Oljeblandning cross

braap88

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2016
Ort
karlstad
Hoj
Yamaha
Hej. Har precis köpt en Husqvarna 420 automat cross år 1982.
Tänkte kolla om någon vet hur mycket olja man ska blanda i bensinen ?
 
Det beror på vilken olja, körsätt och hojtyp. Amatörcross med en luftkyld 420 så skulle jag köra 1,5-2% Motul 800. MX 125 med snabb förare som alltid håller fullt bör ha 4% och motionär på en modern 2t enduro kan åka på 1-1,5%. Luftkylt ställer högre krav på oljefilmen....
 
Finns nog lika många svar som vad det finns tvåtaktsåkare men oavsett var man ställer sig i den religionen så tycker jag inte man ska gå under 2%. Inte så att den kommer skära direkt om du går under det men slitaget ökar ju. Och andra sidan så kan man ju resonera att man har "råd" att byta kolv och vevstakslager oftare om man lägger mindre pengar på olja...
Från annan synvinkel så finns det tester som visar på högre effekt med mer olja vilket direkt pekar på 3-4 %.

Själv kör jag på 3% Castrol TTS, den var bäst för 20 år sedan och jag kör för lite nu för att kunna skapa nåt statistiskt relevant underlag för att byta fabrikat.
 
Ovanstående kan saker men jag fick en gång rådet att följa tillverkarens rekommendationer eftersom högre inblandning tydligen kan leda till högre slitage.
Det var något med att den ökade kompressionen ökar belastningen på oljefilmen men vad vet jag.

Det kanske är lika osant som att 98 oktan är bättre än 95 i en standard sugmotor.
Petroleumprodukter är komplicerade grejor.
 
Boris rek på mängd olja är right on target enligt vad jag studerat mig till genom åren.

Men om man överdriver oljeinblandningen på en motor utan avgasport som denna motor så gör de ingen skada. De duger med 2% men om man kör 3-4% håller ramlagren lite bättre. Ju sämre cylinder man har desto mer effekt gör mer % olja, den tätar repor/sluta cylindrar med andra ord så man får högre komptäthet.
På avgasportförsedda motorer blir de jobbigt att rengöra den rörliga porten om man sopar i mer olja.
 
Du kan köra 95 okt också för en standard cross/enduro ligger långt från spikrisk. Enda fördel med 98 är att den innehåller ingen eller mindre e85 så en tvåtaktare håller en pissaning bättre med 98 okt. E85 (sprit) tvättar bort olja från cylinderväggar därför är de "lite fördel" 98 okt. Men obs ytterst lite fördel så finns de inte 98 okt på din närmsta mack så kan du köra 95 alla dagar i veckan.
 
Du kan köra 95 okt också för en standard cross/enduro ligger långt från spikrisk. Enda fördel med 98 är att den innehåller ingen eller mindre e85 så en tvåtaktare håller en pissaning bättre med 98 okt. E85 (sprit) tvättar bort olja från cylinderväggar därför är de "lite fördel" 98 okt. Men obs ytterst lite fördel så finns de inte 98 okt på din närmsta mack så kan du köra 95 alla dagar i veckan.

Allt pumpbränsle innehåller tyvärr en viss mängd etanol idag. (Vanligast är 5%) för ett par år sen körde Shell och Statoil utan etanol i sina 98 respektive 99oktan, men tyvärr inte längre.
 
Ja apropå etanol och annat, funderar själv på om man skulle testa Aspen, förvisso dyrt men kanske det bästa?
 
Kör min 2t enduro på okq8 alkylat. Har en pump 3mil hemifrån så brukar spola upp några dunkar då jag har vägarna förbi. Kör alla andra småmaskiner på detta också. Snöslunga, gräsklippare, trimmer, ungarnas crossar osv. Luktar nästan ingenting och blir i princip inget sot någonstans. Tror literpriset sist jag tankade var 21:- så har man en pump i närheten tycker jag att det är värt merkostnaden.
 
Ja apropå etanol och annat, funderar själv på om man skulle testa Aspen, förvisso dyrt men kanske det bästa?

De finns en risk för sotskärning den första tanken man kör på alkylatbensin oavsett märke på soppan! Alkylaten rengör kolven utan dess like så har man en sotig kolv kan de bli sotskärning. Säkrast är att rengöra kolven innan man kör alkylatbensin. Flera skoterägare som provat Alylat har fått sotskärning och de tog ett tag innan man fattade varför de skar!
 
Du kan köra 95 okt också för en standard cross/enduro ligger långt från spikrisk. Enda fördel med 98 är att den innehåller ingen eller mindre e85 så en tvåtaktare håller en pissaning bättre med 98 okt. E85 (sprit) tvättar bort olja från cylinderväggar därför är de "lite fördel" 98 okt. Men obs ytterst lite fördel så finns de inte 98 okt på din närmsta mack så kan du köra 95 alla dagar i veckan.

Bensin är väl bättre på att tvätta bort olja än etanol? Har kört snart 2000 mil med min moppe (Zundapp) på E85 och kan inte se/mäta något slitage i cylindern.
 
it!Bensin är väl bättre på att tvätta bort olja än etanol? Har kört snart 2000 mil med min moppe (Zundapp) på E85 och kan inte se/mäta något slitage i cylindern.

E85 är ju 85% sprit så de tvättar som fan! 2000 mil va de bästa jag hört i livslängd på tvåtakt och e85. Vilken olja kör du för de är ytterst få som blandar sig med sprit!
Jag har funderat på att köra m min Thundercat 1000cc skoter på e85 men de jag läser om skärbenägenheten skrämmer mig.

Därför är din motor högintressant!!

Är motorn helt standard? Om trimmad uppge allt i trimväg och gärna hur mycket den varvar max.
Hur många % olja blandar du i och vilket märke på oljan?
 
Har själv en Husqvarna wr430 1981. Tillverkarens rekommendation på min hoj är 4% med dåtidens olja. Jag kör på 2,5% vilket min hoj funkar bäst med.
Tänk på att den får mindre bränsle ju mer olja du blandar i och kan bli mer spikbenägen osv. Grattis till en grym klassiker!!
 
Har själv en Husqvarna wr430 1981. Tillverkarens rekommendation på min hoj är 4% med dåtidens olja. Jag kör på 2,5% vilket min hoj funkar bäst med.
Tänk på att den får mindre bränsle ju mer olja du blandar i och kan bli mer spikbenägen osv. Grattis till en grym klassiker!!

okej ja jag får känna efter i blandningen. Har du tips på vart man kan kolla efter reservdelar ?
 
E85 är ju 85% sprit så de tvättar som fan! 2000 mil va de bästa jag hört i livslängd på tvåtakt och e85. Vilken olja kör du för de är ytterst få som blandar sig med sprit!
Jag har funderat på att köra m min Thundercat 1000cc skoter på e85 men de jag läser om skärbenägenheten skrämmer mig.

Därför är din motor högintressant!!

Är motorn helt standard? Om trimmad uppge allt i trimväg och gärna hur mycket den varvar max.
Hur många % olja blandar du i och vilket märke på oljan?

Kör med 3% Maxima Castor 927 olja. Motorn är lite trimmad, lite portad 70cc med ett hyfsat anpassat avgas, gav 14hk på hjulet vid 9000 varv. Hade en lite skum kurva, 14 hk mellan 9000-10000 varv, misstänkte att det var för liten blowdown tid/arean så avgas höjdes några grader och hörn radierna minskades. Har inte bromsat efter men den känns bättre, varvar 11500-12000 nu utan problem.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top