Oljebyte ninja? Luftfilter?

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
Hmm, dags för den glade amatören Capi att byta olja/filter då på min kära zx6r från 98. Någon som vill vara vänlig och beskriva hur man ska gå tillväga? Och vart sitter egentligen oljepluggen? Hur undviker man att man får en massa olja på sig när man lossar på den? osv....

Förresten så är det nog dags att byta alt. rengöra luftfiltrena då min hoj börjat stinka bensin den senaste tiden, hur göra?


Tackar i förhand för de kommande tipsen! :Bugar
 
Ojlebyte/luftfilter.

Det är bara till o lämna in,det är ju en kwaka du har :lol ,nä skämt åt sido.
Vet ej om du har instruktionsboken? den underlättar lite om man är osäker men jag sak försöka beskriva.Nu har jag inte bytat på en kawa men på min Retta o det bör ju se liknande ut.
Ta av underkåporna,skruva av oljepåfyllningspluggen,under motorn hittar du en avtappningsplugg för oljan (är en 17 mm bult på min),skruva av den men ha nån liten hink eller uppskuren dunk under att tappa ner oljan i.
När detta är gjort o du är säker på all olja runnit ur,skruva åter tillbaks oljepluggen...OBS! inte rent för hårt,gärna med momentnyckel om du vill vara noga o säker på att inte dra isönder gängor.Skruva av oljefiltret förhand om det går,annars använd oljefilter verktyg eller typ burk öppnar rem.
Smörj lite med ny olja på packningen på det nya filtret o skruva på,gärna med moment även där med det går bra att hand spänna det oxå lagom.
Fyll på med ny fräsch olja i påfyllningshålet,det ska vara det hela sen är du klar.
Luftfiltret på din sitter nog likt på min under tanken,du får skruva av hela tanken troligen eller har du tur så kan du bara skruva av främre skruv o lyfta upp tanken en bit o komma åt luftfilterburken o filtret.
Har du vanligt filter? kolla hur det ser ut,är det inte rent för smutsigt så går det nog ok att blåsa av,annars köp ett nytt.Har du KN filter så får du tvätta det med vatten o tvättsats som finns att köpa samt olja in det med oljan som medföljer i satsen.Dock noga med att filtret inte ska blåsas,bara luftorka ordentligt.
Lycka till! det är inte så värst invecklat så det ska nog gå bra.
 
bra kan ja låna denna tråd lite å fråga hur man tar dän framhjulet? vilka verktyg behövs? ska byta däck... måste man hänga upp gafflen? hur får ja loss axeln? osv...
 
MostWanted_NKPG skrev:
bra kan ja låna denna tråd lite å fråga hur man tar dän framhjulet? vilka verktyg behövs? ska byta däck... måste man hänga upp gafflen? hur får ja loss axeln? osv...

Du behöver nog inte hänga upp gaffeln,ska nog gå bra med ett vanligt fram depåstöd,det funkar på min Retta.
Inte säker på vad du har för muttrar på din framhjulsaxel men på Rettan måste man ha en 19 mm insex att lossa med.
Jag skruvar även av bromsoken o låter de hänga på sidan i slangarna,underlättar oxå när man ska av o på med allt sen.
Säkert nån här som har kawa o kan hjälpa dig bättre.
Fy på dej o sno tråden
:fatta! :rofl
 
Chrille skrev:
http://www.margie-bookshop.se/

Ska du lära dig att meka med hojen(vilket är en god ide) så skaffa en Haynes-manual. 300 jävligt välinvesterade kronor.


Chrille jag tog dig på orden!
Ska hämta upp en liten Haynes till knarren på måndag hos Margie :)
 
capi skrev:
Hur undviker man att man får en massa olja på sig när man lossar på den? osv....

På den punkten gå jag iallafall bet. Jag kladdar ner mig hur jag än försöker att hålla rent. Om det inte spills när man lossar oljepluggen så blir det messy när man ska ha dän filtret.
Om du bor i villa, låna grannens garageuppfart.
 
soppatorsken skrev:
På den punkten gå jag iallafall bet. Jag kladdar ner mig hur jag än försöker att hålla rent. Om det inte spills när man lossar oljepluggen så blir det messy när man ska ha dän filtret.
Om du bor i villa, låna grannens garageuppfart.


Kanske diskhandskar kan vara något? Sedan vill jag minnas att någon sade att man kunde lägga aliminiumfolie på grenröret för att slippa kladd.
 
På zx 6 r sitter filteret till venster om grenroren så oljesøl på dom ar inte et problem, nar jag bytte olja på min førra veckan så plockade jag av sido kåporna på så satt fikk jag høgtrycks tvattad rundt fastet till filtret och forhindrade skit at komma in i motoren nar filteret var av. plockar du av tanken (sitter med två insex fram + 2 bak) kommer du til och tvatta/ olja in filteret..lycka till. ps. det ar inte som på yamaha, du måste plocka bort tanken helt....
 
Last edited:
:mattias Om du använder Biltemas spilloljedunk så måste du själv göra hålet som oljan ska rinna in igenom. Om hålet är mindre en den i oljetråget så blir det naturkatastrof i miniformat, eller oljebrända fingrar när du försöker skruva tillbaka oljepluggen medans oljan rinner ut i en rasande takt :näsblod
 
En väldigt fiffig sak är Micros dunkar. Dom har en speciell just för oljebyte på ca 8 liter. Den är hög smal och ganska platt med en tratt på ena sidan och en plugg där man sen låter oljan rinna in igenom. Kostar en dryg hundring men det är den värd.
Jag blev inte kladdig alls när jag bytte olja o oljefilter på min ZX6a så så svårt kan det inte vara.
 
Glöm inte att värma motorn för att få ut all olja.

Annars är det lätt som en plätt.

/M





capi skrev:
Hmm, dags för den glade amatören Capi att byta olja/filter då på min kära zx6r från 98. Någon som vill vara vänlig och beskriva hur man ska gå tillväga? Och vart sitter egentligen oljepluggen? Hur undviker man att man får en massa olja på sig när man lossar på den? osv....

Förresten så är det nog dags att byta alt. rengöra luftfiltrena då min hoj börjat stinka bensin den senaste tiden, hur göra?


Tackar i förhand för de kommande tipsen! :Bugar
 
Bytte olja på min mc utan att starta motorn først, och det kom nu ut 3,7 L som det ska så jag tror det ar en myt att motorn ska vara varm. det tar møjligtvis lite langre tid bara....
 
Arctic#1 skrev:
Bytte olja på min mc utan att starta motorn først, och det kom nu ut 3,7 L som det ska så jag tror det ar en myt att motorn ska vara varm. det tar møjligtvis lite langre tid bara....
Att värma först handlar inte om att få ut all olja, den rinner ut i alla fall, det fixar mr Newton. Uppvärmningen handlar om att få ut allt som inte är olja ur tråget. Dvs slam, rester från förbränningen, små metallpartiklar från lådan och allt annat som sedimenterar i botten på tråget.
Med andra ord är det inte baar en fråga om uppvärming, det handlar även om att köra motorn innan man byter olja. Det idealiska är alltså att tappa ur oljan direkt efter en längre stunds körning, då får man ut även merparten av skiten ur tråget.
 
Går bra med vilken dunk somhelst,ta en olje,hembrännings dunk eller typ nåt sånt.
Skär ut/upp ett hål på en av sidorna o vips! har du en kanon oljespill dunk för korvöre.
 
KawaChris skrev:
:mattias Om du använder Biltemas spilloljedunk så måste du själv göra hålet som oljan ska rinna in igenom. Om hålet är mindre en den i oljetråget så blir det naturkatastrof i miniformat, eller oljebrända fingrar när du försöker skruva tillbaka oljepluggen medans oljan rinner ut i en rasande takt :näsblod


Låter som om fler än jag har spillt 3-4L på garage golvet pga Biltemas fiffiga dunk. Shit va dum jag kännde mej efter, att jag inte kolla. Å inget att torka upp olja med fanns i garaget, va glad jag va denna dag.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top