Olje lampan lyser (ibland) R6:a

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Har märkt att min olje lampa lyser ibland till och från första gången det hände var efter att jag spolat av den med högtrycken. Och nu även när jag i helgen åkte ner på GR eventet.

Stänger man av tändningen och vrider på igen är det borta, en stund iaf om det var så att jag verkligen hade dåligt olje tryck tycker jag att det borde ha visat sig direkt om man startar hojen.

Så vart sitter olje trycks kontakten för jag tror på fukt där eller i nån annan kabel skarv.

Eller är det vanligt att olje pumparna stryker med på yammorna och att det är det som börjar visa sig?

Hojen: Yamaha R6-99 ca 3000 mil på mätaren.

Taxam för svar

Låter som fuktproblem i alla fall. Blir svårt att lita på den lampan sen :/ Sätt på högvärme i garaget och låt den stå över natten! (Om du har värmegarage)

Om jag inte minns fel indikerar lampan på R6 bara oljenivån och inte oljetrycket, rätta mig om jag har fel. Lösningen skulle i så fall vara att fylla på olja.

stämmer, kolla oljan. ser det ok ut så häll på några deciliter ändå så kommer den inte att lysa....har haft samma problem på r1

Tror oxå på fukt eller kabelbrott av något slag för det kommer och går lite hur som helst.

Oljan har kollats flera gånger och det är inga problem. :)

Fyll på olja!!
Har haft samma problem på min hoj oxå,,lampan har tänds efter nerlägg o vid kraftiga gaspådrag!! Kollade oljan men nivån har sett ok ut varje gång men efter påfyllnad så slutar lampan att tändas!!

J.S Då lampan sluta lysa efter påfyllning kanske är som stoppsladds, när du vrider av/på tändningen ;)

min började lysa efter en tids åkning, sen kunde den slockna lika fort igen. det kändes som om den kunde tändas lite när som helst. jag hade olja på stickan men långt ner, efter påfyllning försvann problemet helt.

Det är som sagt bara att fylla på lite mer än rekomenderat.. Vanligt på Yamaha.. Hade det på min R1:a och har hört många fler som har så på sina yamaha-hojar...

Samma på min retta bara att fylla på en skvätt olja så e problemet väck.

Min lös när motorn va kall sen när den blev varmare så expanderade oljan lite då slocknade lampan.

så i mitt fall räckte det me lite olja :tummenupp

Tack för era svar

Ok ska prova att fylla på mera olja då men den visar ju ca 3/4 på stickan nu om man mäter när hojen står upprätt. Ska jag tippa på en deciliter till kanske?

Och om man gör det finns det inte risk att man blåser nån/några packningar då? Om det blir för mycket menar jag?

Verkar som Yamaha har haft det här problemet ganska länge. Min FZR 1000 -91 är likadan. Jag får ligga på maxnivå hela tiden om den ska vara nöjd. Dock så tänds lampan bara om man ligger i jämn fart över c:a 100km/h.

Det är ingen fara så länge du bara fyller upp till maxstrecket. Ingen idé att fylla på mer än så.

Stoppsladd skrev:
Tack för era svar

Ok ska prova att fylla på mera olja då men den visar ju ca 3/4 på stickan nu om man mäter när hojen står upprätt. Ska jag tippa på en deciliter till kanske?

Och om man gör det finns det inte risk att man blåser nån/några packningar då? Om det blir för mycket menar jag?

Ta det lugnt, det är ingen fara, oljenivå visare på Yamha lever sitt eget liv för det mesta. Min lyser när det är strax under övre sträcket, sen slutar den lysa efter ett tag, eller ett par dagar, beror hur mkt man kör. Sen när det börjar bli mindre olja i den då går den igång igen.

Så kolla bara oljenivån & strunta i lampan som lyser

Lasker skrev:

Min lös när motorn va kall sen när den blev varmare så expanderade oljan lite då slocknade lampan.
Utvidgningen av 3,7lit olja vid delta T 80°C (20°-100°) är ca 1,2dl. Det kan också vara så att oljan rinner tillbaka ner i tråget långsammare när den är kall och trögflytande.
Hur som helst så lyser min lampa vid kall olja om nivån är under mitten, men slocknar när oljan blivit varm.
Mycket irriterande med lysande lampa, alltså ligger nivån alltid på fullt. Men det kanske är det som är Yamahas mening......

cRoC skrev:
J.S Då lampan sluta lysa efter påfyllning kanske är som stoppsladds, när du vrider av/på tändningen ;)

Nopp!! Räcker med att jag frikopplar så släcks lampan tills nästa nerlägg/gaspådrag, efter påfyllnad försvinner problemet helt!!

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back