Olja i kylarvattnet?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Precis som rubriken säger så har jag "hittat" olja i kylarvattnet när jag skulle byta o-ringspackningen till vattenpumpen så nu undrar jag vad det tyder på ?

Blir ju minst sagt orolig :huvet

EDIT: Glömde ju modell; Hojen är en Yamaha szr 660 -97 alltså har den en encylindrig motor

Den o-ring du bytte behövde bytas. Om den nu var en tätning mot motorn. Annars har du en trasig packning nånstans i cylinder/topp.

På bilar betyder det trasig topppackning, skev topp och spruken topp. Nåt av det eller allt. Har dock ingen aning om hur det är på hojar.

FUBAR skrev:
Finns det kylarvätska i motoroljan då?

Har inte kollat de än, oljetanken är precis tom så jag vet inte riktigt om de är nåt mer som är trasig/fel har ju bara åkt ca 20 mil sen jag kollade sist o då var den full :va

Jag kan inte sånt här bra men gjorde lite "research" för jag trodde min motor tog in kylarvatten. Då skulle det vara såhär, läcker den in vatten i cyllarna så kommer det vit rök ur ljuddämparen när motorn är varm. Tar den in vatten i oljan så ser man det när man tappar ut oljan, eller vid påfyllningshålet.
Fyll på oljan igen och håll noga koll på nivån och kolla expansionskärlet, det kan ju vara o-ringen du just bytte om du har tur, annars kan det vara toppackningen eller värre.

FUBAR skrev:
Fyll på oljan igen och håll noga koll på nivån och kolla expansionskärlet, det kan ju vara o-ringen du just bytte om du har tur, annars kan det vara toppackningen eller värre.

Summerar lite:
1. Ska kolla efter kylarvatten i oljan som inte existerar
2. Tvekar lite på om jag ska fylla i den nya oljan
3. Det här låter inte bra :gnissla

Slappa skrev:
Summerar lite:
1. Ska kolla efter kylarvatten i oljan som inte existerar
2. Tvekar lite på om jag ska fylla i den nya oljan
3. Det här låter inte bra :gnissla
alltså kolla efter kylarvatten i den nya oljan.
det låter inte så bra men du kan ju ha tur att det bara var den o-ringen.
Ang om det är bra eller inte bra att fylla på ny olja låter jag någon annan svara på. Som sagt kan inte sånt här.

Kan väl nämna att smärre mängder "majonnäs" kan förekomma pga kondens men detta visar sig främst i vevhusventilationen och främst på fordon som körs korta sträckor i kallt väder (läs: "transportlådor") men jag tänkte att det kan vara bra att känna till.

I det här fallet så lutar det nog åt att slå i olja (du kan ju satsa på en dunk lågprisolja men undvik olja för bilar) och sen köra ett tag och använda hålla örnkoll på hur oljan (och kylvattnet) ser ut framöver.

HönaPower skrev:
1. Cool frilla
2. Byt / kolla topplockspackningen snarast!

1.Tack :)
2. Är du säker?

Robban_C skrev:
Kan väl nämna att smärre mängder "majonnäs" kan förekomma pga kondens men detta visar sig främst i vevhusventilationen och främst på fordon som körs korta sträckor i kallt väder (läs: "transportlådor") men jag tänkte att det kan vara bra att känna till.

I det här fallet så lutar det nog åt att slå i olja (du kan ju satsa på en dunk lågprisolja men undvik olja för bilar) och sen köra ett tag och använda hålla örnkoll på hur oljan (och kylvattnet) ser ut framöver.

Hmm finns de inga "säkra" tecken man kan kolla efter om de nu tex skulle vara topploppspackningen som har gått?
Jag menar så man slipper riva motorn för o kolla.

Slappa skrev:
1.Tack :)
2. Är du säker?

Hmm finns de inga "säkra" tecken man kan kolla efter om de nu tex skulle vara topploppspackningen som har gått?
Jag menar så man slipper riva motorn för o kolla.

Man kan mäta co-halten i (över) expansionskärlet så vet man om det är toppackningen eller inte

Kräver utrustning för ett antal tiotusen krono så sväng förbi en _liten_ bilverkstad och vifta med en femtiolapp?

En snabb fråga: går cykeln varm dör dig? Eller snarare, gick den varm? Då är det nog läge för packningsbyte.

Good luck Mate!

rike skrev:
En snabb fråga: går cykeln varm dör dig? Eller snarare, gick den varm? Då är det nog läge för packningsbyte.

Good luck Mate!

Upptäckte efter att jag hade haft hojen igång en stund på choken att det inte fanns en gnutta oljan kvar i tråget så jag stängde av men jag märkte inga tendenser till att den ville dö.

Jag tror det kan vara så att det kom lite olja ifrån motorn eftersom jag bytte både packningen mellan motorn och vattenpumpen och packningen mellan vattenpumpen och täckkåpan.
Så förhoppningsvis är de ingen fara, ska testa o hälla i ny olja idag o se hur den går :)

Tack för alla svar, kul att man kan få lite råd när man är lite :kocko

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...