Oljebyte på min Kawasaki Z1000. Årsmodell 2008!

momo

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Hoj
Kawasaki Z1000 2008
Hjälp mig snälla!

Jag undrar ifall ni har koll på hur ofta man byter olja på en Kawasaki Z1000 från 2008!
Den har gått 750mil just nu. Jag byte den vid 550mil.

Undrar hur bytes intervallerna ser ut på en sån mc?

Snälla är tacksam ifall någon kan hjälpa mig med det!

Inget på Svenska och de andra va det spalter så jag förstod inte riktigt förutom att det ska bytas varje år.

Enligt ett Amerikanskt Kawazaki Z1000 forum för bla 2008 års modell så ska oljan bytas första gången vid 100 mil och därefter varje 650 mil.Låter ju rätt normalt även för flertalet andra hojar.Min äldre Honda Sevenfifty har samma (rekommenderade) bytesintervall.Detta naturligtvis under förutsättning för normal landsvägskörning där bankörning kräver tätare ojebyten.

Enligt servis manuallen så ska oljan bytas först vid 100mil som förra sa sen ståt det vid 1200mil och 2400mil vid normal körning (alltså varanann servis cheakup då) men personligen tycker jag det är åt helvetes för långt i mellan så 600 till 800 byter både jag den och en mc firma om man lämnaj in den. Lämnar dock in min på servis sålänge garantin är kvar. Ingen utsliten olja på honom sålänge han är i min ägo iaf

edit: Dock r detta enligt min 2010 men tror inte det är någon direkt skillnad i manualen

Last edited:
Hur ofta är ju också förknippat med hur mycket/lite du kör kan ju räcka en gång per säsong. Men har du bytt olja vid 550 mil? Eller bytte du till dig hojen vid 550 mil? Jag brukar byta olja runt 500 mil(ibland 400 ibland 600)men som riktmärke trots att intervallet är 1000 mil enligt boken.

Sen har jag skitsvårt förstå varför vissa modeller/agenter säger 1000 mil, andra säger 500 mil eftersom oljorna är idag är så bra, skall man tolka det då som att det är sämre kvalité i motorna på de hojar med tätare intervall..?

Tack allihopa för era svar. Då vet man på ett ungefär att den ska bytas runt 500mil.
Jag byte oljan själv när den gått 550mil så då får jag avvakta tills 1000mil.

Tack ännu en gång till för er tid och hjälpen jag fick!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT