Oljebyte vid bankörning

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Fortsätter med mina "ban-rookie" frågor...
Bankörning borde ju rimligtvis slita mer på hojen och därför borde väl oljan bytas oftare....men hur ofta?

Räknar ni körtimmar eller dagar?

Besten skrev:
2298838 Fortsätter med mina "ban-rookie" frågor...
Bankörning borde ju rimligtvis slita mer på hojen och därför borde väl oljan bytas oftare....men hur ofta?

Räknar ni körtimmar eller dagar?

Många banåkare har säkert en egen uppfattning, men oljan slits marginellt mera under banåkat. Du behöver alltså inte ta nån vidare hänsyn till detta, för en modern olja har i sig blivit så oerhört mycket bättre och mer långlivad än förr, så detta kompenserar med råge för den ökade belastningen.

Men visst KÄNNS det bättre aatt byta, och ska man ha nån tumregel så är det bättre att byta en lite billigare olja oftare, än en svindyr väldigt sällan.

HUr ofta är upp till var och en, men 500 hårda racingmil klarar en syntetolja LÄTT.
Men så länge kör ju INGEN på den.
Overkill? Javisst.

De flesta byter nog efter en racehelg (de som tävlar) och då har de lagt gissningsvis 15-30 mil max bakom sig.

Dr.Bike skrev:
2298909 Många banåkare har säkert en egen uppfattning, men oljan slits marginellt mera under banåkat. Du behöver alltså inte ta nån vidare hänsyn till detta, för en modern olja har i sig blivit så oerhört mycket bättre och mer långlivad än förr, så detta kompenserar med råge för den ökade belastningen.

Men visst KÄNNS det bättre aatt byta, och ska man ha nån tumregel så är det bättre att byta en lite billigare olja oftare, än en svindyr väldigt sällan.

HUr ofta är upp till var och en, men 500 hårda racingmil klarar en syntetolja LÄTT.
Men så länge kör ju INGEN på den.
Overkill? Javisst.

De flesta byter nog efter en racehelg (de som tävlar) och då har de lagt gissningsvis 15-30 mil max bakom sig.

Toppen, då struntar jag i det :)

Dr.Bike skrev:
Det spelar ingen roll hur rätt du eventuellt har. Jag skulle inte ens drömma om att köra så långt utan oljebyte. Har du ingen mekaniksympati? :näsblod

Dr.Bike skrev:
Om man kör 20% gata och 80% bana, räcker oljebytena som görs på servicen var 600:e mil eller bör man smyga in ett eget efter halva distansen?

sandstream skrev:
2300373 Om man kör 20% gata och 80% bana, räcker oljebytena som görs på servicen var 600:e mil eller bör man smyga in ett eget efter halva distansen?

Det är klart att de räcker, ffa om du kör på helsyntet. (Teknikerutbildad)

På Le Mans 24-timmars körde t.ex. Team Fagersjö el 786 varv. Det borde bli närmare 330 mil om jag räknar rätt. Snittfart 138 km/h så det gick inte långsamt direkt.

Tror inte att de bytte olja under rejset... ;)

Lime skrev:
2303458 På Le Mans 24-timmars körde t.ex. Team Fagersjö el 786 varv. Det borde bli närmare 330 mil om jag räknar rätt. Snittfart 138 km/h så det gick inte långsamt direkt.

Tror inte att de bytte olja under rejset... ;)

Näe, men de kör inte ett till 24-timmars lopp med samma motor heller. iaf inte utan renovering...
Men det går ju inte att jämföra med nån som kör en och annan bandag...
Då räcker nog normal service.

sandstream skrev:
2300373 Om man kör 20% gata och 80% bana, räcker oljebytena som görs på servicen var 600:e mil eller bör man smyga in ett eget efter halva distansen?

Angel1000 är en klok och vis människa!
Lyssna på honom.

Ja - under normala förhållanden i en motor, vilkensomhelst, klarar sig en helsyntet upp och kanske över 3000 mil. MIL alltså.
EN hoj varvar mer än en genomsnittsmotor, kanske man kör hårt osv, man vill och dessutom vara på säkra sidan.
Säg då att du halverar dessa 3000 för att oljan verkligen verkligen ska hålla.
Inte? Nej ingen kör ens 1000 mil på sin olja i detta oljefixerade mc-kollektiv.

Inte ens jag själv - syntetoljans överstepräst :hihi

Så 5-600 mil - oavsett om du varvat ända in i Suzukiloggan längst ner på varvräknaren och lindat varvräknarnålen tre varv runt stopptaggen, så klarar oljan det.
Lätt.

Frågan till de flesta bikers är - klarar DITT hypokondriska psyke att svina ur hojen 1000 mil mellan oljebytena? :lol
Mitt gör det inte.
Tillverkarna har ju ofta så kort bytesintervall som 600 mil, och det beror ju på att deras lägsta krav för olja gör att de måste räkna med att nån stäpp-kosack häller i råolja från Baku.

Så även jag - min gode kålsupare, byter oftare än nödvändigt.
Olja är trots allt billigare än motorer - och sedan så är det även något kontemplativt, manligt, och lite urtidskänsla att byta olja.
Som att vårda sitt spjut på stenåldern efter jakten... Som att fetta in sin studsare, eller bara bryna sina flugkrokar.
Man håller "sitt redskap" i trim så man kan ge sig ut på nästa "jakt"

Lite småmys i garaget.
Rätt lätt - men ger den där härliga känslan av att "om min hoj mår bra - då mår jag bra" :tummenupp

Last edited:
Låter som de flesta har koll på milen man kör......Jag har det inte :tomten
Funderar på att införskaff/montera timmätare istället, den borde bli mer rättvis då hojen går 90% bana och 10 %trafik.......

Jag byter motorolja (helsyntet) en gång per år och bromsvätska två till tre gånger per år. Motorn verkar hålla bra, har nu gått drygt 10 000 mil (knappt inkörd) och jag börjar tro att det dr.Bike skriver om nojjiga förare stämmer väldigt bra :)

//B

Dr.Bike skrev:
Så 5-600 mil - oavsett om du varvat ända in i Suzukiloggan längst ner på varvräknaren och lindat varvräknarnålen tre varv runt stopptaggen, så klarar oljan det. Lätt.
Kanon :banana

Jag byter oljan lite oftare. Inte pga olja är kass men däremot har jag fått aluminium i oljan samt små partiklar i oljepluggen. De ger nog inte så bra smörjegenskaper oavsett om du har hel/del/mineral eller den superbra omtalade biltema oljan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman