Olja till Honda cbr 11xx

oldgrog

Oldgrog
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
Suzuki Gsx-R 750+Honda cbr 1100xx super blackbird
Vilken typ av olja ska jag ha till en Honda cbr 1100xx full syntet eller semi syntit

Har ingen sådan hoj men det verkar vara ungefär samma diskussion som för alla andra moppetyper en del hävdar att universum sprängs om man använder helsyntet och andra ungefär samma sak om man använder delsyntet.

Följ det som står i manualen för oljeklassning resten är religion :)
Jag vet inte vad som var i min VFR när jag köpte den, jag hällde i Biltemas 10W40 mc-olja och när jag lämnade den för stora servicen så hällde verkstaden i silkolene helsyntet 10W40. Jag kan inte säga att jag känner någon skillnad. Det som alla säger är viktigt är oljeklassningen (API SJ, API SL, JASO MA2 osv)

Precis som nästan alla andra hojar så rekommenderas SAE 10W-40 för MC med våtkoppling till BBn. Om du väljer hel- eller delsyntet är upp till dig. Helsyntet är att föredra genom att den har högre kvalité så länge det är någon av de välkända fabrikaten åtminstone.

Biltemas helsyntetiska MC-oljor är helt okey men vill du betala mer för peace of mind är det bara att göra det.

Just Blackbird har en lite trögmanövrerad växellåda. Så den känns lite lenare i spaken med OK/Q8 Racing 10W-50 eller Motul 300 med 15W-50 som båda är bra oljor.

Har fått ett lite konstigt problem, när hojen är kall vill den inte frikoppla och när den är varm så slirar den.
Vet i fn vad som gör detta, någon som har förslag.:(

Har fått ett lite konstigt problem, när hojen är kall vill den inte frikoppla och när den är varm så slirar den.
Är det en mc-olja du har hällt i? Det finns gott om oljor som limmar ihop kopplingar, Castrol GPS har jag tex haft rejäla problem med. Att det slirar kan ju bero på att oljan saknar additiven för våtkopplingar.

Å andra sida behöver det inte ha något med oljan att göra, hur mår lameller och stålskivor?

Att den slirar varm beror sannolikt på att lamellerna har gjort sitt. Om jag minns rätt är det hydraulisk koppling på BB. I så fall kan det räcka att byta bromsvästka i kopplingshydrauliken och lufta ordentligt. Hjälper inte det behöver man byta packningar i huvud- och slavcylindern.

Lamellerna är bytta huvudcylindern fixad dock inte slaven kan den vara problemet.

Lamellerna är bytta huvudcylindern fixad dock inte slaven kan den vara problemet.

Ja slaven kan göra att det inte kopplar ur så bra. Men sliret påverkas inte av det. Bytte du fjädrar också? Det ska i.o.f.s. knappt behövs. Det gäller förstås att stålplattorna är raka och inte för slitna och att man monterar ihop det rätt.

Yes fjädrar och bultar stålplattorna såg ok ut.
Oljan som är i nu okq8 SBK RACING 4L borde vara ok eller?

Slirar det bör det inte bero på att det är luft i systemet på kopplingen. Jag hade luft i systemet på min koppling och det det INTE gjorde just då var att slira :)
Att den inte frikopplar kan däremot bero på luft i systemet, eller ja, min knarr betedde sig så då iaf... Den slirade dock inte när den blivit varm då så jag kan inte hjälpa till med den kombinationen.

Oljan du hällt i är en mc-olja iaf, 10W50 och jag kan inte svara på vad en eventuellt för trög olja gör men det är rätt många här på forumet som kör på den. Jag har inte riktigt lyckats bena ut om det är bra eller anus att peta i den i viffern som enligt manulen skall tugga 10W40 eller 10W30 (eller, har jag sett i någon manual 20W50... förstår noll). Oljetrådar brukar vara generellt ouppskattade också så det är svårt att få grepp om detta...

Vissa eftermarknadslameller verkar inte funka med helsyntet.

Man blir ibland låst i tanken sov på problemet inatt.
Oljan kan nog tänkas vara ett av problemen lossade kåpan och det verkar som att lamellerna klibbar ihop.
Det andra är att när jag drar in kopplingshandtaget så är det ganska stumt redan från början och frikopplar direkt.
Kanske det är så att slaven inte backar ordentligt utan hänger sig innan den bottnar.
Vad tror ni om det?

Du är säkert inne på fel spår som misstänker oljan om det är OK/Q8 SBK Racing.

Jag skulle ta isär kopplingspaketet och kolla om alla ingående delar är friska och rätt monterade enligt Hondas servicemanual. Samt renovera slavcylindern när man ändå håller på så att allt är fräscht. Det brukar kunna vara svårt att få bort all luft i hydrauliken så det kan man behöva hålla på med en stund. Kolla även att pushrod har en fin yta utan kanter och skav.

Kopplingspaketet är rätt i hopsatt det vet jag följt Hondas servicemanual, det underliga är att när jag frikopplar (kall motor) så sitter lamellerna och stålskivorna ihop som klistrade.
Ska riva slaven och kolla så allt är ok där.

Kopplingspaketet är rätt i hopsatt det vet jag följt Hondas servicemanual, det underliga är att när jag frikopplar (kall motor) så sitter lamellerna och stålskivorna ihop som klistrade.
Ska riva slaven och kolla så allt är ok där.

Ja det brukar bli så, att lameller och stålskivor sitter ihop. Men det är inget som påverkar när motorn roterar då släpper det direkt om det inte ligger tryck på dem. Såg naven för plattor och lameller okey ut utan skador?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026