Olja

Prova sökfunktionen!

Men mitt tips: Motul 5100 eller motsvarande av annat fabrikat.

Jag är oxå lite nyfien på oljor. Tänkte byta snart. Och då tänkte jag köpa biltemas racingolja. Är det någon som verkligen vet något om oljor förutom kemisten på oljebolaget, eller är det som vanligt att folk bara tror och återberättar vad de hört...

Finns ju hur mycket info som helst på teknikdelen i detta forum - SÖK!!!

Jag har som oftast kört med Castrol GPS. Har aldrig känt av, som en del andra här, att hojen slirar på kopplingen. :va

Annars lär det kvitta vilket fabrikat du väljer... Delsyntet, gjord för motorcyklar och av ett hyffsat välkänt fabrikat är min filosofi vad gäller oljor.

Jag är oxå lite nyfien på oljor. Tänkte byta snart. Och då tänkte jag köpa biltemas racingolja. Är det någon som verkligen vet något om oljor förutom kemisten på oljebolaget, eller är det som vanligt att folk bara tror och återberättar vad de hört...
Läs Dr.Bikes oljetrådar, och sen läser du på vilka klassningar din olja behöver, och vilka klassningar den billigaste oljan du hittar har, done!
Jag tror att oljebolagen utnyttjar myter och folks övertro till att dyra saker är bättre. Som sagt, dom som kan olja bäst är oljebolagens kemister, tvåa på listan är dom som i årtionden har kört hoj och skruvat motorer och sett vad som har hänt i dom, och kännt hur motorerna har betett sig. Sen kommer vi, som inte kan ett skit, och vill vara rädda om våra små älsklingar. Och då måste ju oljan för 150kr/l vara bättre än den för 75kr/l, eller hur? Många säger ju att sånär som på det, några hundra hit eller dit, allt annat är så dyrt. Ja? Allt annat kanske är dyrt för att det är sak samma, allt annat är ju så dyrt?!
Många vill ju inte handla soppa på Jet, för att den är så billig, och dom har hört av grannens kusins mosters mans bryllings särbos tremenning att han hade hört att den inte är nå bra å orsakar rost i hjullagren och spruckna vindrutor. :dummer
Tror man på rykten, skitsnack å att dubbelt så dyrt = dubbelt så bra, då blir man rövknu*lad av bolagen. Använder man däremot sunt förnuft å tittar på vad man egentligen får för sina pengar, då måste dom sura, stora jättarna justera sina priser.

Tror man på rykten, skitsnack å att dubbelt så dyrt = dubbelt så bra, då blir man rövknu*lad av bolagen. Använder man däremot sunt förnuft å tittar på vad man egentligen får för sina pengar, då måste dom sura, stora jättarna justera sina priser.

Ja fy fan de måste vara onda kapitalister som de bara luras.

De stora jättarna har säkert ingen forsking och utveckling... Och i sina delsyntetoljor blandar de säkert 99% mineral och 1% syntet.

Eller är det de billiga "no name" producenterna som gör så här för att tjäna pengar på skit....

Ja, svaret lär vi inte få på detta forum i alla fall.

Så från min synvinkel sprider du också ett rykte...

Ja fy fan de måste vara onda kapitalister som de bara luras.

De stora jättarna har säkert ingen forsking och utveckling... Och i sina delsyntetoljor blandar de säkert 99% mineral och 1% syntet.

Eller är det de billiga "no name" producenterna som gör så här för att tjäna pengar på skit....

Ja, svaret lär vi inte få på detta forum i alla fall.

Så från min synvinkel sprider du också ett rykte...
Biltemas racing-olja har högre klassning än tex Castrol GPS, som kostar det dubbla. Men dom har säkert anlitat ett billigt labb för att klassa Biltema-oljan :rolleyes: Sen har ju för all del Biltema både egna oljekällor och rafinaderier :rolleyes:
AstraZeneca är rätt kända för Alvedon, det är ju ett begrepp hos folk! Men, dom säljer även exakt samma piller under ett annat produktnamn, till ett lägre pris. Då fångar dom upp både dom som vill betala för Alvedon, och dom som läser på förpackningen och vill spara pengar.
Volkswagen-koncernen gör samma sak! Skoda byggs i en av världens modernaste bilfabriker, och innehåller egentligen samma delar som sina syskon, men säljs billigt för att fånga en målgrupp. Audi säljs dyrt, med lite mer lyx till en målgrupp, Seat likaså, mot en annan målgrupp. Men skrapar man under skalet är det ju snudd på samma bilar = låg utvecklingskostnad och man når hela marknaden. Klart som fan Statoil (som sägs göra Biltemas olja) både vill sälja oljan dyrt till dom som tror att det är bättre med dyr olja, och sälja samma olja billigt, no name, till oss snåljåpar/icke märkesfetishister!

Biltemas racing-olja har högre klassning än tex Castrol GPS, som kostar det dubbla. Men dom har säkert anlitat ett billigt labb för att klassa Biltema-oljan :rolleyes: Sen har ju för all del Biltema både egna oljekällor och rafinaderier :rolleyes:
AstraZeneca är rätt kända för Alvedon, det är ju ett begrepp hos folk! Men, dom säljer även exakt samma piller under ett annat produktnamn, till ett lägre pris. Då fångar dom upp både dom som vill betala för Alvedon, och dom som läser på förpackningen och vill spara pengar.
Volkswagen-koncernen gör samma sak! Skoda byggs i en av världens modernaste bilfabriker, och innehåller egentligen samma delar som sina syskon, men säljs billigt för att fånga en målgrupp. Audi säljs dyrt, med lite mer lyx till en målgrupp, Seat likaså, mot en annan målgrupp. Men skrapar man under skalet är det ju snudd på samma bilar = låg utvecklingskostnad och man når hela marknaden. Klart som fan Statoil (som sägs göra Biltemas olja) både vill sälja oljan dyrt till dom som tror att det är bättre med dyr olja, och sälja samma olja billigt, no name, till oss snåljåpar/icke märkesfetishister!

Ja, alla har vi olika erfarenheter... ingen idé att vi sitter och listar det här fram och tillbaks.

Jag har aldrig sagt att dyrt alltid är bäst... Exempelvis är Biltemas bilschampo bra mycket bättre än den 3 ggr så dyra från Turtle.

Men det är ju alltid lättare att jämföra produkter där man som konsument faktiskt ser och märker skillnad på kvalitet och pris. Olja är lite svårt att se effekterna av, därför sover i alla fall jag bättre av att köpa en "känd" olja.

PS. Vad gäller bilar så jobbar jag själv som konstruktör på GM och kan berätta att du får ungefär samma kvalitet oavsett pris. Men det kunden betalar extra för är komfort, känsla och utrustning som faktisk alltid är bättre på de dyrare...

Många vill ju inte handla soppa på Jet, för att den är så billig, och dom har hört av grannens kusins mosters mans bryllings särbos tremenning att han hade hört att den inte är nå bra å orsakar rost i hjullagren och spruckna vindrutor. :dummer.

:D haha så jävla rätt

vill bara ge en fingervisning om i vilket tidsperspektiv vi snackar när de gäller oljor och slitage.
morsans saab 900 från 95 köpte då den gått 7000mil då hon tror att bilar sköter sig själv så bytte jag olja åt henne för första gången vid 22000mil nu vid 25 har den börjat ticka!
så tror mera på täta oljebyte med billig olja än utdragna med dyr.

morsans saab 900 från 95 köpte då den gått 7000mil då hon tror att bilar sköter sig själv så bytte jag olja åt henne för första gången vid 22000mil nu vid 25 har den börjat ticka!
så tror mera på täta oljebyte med billig olja än utdragna med dyr.

Du menar alltså att den billiga oljan faktiskt är dålig... så man bör byta den oftare. :tungan

Nej då, skämtar lite och jag förstår vad du menar. Tänker nästan samma och menar att om man byter ofta räcker det att köra på delsyntet istället för helsyntet.

Nästa gång blir det dock nån helsyntet från Shell som jag lyckats "sponsra" till mig. Jag tror den funkar också... :)

Det här med olja känns lika heligt som religion. Ingen vet egentligen om den ena är sämre än den andra, men alla håller fast vid den som de alltid gjort.

Jag har tidigare också enkom kört med "märkesoljor", men har samtidigt insett att skillnaderna inte är så katastrofala. Annars skulle nog inte alla bil och mc-tillverkare enbart ange API, JAMO, etc klassning, utan även specifiera fabrikat.

Nu har jag hittat en billig olja som uppfyller de klasser jag vill ha och så kör jag på det... Billigt är det med, men dunken är inte lika cool och designad som ex castrols. Å andra sidan tankar jag på JET också.

Vissa bil- och mc-märken specificerar faktiskt vilken motorolja som är tillåten.

Men med största sannolikhet beror oljevalet på vem man gjort bäst "deal" med.

Som exempel får du endast fylla på med Mobil1 eller "Saab originalolja" i Saabmotorn för att garantin skall gälla. (Undrar dock hur verkstaden skall kunna kontrollera detta?)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT