oljebyte fråga

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Centralt
Hoj
R1000
så var det dax! ngn som vet ifall hylsan tll oljefiltret på en kawasaki passa till oljefiltret på en yamaha eller måste man köpa en? e ju lättare att få loss filtret med en sådan mojäng...
 
Det borde den göra.. Vad är det för Yamma och vad är det för kawa





crazy88 skrev:
så var det dax! ngn som vet ifall hylsan tll oljefiltret på en kawasaki passa till oljefiltret på en yamaha eller måste man köpa en? e ju lättare att få loss filtret med en sådan mojäng...
 
Det är samma på Honda o Kawa i alla fall så det passar nog till Yamaha med
 
en fråga till! kör ni alltid med momentnyckel när ni byter olja eller tar ni det på feeling?
 
Man drar filtret så hårt man kan för hand (utan verktyg). Glöm inte att torka rent runt gamla filtret före demontering samt att olja in packningen på nya filtret före montering.
 
Robban_C skrev:
Man drar filtret så hårt man kan för hand (utan verktyg). Glöm inte att torka rent runt gamla filtret före demontering samt att olja in packningen på nya filtret före montering.


allright tackar :tummenupp och för oljepluggen då?
 
Satt INTE for mycket åt, då blir det som i min gamla Audi som pluggen aldrig gick at lossa på efter et oljebyte. Eller at man drar øver gjangorna, ar det nogon som vet retta momentet på pluggen? Jag kjør kawa ninja jag med..(ska byta olja och filter i morron)
 
På min Suzuki skall man dra oljefiltret för hand och sedan 2 varv till med nyckel allt enligt instruktionsbok och fabriksmanual. På oljepluggen M14 var det 23nM. Tips om man byter oljefilter som sitter fram på motorn. Lägg vanlig hushållsfolie över grenrören under filtret medan man byter så slipper man fastbränd olja på dem.
 
Anders R skrev:
På min Suzuki skall man dra oljefiltret för hand och sedan 2 varv till med nyckel allt enligt instruktionsbok och fabriksmanual. På oljepluggen M14 var det 23nM. Tips om man byter oljefilter som sitter fram på motorn. Lägg vanlig hushållsfolie över grenrören under filtret medan man byter så slipper man fastbränd olja på dem.


23nm låter lite..på min står det 47nm för oljepluggen
 
Anders R skrev:
... dra oljefiltret för hand och sedan 2 varv till med nyckel ....
Jag misstror dig inte alls men man blir ju mörkrädd.

Som sagt, jag drar bara mina filter för hand. På både bilar och hojar. Alltid gjort så i alla år. Räcker alltid till, har aldrig tappat nåt filter. Och dom sitter alltid så hårt att man måste använda bra verktyg för att få loss dom.

2 varv sen man dragit dom för hand låter som rena misshandeln. En trasig gänga som bara väntar på att ske?

Edit: Anders, notera att jag inte alls misstror dig. Men verkstadshandboken.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top