Olje nivån långt över max, vad händer ?

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Köpte hojjen för några dagar sedan (har inte kört något) skulle byta olja och upptäcker att nivån i oljeburken är alldeles för hög.
Gränsfall att det rann ur när ja öppnade locket o hojjen stog på stödet.
Spelar det någon roll i vilket läge motorn är eller något annat som kan inverka på oljenivån ? yamaha tt600e

Vad kan ha hänt om föregående ägare har kört med såpass för mycket olja i hojjen ? Den blårök inget (va ja tänkte på iallafall) när ja va och hämtade den.
:gnissla :gnissla :gnissla

Micke-cbr600 skrev:
Köpte hojjen för några dagar sedan (har inte kört något) skulle byta olja och upptäcker att nivån i oljeburken är alldeles för hög.
Gränsfall att det rann ur när ja öppnade locket o hojjen stog på stödet.
Spelar det någon roll i vilket läge motorn är eller något annat som kan inverka på oljenivån ? yamaha tt600e

Vad kan ha hänt om föregående ägare har kört med såpass för mycket olja i hojjen ? Den blårök inget (va ja tänkte på iallafall) när ja va och hämtade den.
:gnissla :gnissla :gnissla

för mycket olja gör att den vill ta vägen nånstans, förmodligen ur motorn , genom nån packbox antagligen....

Men då borde den ju läka nu isf

Jo det är sant, den läcker lite vid locket till oljefiltret men bara lite, tycker att det borde vara mer när det va såpass för mycket olja ??
Men det är bara en amatör tanke :rolleyes:

Ricken skrev:
för mycket olja gör att den vill ta vägen nånstans, förmodligen ur motorn , genom nån packbox antagligen....

Men då borde den ju läka nu isf

Du BORDE ha märkt om det har gått en packbox, men det kan ha förkortat livslängden på nån, du får hålla tummarna att det har gått bra

Det är ingen fara på en XT.
Det vill djävligt mycket till om nåt ska paja pga för mycket olja i en hoj med oljetank.

Daniel

ypvs skrev:
Det är ingen fara på en XT.
Det vill djävligt mycket till om nåt ska paja pga för mycket olja i en hoj med oljetank.

Daniel

Dom orden tackar jag för, för de va tvärfullt. Fattar inte hur nån kan fylla så inåth_vete.

En fråga till, jag vet inte vilken olja hojjen är körd på tidigare.
Vad rekommenderas då ? Jag har köpt castrol gps, samma som ja hade i cbr´n blir det bra ?

Är det nån som har provat biltemas batterier ?

det är mycket viktigt att dom här cyklarna är rejält varmkörda när man kollar oljan. annars blir det bajja av alltihop. Men då brukar det iof. bli för lite .. :näsblod

HenRRik skrev:
det är mycket viktigt att dom här cyklarna är rejält varmkörda när man kollar oljan. annars blir det bajja av alltihop. Men då brukar det iof. bli för lite .. :näsblod

Hm, det va ju bra att veta. Men det va ju inte direkt positivt eftersom det va smifullt när den va iskall :död

Jaja bara att byta o fylla med rätt mängd som ÄR :confused:

O sen köra som faan o hoppas att allt är bra.

HenRRik skrev:

Helt rätt. En kall motor som aldrig har blivit riktigt varmkörd (om man kör korta sträckor ofta tex) får sin olja utspädd av oförbrända bensinrester som passerar mellan kolv och cylindervägg. Och om man kör den långt/riktigt varm så förångas bensinresterna bort ur oljan och nivån har sjunkit. När man kör korta sträckor ofta så stiger nivån på grund av det sker en utspädning med bensin i oljan.

Så mitt råd är byt olja, (det kanske inte är gjort på länge, därav den höga nivån) kör och håll koll på nivån.

RaceMe skrev:
Helt rätt. En kall motor som aldrig har blivit riktigt varmkörd
(om man kör korta sträckor ofta tex) får sin olja utspädd av oförbrända bensinrester som passerar mellan kolv och cylindervägg. Och om man kör den långt/riktigt varm så förångas bensinresterna bort ur oljan och nivån har sjunkit. När man kör korta sträckor ofta så stiger nivån på grund av det sker en utspädning med bensin i oljan.

Så mitt råd är byt olja, (det kanske inte är gjort på länge, därav den höga nivån) kör och håll koll på nivån.

Hur mycket olja ska det vara i motorn på en tt600e -96
Kan ju visserligen gå efter oljestickan men kan ju vara bra o veta hur mycket ungefär ? inkl filterbyte.
Blir oljebyte i eftermiddag om filtret har kommit.

Micke-cbr600 skrev:
Hur mycket olja ska det vara i motorn på en tt600e -96
Kan ju visserligen gå efter oljestickan men kan ju vara bra o veta hur mycket ungefär ? inkl filterbyte.
Blir oljebyte i eftermiddag om filtret har kommit.

Inte en aning. Men någon annan vet kanske, och det borde även gå att "googla" sig till det. Höra med återförsäljare, eller dyl.

RaceMe skrev:
Inte en aning. Men någon annan vet kanske, och det borde även gå att "googla" sig till det. Höra med återförsäljare, eller dyl.

Jo jag får göra det, de sket sig med oljebyte idag iallafall för filtret skulle komma på måndag eller tisdag.

Långa farbron skrev:
Manual.

http://www.xpower.de/mfiche.html

Jag skulle inte ta allt för allvarligt på oljenivån,på min TTR som jag hade så kunnde det diffa duktigt från gång till gång fast man hade rätt mängd.

Torrsump är bra men mekigt.

Jo jag kollade manualen men den är ju på tyska o ja e kass på tyska.
Finns flera olika värden med lite olika benämningar framför. Med o utan filter o sen oljebehållaren o en total mängd men ja får det inte att gå ihop.
Om det inte står på nåt annat ställe. Får kanske försöka mig på o läsa lite noggrannare. Blir väl till o ringa nån yamaha dealer annars å fråga.

Lukta på den gamla oljan den ska inte lukta bensin. Håll sedan lite extra koll de första milen efter oljebytet. Ibland kan förgasaren hänga sig så att fullt av bensin fyller hela motorn..

Jag tackar och bockar för alla svar och råd jag fått !!

En fråga till, till nån olje kunnig person.
Om man inte vet vad hojjen är körd på för olja tidigare, vilken tar man ?
Jag har köpt castrol gps blir det bra ???

Micke-cbr600 skrev:
Jag tackar och bockar för alla svar och råd jag fått !!

En fråga till, till nån olje kunnig person.
Om man inte vet vad hojjen är körd på för olja tidigare, vilken tar man ?
Jag har köpt castrol gps blir det bra ???

En TTR är så gott som odödlig: Mycket bra hojjar som går i ur och skur med rätt ägare. Och priset för det är lite tyngre och lite motorsvagare än rejsmotarder som enligt min mening inte hör hemma i trafiken. En del gör det ändå, och gnäller sedan på att det inte håller. Speciellt på andra märken än dom själva åker. Konstigt, för jag har aldrig haft problem med hojjar som jag aldrig har haft. Det kommer säkert något svar på tal om detta nu. :4skrika

Fortsätt bara att bry dig som hittills, så kommer den att ge dig mycket glädje.

Javisstja. Oljan du har köpit duger mer än väl.

ola_sandin skrev:
Lukta på den gamla oljan den ska inte lukta bensin. Håll sedan lite extra koll de första milen efter oljebytet. Ibland kan förgasaren hänga sig så att fullt av bensin fyller hela motorn..

Nee!! han ska ju öppna oljepåfyllningen o titta in me en tändsticka :brinnerup brinner de inte så e de inge soppa i oljan :D

RaceMe skrev:
En TTR är så gott som odödlig: Mycket bra hojjar som går i ur och skur med rätt ägare. Och priset för det är lite tyngre och lite motorsvagare än rejsmotarder som enligt min mening inte hör hemma i trafiken. En del gör det ändå, och gnäller sedan på att det inte håller. Speciellt på andra märken än dom själva åker. Konstigt, för jag har aldrig haft problem med hojjar som jag aldrig har haft. Det kommer säkert något svar på tal om detta nu. :4skrika

Fortsätt bara att bry dig som hittills, så kommer den att ge dig mycket glädje.

Javisstja. Oljan du har köpit duger mer än väl.

Hojjar ska vårdas !!!

Micke-cbr600 skrev:
Är det nån som har provat biltemas batterier ?

Japp, det sitter ett sånt i min hoj, och jag kan då inte märka några som helst nackdelar efter en säsong! Får se om det överlever vintern, det stog utan laddning i 1,5 mån, men nu sitter en "smart" laddare på. Jag struntar i om det bara håller halva tiden av ett "riktigt", det kostade 1/5! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back