Olja och effekt?

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Ja, hur är det nu, hur mycket påverkar viskositeten på oljan effekten i motorn?

en 10-40 olja är ju "tunnare" än en tex 80-90 transmissionsolja, men hur mycke påverkar det motoreffekten egentligen? Är det ens märkbart/mätbart (på en varm motor)

Förklara teori och praktik nu alla olje/motorgurus där ute.
 
Folk på Bandit-mailinglistan bl.a. har gjort jämförande prover, räkna med ca 2 hästars skillnad mellan ytterligheterna i viskositet för MC-oljorna med varm motor. Så... räjsar du inte och inte har ett absolut behov av de två sista hästarna så kör vidare med den olja du och din motor trivs bäst med.
 
Jag vet att FZ1 la upp ett diagram med lite olika effektkurvor från en luftkyld motor. Det var iofs en evighet sedan men lite intressant.
Om jag inte minns fel mättes bränsleförbrukning, effekt och kanske nått mera. Hoppas han kan hitta det eller om du fireblade kan snoka lite bland hans bifogade filer?
 
Visst påverkar viskositeten effekten iom ökade pumpförluster men man skall inte heller glömma att dålig smörjfilm skäl än mer effekt och kan leda till trista ras.
Inom standardracing (supersport) används en del specialoljor som är supertunna men ändå ger en tillräcklig smörjfilm, dessa bytes dock efter varje gång motorn är använd då de bryts ner extremt snabbt och dessutom är de fruktansvärt dyra.
 
fireblade skrev:
2227962 Ja, hur är det nu, hur mycket påverkar viskositeten på oljan effekten i motorn?

en 10-40 olja är ju "tunnare" än en tex 80-90 transmissionsolja, men hur mycke påverkar det motoreffekten egentligen? Är det ens märkbart/mätbart (på en varm motor)

Förklara teori och praktik nu alla olje/motorgurus där ute.

Är det inte så att tex 50 i motorolja inte är samma viskositet som 50 i en transolja (slutväxelolja). Har i bakhuvet att de "mäts" på olika sätt.
Någon som kan/vet bättre får gärna fylla i...

/Fredde
 
Inte så bra på oljor heller, men motor- resp. transmissionsolja har väl olika användningområde.
Isf är det ingen större vits med att jämföra effektförluster mellan dom.
Man kan ju iaf inte välja mellan dom.
/u
 
På begäran kommer diagrammen igen.
 

Bifogat

  • 911effekt.jpg
    911effekt.jpg
    95.8 KB · Visningar: 91
  • 911forbrukn.jpg
    911forbrukn.jpg
    81.6 KB · Visningar: 76
fireblade skrev:
2227962 Ja, hur är det nu, hur mycket påverkar viskositeten på oljan effekten i motorn?

en 10-40 olja är ju "tunnare" än en tex 80-90 transmissionsolja, men hur mycke påverkar det motoreffekten egentligen? Är det ens märkbart/mätbart (på en varm motor)

Förklara teori och praktik nu alla olje/motorgurus där ute.

I grova drag är en 10w-40 lika "tjock" som en 75w-90 (eller vad dom nu heter) vx-lådsolja. Dom mäts med olika skalor.

Moderna motoroljor blir bara tunnare och tunnare, pågrund av att dom är bränslebesparande. Naturligtvis är det samma sak som att höja motoreffekten. Frågan är bara hur mycket? Men man ska nog inte börja labba med sådant på egen hand. Oljeflödet i lagren är uträknat med den viskositet som tillverkaren rekomenderar. Därför ska man inte ha varken tunnare eller tjockare än det ska vara.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top