Oljebyte

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Köpte olja o filter igår, jösses vad dyrt det va :skrämd !! Men men nu va det inte det jag skulle skriva om.

Meckade bort pluggarna undertill, blev lite skrämd där med så mkt spåner o skit det satt på magnetpluggarna. Jag har inte bytt olja själv på hojjen innan så jag vet inte vad som e "normalt" eller inte, men jag tycker att det såg ut som om det va väldigt mkt igelkott på pluggarna. Jag bifogar två bilder på hur det ser ut. Ser det likadant ut på era hojjar eller e det nått galet med min motor? Hojjen har rullar ca 300mil.

Tack på förhand
 

Bifogat

  • Bakre plugg copy.jpg
    Bakre plugg copy.jpg
    128.9 KB · Visningar: 133
  • Främmre plugg copy.jpg
    Främmre plugg copy.jpg
    107.2 KB · Visningar: 112
Hmm kanske lite väl mycket på pluggen till höger? :va
Fast iofs är hojen rätt ny oxå..när gjordes senaste bytet?

Angående olja+filter. Under två hundra spänn kommar man ju undan med lätt?
 
skoteridioten skrev:
2559272 Hmm kanske lite väl mycket på pluggen till höger? :va
Fast iofs är hojen rätt ny oxå..när gjordes senaste bytet?

Angående olja+filter. Under två hundra spänn kommar man ju undan med lätt?


Senaste oljebytet gjordes ju på 100mils servicen, tycker som du där att det ser ut att va lite mkt på den till höger. =/

200 hundra?! Jag fick ju pröjsa dryga 700 för två filter o en dunk olja hos Jonte Engdahls...gruff gruff!!
 
kN_KY skrev:
2559282
200 hundra?! Jag fick ju pröjsa dryga 700 för två filter o en dunk olja hos Jonte Engdahls...gruff gruff!!
Lurad? :va
Personligen tycker jag detdär är väldigt mycket spån. Bra mycket mer spån än vad jag hade innan min motor rasade i våras. Hur såg oljesilen ut?
 
Det är nog bara traktorväxellådan som håller på att slita in sig.
 
philsson skrev:
2559331 Lurad? :va
Personligen tycker jag detdär är väldigt mycket spån. Bra mycket mer spån än vad jag hade innan min motor rasade i våras. Hur såg oljesilen ut?


oljesilen såg helt okej ut, nått lite men inte mkt alls.
Jag smackar ihopa skiten sen tar jag mig ner till Engdahl´s någondag o snackar med dom.
Får väl hoppas att det bara e en inslitnings-sak...men det ser ivilketfall inte så trevligt ut :va
 
kN_KY skrev:
2559379 oljesilen såg helt okej ut, nått lite men inte mkt alls.
Jag smackar ihopa skiten sen tar jag mig ner till Engdahl´s någondag o snackar med dom.
Får väl hoppas att det bara e en inslitnings-sak...men det ser ivilketfall inte så trevligt ut :va
Nej det ser ju inget trevligt ut men å andra sidan har jag inget att gämföra med egentligen eftersom husan saknar oljeplugg och således även magneten som får dedär spånen att se så agresiva ut.
Såhär såg min oljesil ut vid oljebytet bara några mil innan vevlagret rasade, fanns även någon liten glittersträng i oljan som jag tappade ur men det är inte mycket spån om man gämför med din motor. Fast i ditt fall skulle jag ju gissa som andra här att det är växellådan vi pratar om och den brukar ju skapa en del spån när den så att säga sliter in sig, även när man har spräckt en motor med väl insliten låda så bildas efteråt spån då lådan "kör in sig" på nytt i det nya läget motorn hamnade i när man återmonterade utan att skillnaden egentligen är så stor.
pict2395b.jpg
 
kN_KY skrev:
2559282

200 hundra?! Jag fick ju pröjsa dryga 700 för två filter o en dunk olja hos Jonte Engdahls...gruff gruff!!

700?! Hur mycket olja köpte du?

Edit: Jag ljög tidigare btw. 285:- visar mitt kvitto sen senast jag köpte olja och filter...
 
Last edited:
skoteridioten skrev:
2559502 700?! Hur mycket olja köpte du?

Edit: Jag ljög tidigare btw. 285:- visar mitt kvitto sen senast jag köpte olja och filter...


Jag sa bara till gubben bakon disken att jag skulle ha olja o filter till min 660. Sen plockade den där gubben fram sakerna bara.
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak
 
kN_KY skrev:
2559545 Jag sa bara till gubben bakon disken att jag skulle ha olja o filter till min 660. Sen plockade den där gubben fram sakerna bara.
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak
Nu kör jag husaberg men mitt olje/filterbyte går på 127kr med motorex 10/40 olja. Är bara 1 liter olja i husan.
 
kN_KY skrev:
2559545 Jag sa bara till gubben bakon disken att jag skulle ha olja o filter till min 660. Sen plockade den där gubben fram sakerna bara.
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak

Aja men det går ju bara i 1.6 liter olja i hojjen så det räcker ju till 2.5 oljebyten men filtren är dyra till ktm men man byter ju inte lika ofta..
 
kN_KY skrev:
2559545
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak

Ok, 4 liter olja.. Dock rätt dyr, här på Volvomacken kostar den 100:- litern..

Men nu har du ju iaf olja för minst ett byte till! :)
 
skoteridioten skrev:
2560550 Ok, 4 liter olja.. Dock rätt dyr, här på Volvomacken kostar den 100:- litern..

Men nu har du ju iaf olja för minst ett byte till! :)
Kanske inte vore så dumt att köra några mil till och byta olja för att se om spånen består? Borde räcka med 10-15 minuters körning för att se om det kommer mer spån. Skulle det vara vanlig inslitning av växellådan så borde det vart klart vid dethär läget va?
 
Cervantes skrev:
2559636 Aja men det går ju bara i 1.6 liter olja i hojjen så det räcker ju till 2.5 oljebyten men filtren är dyra till ktm men man byter ju inte lika ofta..

Men du har väl 2,1 i din Cervantes för det var väl en -04?

kN_KY har också 2,1 i sin!

Däremot så tycker jag att köra 200mil innan oljebyte är mkt!
 
Går det inte 1.9 liter i motorn? 1.3 liter nere på motorn sen 0.6 uppe på ramen?
Men som philsson sa så kommer jag nog byta olja igen för att se hur mkt spåner som kommer va i oljan då. Men det får bli om två veckor...nu så kallar jobbet. :(
 
kN_KY skrev:
2560671 Går det inte 1.9 liter i motorn? 1.3 liter nere på motorn sen 0.6 uppe på ramen?
Men som philsson sa så kommer jag nog byta olja igen för att se hur mkt spåner som kommer va i oljan då. Men det får bli om två veckor...nu så kallar jobbet. :(

Jo, 1.3 i motorn 0,6 i ramen på 660.
 
500 spänn för 4l HALVsyntet är ju rena rånet.. :va köp biltema helsysntet istället 316:- för lika mycket, inget fel på den smörjan. :tummenupp
 
Monobike skrev:
2562789 500 spänn för 4l HALVsyntet är ju rena rånet.. :va köp biltema helsysntet istället 316:- för lika mycket, inget fel på den smörjan. :tummenupp
...eller OKQ8:as 20l-dunk. 50 kr/liter för 15W 50 helsyntet tackar man inte nej till.
 
Det är väl mycket spån!
Körde in min förra 625 efter skolan -hård inkörning = mest effekt.
Efter 11mil ansåg jag den vara inkörd. Knappt sett ett enda spån på oljepluggarna vid oljebytena.
Min tjej har en 640, samma motor... Bytte olja efter att hon kört 400mil och knappt ett spån.
Kanske är det så enkelt att det var sämre toleranser på just dina växellådsdrev som nu slitit in sig. Byt igen om 50mil och se hur det ser ut.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top