Oljebyte CBX 750

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Honda CBF600SA
Jag tänkte byta olja och filter på min CBX 750F -84. Eftersom jag inte har nån handbok till den så vet jag inte hur mycket olja man ska fylla på. Finns det någon som vet på ett ungefär hur mycket olja det ska vara, så vore jag tacksam. Ska förresten oljestickan skruvas ner helt och sedan upp, eller bara "läggas på" hålet när man kollar oljenivån?

Visst kan jag fylla på olja tills nivån är lagom enligt oljestickan, men jag vill gärna veta ungefär hur mycket olja jag ska köpa.

Förresten, om någon vill bli av med sin gamla handbok till CBX:en, så är jag intresserad. :)

Börja med 3.5 liter. Syns det inte på stickan (ej iskruvad), häll i sista halvlitern. Så noga är det inte med nivån, huvudsaken _att_ du har en nivå. En halvliter för mycket förbrukar hojen själv medans du kör. En liter för mycket - kan vara läge att dränera lite.

Tyska firman louis har nåt de kallar motobase där man kan kolla sånt. (www.louis.de)

Där anges 2.8 L med filter. Låter dock lite lite.

// redlite

Tack. Jag köper 4 liter, det bör väl räcka då. Blir det över så ska man ju byta olja nästa år också.

Zattam skrev:
Tack. Jag köper 4 liter, det bör väl räcka då. Blir det över så ska man ju byta olja nästa år också.

Du ska gå in på team rc 17 sidan i australien och kolla in modifieringen på oljestickan! 84:orna har FÖR LÅNG sticka!! = du kommer även på maxnivån ha FÖR LITE olja i maskinen!!!!

Bild på de olika stickorna finns, och den kortare varianten som kom senare är en MODIFIERING UTFÖRD AV HONDA för at kompensera för detta misstag.
Modda din sticka eller lär dig att fylla olja UPP TILL DÄR GÄNGORNA BÖRJAR. (oljestickans gängor)
Det gör inget om du fyller ända upp heller.

M.v.h

Dr.

Ok, bilden var SVÅR att hitta. Så vassego, här är adressen: http://www.teamrc17.net/tech/images/dipsticks.jpg

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!