Oljebyte KTM 660????

ruffrider

gabb kakk
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR 954 -02 --*FIGHTER*--
håller på att byta olja, men det finns ju en plugg för mycket, den finns inte med i boken , va faaan e det?? nån som vet....sen stod det nåt om "bleeding the oil system", typ lufta skiten eller?
 
Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.
 
TomK skrev:
Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.

Det var tydligen en till magnet plugg på 04:an.....
jaja nu e det då klart iaf.....tänkte köra med typ 70 mils intervaller (olja filter) låter det vettigt....??
 
TomK skrev:
Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.


Mmm! när jag hade 640-01 så var det två pluggar som satt där när man tagit på det utvändiga oljefiltret. Den ena pluggen skulle man lossa på medan den andra skulle man låta vara. Är det någon som kan kolla det i sin manual. Ganska säker på att det var så! (två insexbultar)

På min 660 -03 utan utvändiga filtret så var det 3 pluggar som skulle lossas under hojen. Jo jag fick lite skäll av Ragnar på lelles då han fick ut för mkt olja vid 100mil servicen. Visade sig att jag trodde det nästan var samma kontruktion som 625 med två pluggar jag hade tidigare men icke.
 
motardnisse skrev:
På min 660 -03 utan utvändiga filtret så var det 3 pluggar som skulle lossas under hojen. Jo jag fick lite skäll av Ragnar på lelles då han fick ut för mkt olja vid 100mil servicen. Visade sig att jag trodde det nästan var samma kontruktion som 625 med två pluggar jag hade tidigare men icke.

Nivåfönstret sitter ju där av en anledning! :7peta :rolleyes:
Å 660 -03 har ju visst ett utvändigt filter, sitter bakom motorn ju... :va
 
Ebbe skrev:
Nivåfönstret sitter ju där av en anledning! :7peta :rolleyes:
Å 660 -03 har ju visst ett utvändigt filter, sitter bakom motorn ju... :va

Ja ja! med utvändiga filtret menar jag det som sitter framför motorn som det är på 640 tidigare. Alltså 3 filter på -04 (1st utvändigt + 2 microfilter) men bara 2 filter på 660-03/625-02 (microfilter) eller?
 
motardnisse skrev:
Ja ja! med utvändiga filtret menar jag det som sitter framför motorn som det är på 640 tidigare. Alltså 3 filter på -04 (1st utvändigt + 2 microfilter) men bara 2 filter på 660-03/625-02 (microfilter) eller?

2 filter på 660
 
:fatta! Mitt fel! Då är det fortfarande två microfilter som gäller på både 625/660 -04 och 1 microfilter samt 1 utvändigt filter på 640.
 
motardnisse skrev:
:fatta! Mitt fel! Då är det fortfarande två microfilter som gäller på både 625/660 -04 och 1 microfilter samt 1 utvändigt filter på 640.

Inga problem bara du inte gör om något liknande fel i fortsättningen för då blir vi tvungna att märka dig :D
Sitter även ett utvändigt framtill på 660:n
 
Kom i håg att det är YTTERST viktigt att lufta oljesystemet efter oljebyte (finns beskrivet i handboken! :fakta ) Följ råden till punkt och pricka annars kan det hända allvarliga saker... :fatta!

/Göran
 
ruffrider skrev:
Det var tydligen en till magnet plugg på 04:an.....
jaja nu e det då klart iaf.....tänkte köra med typ 70 mils intervaller (olja filter) låter det vettigt....??

Japp, det är en ytterligare magnetplugg = totalt tre pluggar du tömmer olja ur.
Den TomK menar är den som är en insexbult undertill. Den ska du inte röra.

Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.
Det här beror ju på vad du använder hojen till, mest touring eller mycket bana.
Du kan gott byta filterna vartannat oljebyte, det gör ingen skada.

När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står
i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.
 
Nightwish skrev:
Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.

Hur ska oljan se ut och hur ser man om man byter för ofta/sällan?
 
henq skrev:
Hur ska oljan se ut och hur ser man om man byter för ofta/sällan?

Enklast kan man väl säga att är oljan fortfarande ljus och ren så har man
bytt lite onödigt tidigt (lite fel att säga så, ju oftare ju bättre såklart, men
det ska vara ekonomiskt försvarbart mot ett mätbart värde).
Och tvärtom, är oljan kraftigt nedsmutsad och kolsvart så kanske man skulle
bytt lite tidigare.
Känn också på oljan när du tappar ur den (försiktigt, man ska bara byta olja
när motorn är varm!), så den inte känns "grusig" utan fräsch.
Oljan bör ha mörknat lite (det är så man bl.a. ser att den slitits!),
utan att vara kolsvart när du byter den.
 
Nightwish skrev:
Japp, det är en ytterligare magnetplugg = totalt tre pluggar du tömmer olja ur.
Den TomK menar är den som är en insexbult undertill. Den ska du inte röra.

Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.
Det här beror ju på vad du använder hojen till, mest touring eller mycket bana.
Du kan gott byta filterna vartannat oljebyte, det gör ingen skada.

