Olja till CB250N, syntet, delsyntet, eller mineralolja

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har lite funderingar om vilken motorolja som man kan, ska använda i en 81:a CB250N?

Då man kollar i Haynes boken så står det ju ingen klassning utan bara 15W-40 eller 20W-50, nån som har koll på klassningen som denna gamla hoj ska ha? Har nämligen 20 liter dunkar mineralolja i både 15W-40 och 20W-50 som jag använder i mina gammelbilar.

Hur är det med att blanda syntet och mineralolja? Har noll koll på vad det är för olja i hojen då jag köpte den i somras och fixade till toppen på hojen som var kass och tänkte att jag kör några mil med hojen innan jag byter olja och filter då oljan som är i hojen ser fräsch ut. Jag har fått lära mig att man inte skall byta till syntetolja i en motor som gått med mineralolja då syntetoljan som brukar vara högrenande då kan lossa på gamla avlagringar som sen ställer till det i motorn. Har bara OKQ8 här på byn och dom har ju som det verkar bara syntetolja till mc, biltema verkar ju ha en delsyntet till mc och till en 1/4 av OK:s pris.

Vad ska jag ta för olja, "vanlig mineralolja från mina dunkar" eller OK eller biltema olja?

Nån som har koll på detta med oljor och kan förklara lite, är ju ny på detta med mc i motorcykeln har man ju ofta som i mitt fall en koppling som också påverkas av oljan.

Jag har kört mina SV650S och Triumph Sprint RS från 2010 till 2012 på
Turbodiesel 15W-40 (bilolja, mineral)
Syntet 5W-50 (bilolja)
Innan jag övergick syntet OKQ8 SBK Racing 10W-50 utan problem
så min gissning är att din hoj kommer fungera utan problem med
20 liter dunkar mineralolja i både 15W-40 och 20W-50 som jag använder i mina gammelbilar
Vilket inte är något konstigt för förr innan man började sänka viskositeten på oljan för lägre bränsleförbrukning (kortare livslängd på motorn gör dessutom vi slipper forna tiders överlivslängd som gör att folk inte köper ny bil !) till 5W-20, 5W-30, 0W-20 och 0W-30 så var det ju samma olja i bilar och MC.
Och min uppfattning är efter vad jag hällt i hojarna, bla 10W-40 köpt på mack för fylla på när nivån sjunkit i SV650S är att undviker man " lågviskositetoljorna" så blir det inga problem i MC med bilolja.
Och väljer du SBK Racing 10W-50 så dör inte heller motorn pga av skit som lossnar.
Är du tveksam så byt olja efter 10 mil.
Men jag hade testat med vad du har i dunkarna. Tänk dock på att jag inte skulle dra ut med 15W-40 eller 20W-50 i motorn när det är minusgrader ute.
Starten (speciellt i kyla) är ju motorns värsta driftminuter när kall olja pga hög viskositet inte trycks ut överallt i lagren.
t.ex. 15W-40 har ca 100ggr högre viskositet vid 0C jämfört med 100C
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/

Den enda olja jag aldrig skulle hälla i en MC är Castrol olja. Det finns ett antal trådar på SH om slirande koppling med tom Castrol MC-olja. Exempel #7 #8 # 13 #14 # 15
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260733-Slirande-koppling-efter-oljebyte-GSXR1000-K5

Last edited:
När vi plockade isär min CB250-K4 efter två racesäsonger var den i gott skick. Kört på Q8 SBK Racing 10W-50. Inget märkbart slitage på kammen. Rent och fint. Att fråga på ett forum om oljor är att "open a can of worms".

Risken är att kopplingen börjar slirar med vanlig bilolja . CB 250N är ju dock inget effektmonster, så det funkar nog med det mesta.... :tummenupp

Last edited:
Det är väl lite det tänket du har som jag vill få bekräftat innan jag gör nåt oljebyte. Hojen är ju gammal och är ju inte heller nån hög prestanda maskin och på 70, 80-talet var väl vad jag minns (inte så mycket av 70-talet) mineraloljorna dominerade i alla fall i dagligt bruk och man gjorde nog inte i lika stor utsträckning olika oljor för olika ändamål. Ni som var med förr fanns det överhuvudtaget speciella mc-oljor eller var allt motorolja.

Funderar på om man ska köra med 20W-50 eller 15W-40, hojen kommer ju bara att gå på sommaren och hösten så det lär ju vara i alla fall runt +10 om man är ute och kör. Kör 20W-50 i min 60:a Cadillac och 15W-40 i 62:a Volvo PV:n där av finns dessa oljor i garaget. Är väl knappast nån nackdel med 20W-50 om man bara kör på sommaren.

Jag drar nog inte ut med hojen i minusgrader, då tar jag snöskotern istället ;) Visst är det så att kallstarterna då det är ordentligt kallt är värst det är väl ännu värre på motorer med överliggande kam där det påstås kunna ta väldigt lång tid innan oljan når kammen och börjar smörja den.

Det är väl lite det tänket du har som jag vill få bekräftat innan jag gör nåt oljebyte. Hojen är ju gammal och är ju inte heller nån hög prestanda maskin och på 70, 80-talet var väl vad jag minns (inte så mycket av 70-talet) mineraloljorna dominerade i alla fall i dagligt bruk och man gjorde nog inte i lika stor utsträckning olika oljor för olika ändamål. Ni som var med förr fanns det överhuvudtaget speciella mc-oljor eller var allt motorolja.

Funderar på om man ska köra med 20W-50 eller 15W-40, hojen kommer ju bara att gå på sommaren och hösten så det lär ju vara i alla fall runt +10 om man är ute och kör. Kör 20W-50 i min 60:a Cadillac och 15W-40 i 62:a Volvo PV:n där av finns dessa oljor i garaget. Är väl knappast nån nackdel med 20W-50 om man bara kör på sommaren.

Jag drar nog inte ut med hojen i minusgrader, då tar jag snöskotern istället ;) Visst är det så att kallstarterna då det är ordentligt kallt är värst det är väl ännu värre på motorer med överliggande kam där det påstås kunna ta väldigt lång tid innan oljan når kammen och börjar smörja den.

Det går faktiskt att se när något hände ! Det var 1993 när API SH kom. Då kom varningar för att använda API SH och senare i motorcyklar ! Så det är inte mer än drygt 20 år sedan speciella biloljor som KAN riskera slirande våtkoppling i MC- dök upp. Men inte behöver ge problem. Se mina erfarenheter i #2.
http://www.pqiamerica.com/apiserviceclass.htm

Bifogat

• GIXXER-K5-Olja.jpg
    GIXXER-K5-Olja.jpg
    172.6 KB · Visningar: 69
Last edited:
Har noll koll på vad det är för olja i hojen då jag köpte den i somras och fixade till toppen på hojen som var kass och tänkte att jag kör några mil med hojen innan jag byter olja och filter då oljan som är i hojen ser fräsch ut.

"Noll koll" på olja som "ser fräsch ut" i en motor där "toppen var kass" och som du tydligen öppnat?
Byt olja! Bara dumsnålt att inte byta - speciellt om du har olja hemma redan.

Risken är att kopplingen börjar slirar med vanlig bilolja . CB 250N är ju dock inget effektmonster, så det funkar nog med det mesta.... :tummenupp

Du tror inte att kopplingen är avpassad för just precis den effekten som den lilla kvartslitersmaskinen vrider ur sig...? :krama

Hojen är ju gammal och är ju inte heller nån hög prestanda maskin...

Jo, det är just det den är. Se inte ner på småhojarna; 27 häst ur 250cc är snäppet högre literhästuttag än hos Hondas samtida 900cc hoj - ett dåtida effektmonster på 95 hk där man knappast skulle kompromissa med oljan, eller hur?

...och på 70, 80-talet var väl vad jag minns (inte så mycket av 70-talet) mineraloljorna dominerade i alla fall i dagligt bruk och man gjorde nog inte i lika stor utsträckning olika oljor för olika ändamål. Ni som var med förr fanns det överhuvudtaget speciella mc-oljor eller var allt motorolja.

På tidigt -80 tal började man peddla "MC-olja" som skulle vara så jääädra bra.
Jag handlade Castrol GPS och fick omedelbart kopplingsslir på nästan ny hoj, då på den tiden.
Smyga hem, tappa ur Castrololjan, ersätta med QS Single grade och försöka smyga runt med dagliga byten tills ordningen var återställd igen.
Lite lustigt när man läser denna parallellen här i tråden:

Den enda olja jag aldrig skulle hälla i en MC är Castrol olja. Det finns ett antal trådar på SH om slirande koppling med tom Castrol MC-olja. Exempel #7 #8 # 13 #14 # 15
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260733-Slirande-koppling-efter-oljebyte-GSXR1000-K5

Ge dig! Det finns mycket lite gemensamt mellan lågvarviga gjutjärnsmotorer från femtio- och tidigt sextiotal och din alu Hondamotor. Även om din hoj också är till åren kommen nu så skiljer det stort i behov mellan dessa väsensskilda maskiner.

Det är det inga problem att köra en CB250n på mineralolja 15w-40 så länge yttertemperaturen är inom ramarna för oljan.
20w - 50 ger inga fördelar så länge yttertemperaturen inte är extremt hög, men kan däremot vara negativt vid kallstarter.

Bara du själv har koll på dina gamla oljekärl och om hållit dem förslutna så att oljan inte är kontaminerad.

Lycka till, och ursäkta om jag låter barsk. Jag brukar vanligen hålla mig från oljetrådar, och det finns 1000 anledningar till det.

Tackar för alla svar.

Oljan "ska vara bytt" förra sommaren enligt säljaren vilket är troligt med tanke på att den ser ut som ny. Toppen är repad i form av en krökt insugsventil är bytt och ventilerna är slipade. Motorn har provstartats och hojen har körts ca 3 mil sen har den ställts undan för vintern men tanken var just att få köra ut ev "skit" i denna olja och sen nu i vinter inför den kommande säsongen byta olja och filter.

Vet att den gamla Cadillac åttan och B18 motorn inte har mycket gemensamt med den lilla Honda motorn. Tänkte och spånade mer på att oljan som användes i CB250N då den kom ut ny slutet av 70-talet borde väl vara snarlik i spec med den mineral olja OKQ8 Mineral 15W-40 och Statoil Classicway 20W-20 som jag har hemma och använder i mina gamla gjutjärns motorer.

Det är nog lugnt med att använda oljan som jag har hemma då den är relativt ny köpt och förvarad i dunkarna. Kommer att byta oljefiler och oljan till OKQ8 15w-40 som jag har hemma så fort det blir lite varmare dagar så man kan varmköra. Hojen står förövrigt i källarförrådet så den är inga problem att starta hojen bortsett att den just nu saknar tank som ska lackas plus att det är kallt att vara ute.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!