Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Besten skrev:2298838Fortsätter med mina "ban-rookie" frågor...
Bankörning borde ju rimligtvis slita mer på hojen och därför borde väl oljan bytas oftare....men hur ofta?
Räknar ni körtimmar eller dagar?
Dr.Bike skrev:2298909Många banåkare har säkert en egen uppfattning, men oljan slits marginellt mera under banåkat. Du behöver alltså inte ta nån vidare hänsyn till detta, för en modern olja har i sig blivit så oerhört mycket bättre och mer långlivad än förr, så detta kompenserar med råge för den ökade belastningen.
Men visst KÄNNS det bättre aatt byta, och ska man ha nån tumregel så är det bättre att byta en lite billigare olja oftare, än en svindyr väldigt sällan.
HUr ofta är upp till var och en, men 500 hårda racingmil klarar en syntetolja LÄTT.
Men så länge kör ju INGEN på den.
Overkill? Javisst.
De flesta byter nog efter en racehelg (de som tävlar) och då har de lagt gissningsvis 15-30 mil max bakom sig.
Det spelar ingen roll hur rätt du eventuellt har. Jag skulle inte ens drömma om att köra så långt utan oljebyte. Har du ingen mekaniksympati?Dr.Bike skrev:HUr ofta är upp till var och en, men 500 hårda racingmil klarar en syntetolja LÄTT.
Om man kör 20% gata och 80% bana, räcker oljebytena som görs på servicen var 600:e mil eller bör man smyga in ett eget efter halva distansen?Dr.Bike skrev:HUr ofta är upp till var och en, men 500 hårda racingmil klarar en syntetolja LÄTT.
sandstream skrev:2300373Om man kör 20% gata och 80% bana, räcker oljebytena som görs på servicen var 600:e mil eller bör man smyga in ett eget efter halva distansen?
Lime skrev:2303458På Le Mans 24-timmars körde t.ex. Team Fagersjö el 786 varv. Det borde bli närmare 330 mil om jag räknar rätt. Snittfart 138 km/h så det gick inte långsamt direkt.
Tror inte att de bytte olja under rejset...![]()
sandstream skrev:2300373Om man kör 20% gata och 80% bana, räcker oljebytena som görs på servicen var 600:e mil eller bör man smyga in ett eget efter halva distansen?
Dr.Bike skrev:Rätt lätt - men ger den där härliga känslan av att "om min hoj mår bra - då mår jag bra"![]()
KanonDr.Bike skrev:Så 5-600 mil - oavsett om du varvat ända in i Suzukiloggan längst ner på varvräknaren och lindat varvräknarnålen tre varv runt stopptaggen, så klarar oljan det. Lätt.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |