Olja till Suzuki GSX-R 1000 K5/K6

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Sökte igår på forumet och blev inte klokare, då det mest var pajkastning.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260733-Slirande-koppling-efter-oljebyte-GSXR1000-K5

Jag har kört mina tidigare hojar på Castrol gps/power 1. Min far lika så, min vän som också har en K5/K6 med utan problem. När jag var på bike i Göteborg sist så frågade jag äldre i verkstaden vad ja skulle ha för olja till suzukin. Kör du endel bana? Aa det kommer det bli svarade jag. Då skall du ha den här, Castrol power 1 Racing 10-50 4l 845kr. (http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9009751&contentId=7018614)

Med deras billigare olja power 1 har endel fått problem med kopplingen, den slirar vissa inte.
Om detta är ett vanligt fenomen speciellt på Suzuki/Yamaha borde väl återförsäljarna vara medvetna om det? Och inte rekommendera den oljan, kan tyckas.

Igår bytte jag olja på suzukin fantastiskt vad de har underlättat (jämfört med 954 då en sidokåpa måste bort för att plocka ut filtret.) :tummenupp

Startade sedan hojen och antingen var ja jävligt nojjig som tyckte att mina ventiler lät betydligt mer, framförallt under tomgång. 954 är kända att låta som en diesel.. Eftersom det varit uppe på tråden med just olja till dessa hojar ville ja även prova lite i garaget. I med ettan, oj, jäklar vad det slog i hela hojen. (Likt 954 men suzukin har varit så snäll med det, vill ja minnas) Provade även att lägga i tvåan stilla stående och det var ännu värre. Hojen var varm, iaf vattnet:rolleyes: tycker att olja borde fått såpass temperatur med (varmgarage), men utesluter det inte. Väl med växel i gasade med kopplingen inne och den frikopplar ju iaf:rolleyes:

Ni som har K5/K6 1000 hur låter/skakar era när ni lägger i ettan stilla stående? Är det ett tydligt ljud i ventilerna?

Snälla berör inte DENNA tråd med andra märken och modeller. :död

Med vänlig hälsning, Kristoffer
 
Last edited:
Kanske följa Suzukis manual?
http://servicemanualsgsxr.com/suzuki-gsx-r-1000-2005-service-manual/
http://servicemanualsgsxr.com/1000/Suzuki_GSXR_1000_K5-K6.pdf.zip
Jag gissar att det är Suzukis vanliga råd
dvs
Har du olja med
API SF eller SG (dvs äldre typ av olja med ZDDP, antislitagemedel) så duger alla sådana oljor.
Med
API SH eller SJ (Min anmärkning: eller senare SL,SM osv)
så måste den också vara MA klassad av JASO (Min anmärkning: Eller senare MA)
Bra olja som många på SH kör på är
Q8 Moto SBK Racing 10W-50
http://www.okq8.se/ovrigt/produkt-sakerhetsdatablad?selected={9782e1de-123f-4822-8cd8-2284c832c6aa}
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
som tom innehåller 1 - 2,5% ZDDP
Finns på din lokala SWEDOL butik (i varje fall efter beställning)
för ca 70kr/liter i 20liters dunkar dvs ca 1400kr för 20liter
I Göteborg hos SWEDOL på Exportgatan 26, Hisings Backa.
Dessutom i lösvikt hos Alvhem Livs mellan Vänersborg och Partille !
http://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/start/
 

Bifogat

  • Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    84.2 KB · Visningar: 343
Last edited:
Det skulle ju absolut kunna vara något att tänka på!

Men om man förbrukar 6liter per år. Finns det ingen risk att den blir dålig då? De sista 6-8 litern. :tummenupp
 
Det skulle ju absolut kunna vara något att tänka på! Men om man förbrukar 6liter per år. Finns det ingen risk att den blir dålig då? De sista 6-8 litern. :tummenupp
Inte enligt den här sidan. 3 års livslängd. Längst ner.
Engine Oils and Transmission Oils 3 years
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Hur ofta byter du olja? Oljan förlorar viskositet, hackas sönder i kortare delar mellan kugghjulen i hojen.
I det här testet var det olja som tappat mer än 30% av viskositeten efter 240mil (1500miles) längst ner.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Så jag byter efter 200 till 300 mil.
När jag är hemma. Innan nästa utflykt till Norrland. :)
Och du har säkert nån kompis som kan tänka sig ta ett par fulla 4 liter oljedunkar från din 20 liters.
Annars finns ju ICA i Alvhem, säljer visst från 200liters fat. Och säljer tomma 5 liters dunkar.
Till de som saknar egen dunk. Vad jag hört.
 
Inte enligt den här sidan. 3 års livslängd. Längst ner.

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Hur ofta byter du olja? Oljan förlorar viskositet, hackas sönder i kortare delar mellan kugghjulen i hojen.
I det här testet var det olja som tappat mer än 30% av viskositeten efter 240mil (1500miles) längst ner.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Så jag byter efter 200 till 300 mil.
När jag är hemma. Innan nästa utflykt till Norrland. :)
Och du har säkert nån kompis som kan tänka sig ta ett par fulla 4 liter oljedunkar från din 20 liters.
Annars finns ju ICA i Alvhem, säljer visst från 200liters fat. Och säljer tomma 5 liters dunkar.
Till de som saknar egen dunk. Vad jag hört.

