olja???

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
tjena!! ska fylla på olja i rettan och kolla på förra service kvittot, där det står castrol dot 4 är det helsyntes olja eller?? och vad är bäst att ha i retta hel eller del syntes??? :confused: nån som vet??

dot 4 är väl ändå broms/kopplingsolja.
Ring och fråga vad dom slår i när dom gör service, om du nu inte vill blanda.
Vad jag förstått så är det väl inte ngn fara att blanda oljor?
//Tobbe

zx6rman skrev:
tjena!! ska fylla på olja i rettan och kolla på förra service kvittot, där det står castrol dot 4 är det helsyntes olja eller?? och vad är bäst att ha i retta hel eller del syntes??? :confused: nån som vet??

Det där tror jag många lärda kan diskutera länge och väl om. Jag kör helsyntet och min R1'a går klockrent.

Kör med Motul 300W nu men ska byta till Q8 SBK Racing för att jag kan köpa den mycket billigare.

men om man blandar hel och del syntes, så e de väl inge vidare för motorn, e du säker på att det är broms och kopplings olja??

tobbeviking skrev:
dot 4 är väl ändå broms/kopplingsolja.
Ring och fråga vad dom slår i när dom gör service, om du nu inte vill blanda.
Vad jag förstått så är det väl inte ngn fara att blanda oljor?
//Tobbe

zx6rman skrev:
men om man blandar hel och del syntes, så e de väl inge vidare för motorn, e du säker på att det är broms och kopplings olja??
Vad jag vet så har bromsolja DOT märkning, men vad det står för kan jag inte svara på, möjligen temp och trycktålighet?
Men ngn annan kan säkert.
Jag tror knappast det skulle hända ngt med motorn om du blandar.
Men självfallet så är det korkat att blanda den olja man har i motorn med ngt sämre, då är det extra bra skyddet du köper bortkastat.
Som sagt ring och fråga din mekaniker vad han pyttsar i motorn när han servar då slipper du ju oroa dig.

Men som sagt ngn mer insatt i lubrikanter kan säkert svara på vad som är bra eller inte....
//Tobbe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck