Olja Till Sxv550-07

rillerc

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg Fs-570 2010
VAD ANVÄNDER NI FÖR OLJA TILL MOTOR OCH VÄXELLÅDA,
VERKAR FINNAS MÅNGA ALTERNATIV OM MAN FRÅGAR OLIKA HANDLARE:huvet
 
Jag körde med Motul 300V 15-50 i motorn.
300v_4t_fl_15w_50.jpg
 
De har rätt, det finns många alternativ. :) Huvudsaken är väl man har Jaso MA-klassad olja i växellådan och sen tror jag inte man ska ha nån blaskig 10W40 i motorn eftersom de rekommenderar 10W60. Använd den helsyntet du får bäst pris på.

Jag körde med Motul 300V 15-50 i motorn.

Jag kör den i växellådan också. :tummenupp
 
Last edited:
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...
 
"Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall? Jag anser att ju vidare viskositets-spann en olja har ju sämre är den. En olja kan inte fungera lika bra vid -15 grader som vid +30, så byt olja enligt rådande årstid istället. En lågviskositetare på sommaren och en hög viskositetare på vintern. Jag kör själv på Motul 300V och den är tunn som Jokk Bärdryck och luktar nästan likadant så egentligen talar mitt resonmang mot mej själv :va :gnissla
 
10w-60 är tjockare vid drifttemp än 10w-40.

På sommaren ja, på vintern är i regel drifttempen lite lägre i motorn. Om man bortser från tokvarvning och bankörning så är det ju kallstarter som sliter mest på motorn och framför allt på vintern. Jag hade iallafall inte fyllt på med en 60' olja på vintern trots att dagens oljor "kan allt". =)
 
På sommaren ja, på vintern är i regel drifttempen lite lägre i motorn. Om man bortser från tokvarvning och bankörning så är det ju kallstarter som sliter mest på motorn och framför allt på vintern. Jag hade iallafall inte fyllt på med en 60' olja på vintern trots att dagens oljor "kan allt". =)
Om det är kallstarter du oroar dig för så är ju inte en 10W-40 bättre än 10w-60 heller.Du får hälla i 5w-40 eller nåt isåfall.
 
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...

Ju tjockare olja du kan köra i växellådan dessto bättre... det är kopplingen som sätter gränsen och viss effektförlust men annars är det bäst med 80-90 bakaxelolja om det vore möjligt för kopplingen:D Så jag gissar att den bellrayen är minst 30+? någe eller rak.. Hur som hellst jag har kört endast Bellray sedan 1989 Klart bästa oljan jag har forskat mig till. Så Lita på dom gubbarna du.. Det skulle jag gjort:tummenupp

"Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall? Jag anser att ju vidare viskositets-spann en olja har ju sämre är den. En olja kan inte fungera lika bra vid -15 grader som vid +30, så byt olja enligt rådande årstid istället. En lågviskositetare på sommaren och en hög viskositetare på vintern. Jag kör själv på Motul 300V och den är tunn som Jokk Bärdryck och luktar nästan likadant så egentligen talar mitt resonmang mot mej själv :va :gnissla

så byt olja enligt rådande årstid istället

Så ska man göra helt rätt:tummenupp Jag kör alltid 20-50 bellray vinter som sommar MEEEEN Jag starar den alltid från 20+ grader och låter den inte bli kall, Måste du starta den kall på vintern så häll i 5-40 5-50
 
Last edited:
Ju tjockare olja du kan köra i växellådan dessto bättre... det är kopplingen som sätter gränsen och viss effektförlust men annars är det bäst med 80-90 bakaxelolja om det vore möjligt för kopplingen:D Så jag gissar att den bellrayen är minst 30+? någe eller rak..

Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde. :)

Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).
 
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde. :)

Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).

Ok... Men fett utblandat med lite disel funkar nog:D Skämt o sido tjockare olja skyddar dreven mer så om inte kopplingen hugger minst 20w-40
 
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde. :)

Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).

Helt riktigt Marcus.
Många missar att det är två olika skalor på tranmissionsolja och motor olja.

Själv har jag kört på SBK-racing 15w50 motor oja. Funkar kanon.
 
Sbk-racing=okq8 ELLER HUR DEN OLJAN KÖRDE JAG I CROSSEN TIDIGARE OCH FUNKADE FINT...:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top