Bra svar:tummenupp tack skall du ha!




Är det någon som kan beskriva hur deras K5/K6:or beter sig vid stillastående, N->1ans växel. Blir det ett markant ljud/slag i hojen eller går växeln i som "kniv i smör"? :rolleyes:
 
Bra svar:tummenupp tack skall du ha!




Är det någon som kan beskriva hur deras K5/K6:or beter sig vid stillastående, N->1ans växel. Blir det ett markant ljud/slag i hojen eller går växeln i som "kniv i smör"? :rolleyes:

Alla hojjar slår till mer eller mindre när man sätter i 1:an sen kan låta mer om du har fel spänst i kedjan! Min K6 gjorde det också ibland inget konstigt, körde Motul 5100 bytte varje säsong fungerade hur bra som helst! inget kopplingsslir etc hällt i det i polarnas hojjar också alla har fungerat utmärkt på den! Kan inget annat än rekommendera provade castrol kopplingen började slira... och jag är inte den enda.
 
Är det någon som kan beskriva hur deras K5/K6:or beter sig vid stillastående, N->1ans växel. Blir det ett markant ljud/slag i hojen eller går växeln i som "kniv i smör"? :rolleyes:

Det är normalt att det klonkar till. En våtkoppling drar alltid lite grann även när den är urkopplad.

Annars är det Q8SBK 10W-50 från swedol som går i både rejs-K5:an och gat-aprilian. Har även kört biltemas 10W-40 nån gång i K5:an.
 

I mitt hojumgänge så är det såvitt jag vet ingen som kör på castrol längre då flertalet haft problem.
Jag har kört på biltema olja sedan 2006 i varierande cyklar utan några som helst problem. Kör gixxer 1000 k3 nu.
 
Köpte en K6a i söndags och tänkte ställa samma fråga, tack för all info!
 
Motul 5100 i Gixxern funkar fint.

Tjongar en del N-->1, men inte mer än andra hojar.

Provade Castrol i Gammelbladen och då slirade kopplingen friskt
 
Ja kan man köpa Q8sbk för piss och ingenting istället för de 845kr för 4l och eller motul som också är markant mycket billigare är det ju toppen:tummenupp

Får köra några mil och se hur den är.

Om det nu skulle bli kopplingsslir.. Vilket ja inte tror, borde man inte kunna ge bike en känga som rekommenderade oljan? Om det är ett "känt" problem med standard power 1 oljan. :confused:

Tack alla som bidragit med relevant info :)
 
Jag har kört på Castrol GPS 10/40 (numera heter den Power 1) i 14 år utan problem!
Har aldrig haft något motorhaveri eller motorrelaterat fel på hojarna.
Har även tävlat lite.
Hojar som jag ägt och kört med denna olja med utmärkta resultat är bla:

R1 -99
R1 -02 (2 st)
GSXR 1000 -02
KTM 660 -03
KTM 525 exc -05
Aprilia RSV mille -00
Kawa ZX6R -01
KTM 525 sx -03
Kawasaki KXF 450 -09
GSXR 1000 -05
GSXR 1000 -08
GSXR 1000 -07
Kawa ZX10R -04
KTM SX 150 -13

Castrol är en jävligt bra olja som jag aldrig i livet skulle byta mot någon annan blask som biltema
eller Q8!
Dock tror jag Motul och Valvoline är minst lika bra oljor som Castrol.
 
Jag har kört på Castrol GPS 10/40 (numera heter den Power 1) i 14 år utan problem!
Har aldrig haft något motorhaveri eller motorrelaterat fel på hojarna.
Har även tävlat lite.
Hojar som jag ägt och kört med denna olja med utmärkta resultat är bla:

R1 -99
R1 -02 (2 st)
GSXR 1000 -02
KTM 660 -03
KTM 525 exc -05
Aprilia RSV mille -00
Kawa ZX6R -01
KTM 525 sx -03
Kawasaki KXF 450 -09
GSXR 1000 -05
GSXR 1000 -08
GSXR 1000 -07
Kawa ZX10R -04
KTM SX 150 -13

Castrol är en jävligt bra olja som jag aldrig i livet skulle byta mot någon annan blask som biltema
eller Q8!
Dock tror jag Motul och Valvoline är minst lika bra oljor som Castrol.

Tack, mycket bra input ang. castrol oljan!
Ibland börjar man fundera på hur servas hojar som inte går på castrol, hur körs de.
Med tanke på alla modeller som ovanstående har kört oljan på så känns det inte som "märkes" relaterad problem:7peta Jag tänker på hur jag kör mina hojar och hur polaren kör sin K5a med Power 1.... Dessa hojar får bekänna färg..

Hade varit intressant att testa en hoj och köra på de olika oljorna som berörs. För att sedan riva och se hur de olika oljorna hade påverkat Ex koppling/övrigt slitage:)
 
Last edited:
Kör biltema olja i mina cyklar och den har då högre klassning än vad som är rekommenderat till min R1 från 2005 om jag minns rätt. Har inte haft några som helst problem, tycker du det skramlar så använd hörselproppar:D
 
Kör biltema både på race och gathoj.
Fungerar alldeles utmärkt. Kört castrol 1 ggn men då ville kolpplingslamellerna klabba ihop lite.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top