Olja, Yamaha YZF-06

Norbius

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Honda CR125R -91 Yamaha YZF -06
Har bytt upp mig till en Yamaha YZF-06.
Jag är helt ny vad gäller fyrtakt, och vore tacksam om någon kunde svara på några frågor.
Jag har kört 2t i alla tider, och det är ju nackdel där med att man behöver blanda bensinen själv, vilket inte är fallet med 4t då det blandar själv, rätta mig om jag har fel. Kombinerad motor/växelådsolja.
Min fråga här var, efter t ex en bankörning, hur mycket olja behöver man i regel fylla på? Har ju oljenivåglas som jag ser nivån i, är den OK så är det bara tuta och köra eller?
Och hur ofta bör jag byta oljan helt?

/ sebastian

Du ska aldrig "fylla på" utan byta helt. Detta gör du efter 5-8tim och filter kan du byta varannan gång om du har filter av bättre kvalite.

Jag vet inte hur mycket olja du ska ha i din men jag har en yzf250 och den ska ha 1liter och 1,2 om man byter filter också.

kolla i boken, där står allt väldigt tydligt vad du ska ha för olja och liknande.
Lycka till:tummenupp

En 4T förbrukar i regel ingen olja. Den oljan du häller i smörjer motorn, den blandas inte med bensinen :tummenupp

Du ska aldrig "fylla på" utan byta helt. Detta gör du efter 5-8tim och filter kan du byta varannan gång om du har filter av bättre kvalite.

Jag vet inte hur mycket olja du ska ha i din men jag har en yzf250 och den ska ha 1liter och 1,2 om man byter filter också.

kolla i boken, där står allt väldigt tydligt vad du ska ha för olja och liknande.
Lycka till:tummenupp

Okay, så man fyller inte på något alls alltså, utan bara när man tappar i ny fräsch olja. Hur mycket olja man ska ska ha står nog på någon kåpa tror jag, annars har jag manualen med tror jag, får kika i den!
Oljeglaset som man kollar nivån i, är det i samband med att det blir för lite där då som man bör göra ett oljebyte?(5-8tim)

En 4T förbrukar i regel ingen olja. Den oljan du häller i smörjer motorn, den blandas inte med bensinen :tummenupp

Jo, men det jag var fundersam över var typ om jag, kör 1 dag på banan (säg 1-2tim) och har i stort sett kört slut en tank med bensin, då behöver jag alltså inte fylla på ny olja vid en fulltankning med bensin, om du förstår vad jag menar?
Utan det är bara att fylla på med ny bensin så länge oljan är OK?

Ursäkta dumma frågor, men är somsagt helt grön på 4T ;)

Okay, så man fyller inte på något alls alltså, utan bara när man tappar i ny fräsch olja. Hur mycket olja man ska ska ha står nog på någon kåpa tror jag, annars har jag manualen med tror jag, får kika i den!
Oljeglaset som man kollar nivån i, är det i samband med att det blir för lite där då som man bör göra ett oljebyte?(5-8tim)

Det behöver inte va lite olja där för att du ska byta. Oljan kan minska ( finns säkert nån som vet av vilka anledningar ) men byta gör du för att oljan är färdiganvänd efter det antal timmar som tillverkaren anser.

Jo, men det jag var fundersam över var typ om jag, kör 1 dag på banan (säg 1-2tim) och har i stort sett kört slut en tank med bensin, då behöver jag alltså inte fylla på ny olja vid en fulltankning med bensin, om du förstår vad jag menar?
Utan det är bara att fylla på med ny bensin så länge oljan är OK?

Ursäkta dumma frågor, men är somsagt helt grön på 4T ;)

Precis :tummenupp

En 2T drivs på en blandning av bensin och olja, en 4T drivs på bensin. Så oljan du har u motorn har inget med bensinförbrukningen att göra. Dvs du fyller på om det behövs inte för att du fyller på bensin. Du byter efter den intervall som tillverkaren anser det behövs för att slippa motorras mm Precis som på en bil med andra ord :tummenupp

Okay, tack för svaren, nu vet jag hur det fungerar iaf =) Behöver inte oroa mig för att göra fel ;)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti