olje bekymmer xr650

Persby

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Söderköping
Hoj
XR 650R SM bil: SAAB 95 AERO
tjena!!

har en honda xr 650r -03:a med c:a 1100 mil på mätaren.
Har haft hojen sen den är ny. har bytt ojla å filter varje 100:e mil samt skjuterat ventiler då det har behövt.
Det som är gjort med hojen är upptagen luftburk med KN filter, 70s i lågfart samt 190 i högfart i fuggen, samt ett hel system från Big Gun.

Så till bekymret jag har börjat få med min hoj. dom sista 200-300 milen så har den börjat ta olja lite kosntigt.

ibland har man kunnat åkt runt 65-70 innan man har börjat märka att den har tagit, nån gång så hade jag åkt 50 mil å kolla olja då fans det inget på stickan, fyllde på ett par dl sen så hade den inte tagit nån olja dom sista 50 milen till det var dags att byta igen.

Gjorde servis på hojen ikväll, kolla när jag hade åkt runt 50 samt 80 mil var som det skulle på stickan med olja, å nu när jag bytte olja å filter så hade hojen gott runt 100-105 mil å det fans inget på stickan..

Hojen har alldrig tagit nån olja tidigare.. förutom dessa 2-300 milen som har varit..

Vad tror ni det kan vara..????

börjar bli lite trött på detta nu, vet ju alldrig ifall man kommer hem när man är ute åker snart ju...

Mvh Persby.. :confused: :confused:
 
kollar du oljan på samma sätt varje gång?. dvs varmkör hojjen stannar den och sedan kollar den?
 
DwD skrev:
kollar du oljan på samma sätt varje gång?. dvs varmkör hojjen stannar den och sedan kollar den?


jupp kollar alltid oljan när den är varm.
brukar låta hojen stå på tomgång ett tag, åker en liten sväng så den blir genomvarm, sen stana ta av hjälm å sånt. stänger av hojen låter den stå en liten stund typ 20-30 sek medans man hämar papper å sånt för att troka av sticka för att nytt köra ner den för att titta på nivån, sitter oftas på hojen för få den stå så rakt som möjligt..

Mvh Persby
 
Om inte oljan läcker ut, som den ju inte verkar göra, så måste den ju förbrännas mer eller mindre bra. Man borde kunna se att den blåryker om man åker bakom.
 
Kolvringsbyte. Topppackning. Ventiltätningar dåliga.
 
perfekt tillfälle att göra den till en XR650r HRC , sätta in högkompskolv å bättre kam :banana
 
Persby skrev:
jupp kollar alltid oljan när den är varm.
brukar låta hojen stå på tomgång ett tag, åker en liten sväng så den blir genomvarm, sen stana ta av hjälm å sånt. stänger av hojen låter den stå en liten stund typ 20-30 sek medans man hämar papper å sånt för att troka av sticka för att nytt köra ner den för att titta på nivån, sitter oftas på hojen för få den stå så rakt som möjligt..

Mvh Persby

Om du låter hojen stå så länge är det risk att oljan hunnit rinna tillbaka ner i sumpen igen.
Kör cykeln 10min, kolla oljan direkt.
Det är inte helt trivialt som man kan tro att läsa av oljenivån på ett korrekt sätt.
 
Per skrev:
Om du låter hojen stå så länge är det risk att oljan hunnit rinna tillbaka ner i sumpen igen.
Kör cykeln 10min, kolla oljan direkt.
Det är inte helt trivialt som man kan tro att läsa av oljenivån på ett korrekt sätt.

OT:Per har du bänkat din xr650r HRC?
 
DwD skrev:
OT:Per har du bänkat din xr650r HRC?

Nix, inte annat än orig med kraftigt läckande ventiler (pga. jag trodde då att det var generalknas på bestyckningen)

Den går rätt okey nu faktiskt
 
DwD skrev:
perfekt tillfälle att göra den till en XR650r HRC , sätta in högkompskolv å bättre kam :banana


jo då det blir nog högkompkolv samt värre kam i vinter... blir väll en renovering av motor samtidigt också...

man kommer nog bara åka nån månad till sen så för man vll skruva isär motor å titta vad det kan vara...

mvh Persby
 
von reisen skrev:
Om inte oljan läcker ut, som den ju inte verkar göra, så måste den ju förbrännas mer eller mindre bra. Man borde kunna se att den blåryker om man åker bakom.


tyvärr så åker jag nästan alltid själv.. så det är ett bekymmer det där att kolla ifall den blå ryker nått..

Mvh Persby
 
Jag kör högkomp från wiseco och Hotcam.
Kan rekommendera delar från www.pro-flo.com där förra ägaren till min hoj köpte grejorna.
Svinigt billigt!
 
Persby skrev:
tyvärr så åker jag nästan alltid själv.. så det är ett bekymmer det där att kolla ifall den blå ryker nått..

Mvh Persby
Kolla bakåt...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top