättare fixa utifrån än inifrån axeln, undantag vevlager där man måste köra oljan inuti vevaxeln. Görs normalt via ramlagrena o långa kanaler borrade snett i axeln, från ramlager till vevlager.
Rull o kullager klarar sig m stänksmörjning, likaså kamnockarna. Lite lagom sprut ur ett munstycke/hål räcker. Kolv/cyl lever på oljedimma i vevhuset, ibland oxå spec munstycken för att kyla smörja mer.
/u

Hur fixar du oljetryck till ett glidlager utifrån?

Limstift skrev:
Ok, dom sitter parallellt med kolven alltså? Förbränningsrummen måste väl då ha utrymen vid sidan om kolven där ventiltallrikarna sitter?

Japp,
även toppen så man får ett fint flöde in och ut,
annars är toppen som en tvåtaktstopp.

Limstift skrev:
Hur fixar du oljetryck till ett glidlager utifrån?

Borra hål yttre glidytan och tryck in där.
Som sagt, nållagra är smart.

gthyni skrev:
Japp,
även toppen så man får ett fint flöde in och ut,
annars är toppen som en tvåtaktstopp.

Ok, att få ett bra flöde är väl ett annat rätt stort problem, både i en sidventilare och en toppventilad. Några generella teorier att tänka på?

Limstift skrev:
Kan man få såpass tryck genom det? Låter konstigt, men jag missuppfattar det säkert...

Trycksatt av oljepumpen så blir det bra.

Ett glidlager har spel på 1/100 dels mm. Flödet i den spalten blir inte så stort, även när det rör sig. Inga problem hålla tryck med sånt litet flöde. Kommer inte ihåg siffror, men en oljepump kanske ger 10 l/min, hela oljevolymen passerar pumpen flera ggr/min. SÅ är det i alla flercyl 4taktare idag.
/u

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back