Olja inspektionsruta 640

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Bytt olja i hojen och filter och hälde i 0,6 i ramen och 1,3 i motorn..
har ingen vanlig oljesticka utan tempratur mätare där istället så vet inte om det är lagom...
Varmkörde hojen olja 60grader och då såg man inte oljan i oljefönster typ eller kanske lite längst ner räcker detta eller hur ska man veta om det är lagom?

Oljestickan med tempmätare har väll ingen skala vad jag har sett iaf någon som vet?

Jag ser ingen olja i fönstret heller men enligt stickan så är det lagom mycket olja, när jag hade den inne på service så gick de efter fönstret istället när de bytte olja och det slutade med att jag hade luftfiltret fullt med olja och att de rann längst bakramen varje gång jag körde, så jag tror inte att det funkar så bra det där fönstret
silvr skrev:
2204230 Bytt olja i hojen och filter och hälde i 0,6 i ramen och 1,3 i motorn..
har ingen vanlig oljesticka utan tempratur mätare där istället så vet inte om det är lagom...
Varmkörde hojen olja 60grader och då såg man inte oljan i oljefönster typ eller kanske lite längst ner räcker detta eller hur ska man veta om det är lagom?

Oljestickan med tempmätare har väll ingen skala vad jag har sett iaf någon som vet?

Om du syftar på det lilla fönstret högst upp på höger sidokåpa så är det till för att man skall skall hitta ÖD och tändningspunkten,om du kollar noga så finns det en liten "plopp" i glaset,som skall stå i linje med märkena på svänghjulet när man justerar ventilerna.

Dvs det är inte till för att kolla oljan i.

// Långa farbron.

Skrutten skrev:
2204328 Om du syftar på det lilla fönstret högst upp på höger sidokåpa så är det till för att man skall skall hitta ÖD och tändningspunkten,om du kollar noga så finns det en liten "plopp" i glaset,som skall stå i linje med märkena på svänghjulet när man justerar ventilerna.

Dvs det är inte till för att kolla oljan i.

// Långa farbron.
Nope menar det vänstra med 2 streck ....årsmodell 03

Lånar tråden lite:

Såg precis på hojen att oljenivån i fönstret är precis synlig när den står lutad på stödet. Vinklar jag upp hojen ser jag ingen olja alls. (Gäller fönstret på vänster sida)

Så nu till frågan...kan det vara skadligt för motorn att köra 5-10min stadskörning till jobbet typ? Hinner nämligen inte skaffa olja innan jobbet :(

Waldemar, har du inte orginalstickan kvar, kolla med den, jag tycker inte "tittgluggen" stämmer.. Om det är dåligt med olja, ta bilen!?

Jonasson skrev:
2247988 Waldemar, har du inte orginalstickan kvar, kolla med den, jag tycker inte "tittgluggen" stämmer.. Om det är dåligt med olja, ta bilen!?

Har skrotat bilen inför denna sommarn...inte skaffat någon ny ännu :)

Hmm...kan inte minnas att jag sett en sticka någonstans :va

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...