När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står
i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.

Smart att lägga hojen ner och fylla på olja... Jag brukar annars värma oljan så att den blir lite mer lättflytande... :tummenupp då funkar det med den medskickade slangen också... Annars är det ett mycket tråkigt tidsfördriv att fylla i ramröret... :mad:

/G
 
Göran_Gullbro skrev:
Smart att lägga hojen ner och fylla på olja... Jag brukar annars värma oljan så att den blir lite mer lättflytande... :tummenupp då funkar det med den medskickade slangen också... Annars är det ett mycket tråkigt tidsfördriv att fylla i ramröret... :mad:

/G

Jo, jag testade också göra så första gången. Började och insåg att det skulle
ta ett par timmmar att fylla de 0,6 literna eller vad det nu är :hihi
Dessutom hade jag olja över hela garagegolvet eftersom man vill försöka
skynda på det......
Med hojen på sidan så kan man klunka i oljan ganska snabbt.
 
Nightwish skrev:
När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.

Man kan åxå ge sjutton i att pilla i olja i ramhålet över huvud taget och fylla all (motor + ram) olja i vanliga oljepåfyllningen, starta motorn och vänta på att det spiller över i ramen. Tar lite längre tid innan det spiller över men.... hav tålamod.

Har för mig att jag läste om detta trick på Grusbus hemsida och har själv kört med det sen dess. Funkar klockrent och man behöver varken värma olja, lägga hoj eller slita med slang+flaska.
 
Spider skrev:
Man kan åxå ge sjutton i att pilla i olja i ramhålet över huvud taget och fylla all (motor + ram) olja i vanliga oljepåfyllningen, starta motorn och vänta på att det spiller över i ramen. Tar lite längre tid innan det spiller över men.... hav tålamod.

Har för mig att jag läste om detta trick på Grusbus hemsida och har själv kört med det sen dess. Funkar klockrent och man behöver varken värma olja, lägga hoj eller slita med slang+flaska.

Låter tveksamt, jag lägger hellre hojen ner. Tar ungefär en minut..... :7peta
Om det inte finns nån olja i ramröret och du startar motorn känns det
spontant som att oljesystemet måste suga igenom ganska mycket luft
innan det är fullt hela vägen. Och luft smörjer inte så bra..... särskilt inte när
du säger att det brukar ta rätt lång tid innan det är fyllt :skrämd
 
Nightwish skrev:
Låter tveksamt, jag lägger hellre hojen ner. Tar ungefär en minut..... :7peta
Om det inte finns nån olja i ramröret och du startar motorn känns det
spontant som att oljesystemet måste suga igenom ganska mycket luft
innan det är fullt hela vägen. Och luft smörjer inte så bra..... särskilt inte när
du säger att det brukar ta rätt lång tid innan det är fyllt :skrämd


Lång tid jmf med att fylla i ramröret var det alltså. Det går på en minut eller två på Grusbussättet så speciellt orolig är jag inte. Finns ju folk som tömt oljan, glömt fylla på och sen kört en (relativt sett) bra bit utan att någonting tar skada. Inget stalltips att testa hur långt man kommer kanske, men ett bevis för att det finns mer olja i lagerbanor och diverse skrymslen och vrår än man tror.

Sen tror jag väl knappast att systemet är designat så att det trycker in luft i.st.f. olja i lagerbanorna och på så vis effektiv blåser bort all form av smörjning.

Det är ju heller inte så att man drar rullen i bött i väntan på att det skall spilla över, så belastningen är ju så låg som den rimligen går att få.

Som alltid (och trist vore det väl annars) är ju smaken som baken och det är alltid upp till var och en som står där och skruvar att bestämma sig själv för hur han skall bete sig.
 
Spider skrev:
Lång tid jmf med att fylla i ramröret var det alltså. Det går på en minut eller två på Grusbussättet så speciellt orolig är jag inte. Finns ju folk som tömt oljan, glömt fylla på och sen kört en (relativt sett) bra bit utan att någonting tar skada. Inget stalltips att testa hur långt man kommer kanske, men ett bevis för att det finns mer olja i lagerbanor och diverse skrymslen och vrår än man tror.

Sen tror jag väl knappast att systemet är designat så att det trycker in luft i.st.f. olja i lagerbanorna och på så vis effektiv blåser bort all form av smörjning.

Det är ju heller inte så att man drar rullen i bött i väntan på att det skall spilla över, så belastningen är ju så låg som den rimligen går att få.

Som alltid (och trist vore det väl annars) är ju smaken som baken och det är alltid upp till var och en som står där och skruvar att bestämma sig själv för hur han skall bete sig.

Jag tar nog också det säkra före det osäkra och fyller ramröret innan... :va

/G
 
Jag har också börjat använda en tratt istället för den tunna slangen som tillverkaren tycker att man ska stå och slabba med.
Fast jag har trätt en ca 25 cm lång trädgårdsslang på tratten, så man kan stå med hojen upprätt och fylla på. Det funkar bra.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top