Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag körde med Motul 300V 15-50 i motorn.
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...
10w-60 är tjockare vid drifttemp än 10w-40."Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall?
10w-60 är tjockare vid drifttemp än 10w-40.
Om det är kallstarter du oroar dig för så är ju inte en 10W-40 bättre än 10w-60 heller.Du får hälla i 5w-40 eller nåt isåfall.På sommaren ja, på vintern är i regel drifttempen lite lägre i motorn. Om man bortser från tokvarvning och bankörning så är det ju kallstarter som sliter mest på motorn och framför allt på vintern. Jag hade iallafall inte fyllt på med en 60' olja på vintern trots att dagens oljor "kan allt". =)
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...
"Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall? Jag anser att ju vidare viskositets-spann en olja har ju sämre är den. En olja kan inte fungera lika bra vid -15 grader som vid +30, så byt olja enligt rådande årstid istället. En lågviskositetare på sommaren och en hög viskositetare på vintern. Jag kör själv på Motul 300V och den är tunn som Jokk Bärdryck och luktar nästan likadant så egentligen talar mitt resonmang mot mej själv![]()
![]()
Ju tjockare olja du kan köra i växellådan dessto bättre... det är kopplingen som sätter gränsen och viss effektförlust men annars är det bäst med 80-90 bakaxelolja om det vore möjligt för kopplingenSå jag gissar att den bellrayen är minst 30+? någe eller rak..
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde.
Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde.
Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |