Olja från Framgafflarna efter packboxbyte.

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
tjena jag bytte packboxar för 1 månad sedan, och när jag kör lite upp och ner med damaskarerna så värkar det oljigt på gaffeln. Jag har dratt hojen mkt på bakan den senaste månaden och min fråga är: kan det bli sånt tryck i nedslagningen att olja tränger upp? Eftersom jag har nyligen bytt packboxar så tror jag ju knappast att dom har gått.

Kronen skrev:
2488507 tjena jag bytte packboxar för 1 månad sedan, och när jag kör lite upp och ner med damaskarerna så värkar det oljigt på gaffeln. Jag har dratt hojen mkt på bakan den senaste månaden och min fråga är: kan det bli sånt tryck i nedslagningen att olja tränger upp? Eftersom jag har nyligen bytt packboxar så tror jag ju knappast att dom har gått.
Har du satt på dom rätt? Fyllt i för mycket olja?

http://www.motocross.com/motoprof/moto/mcycle/showafork/showafrk.html

Inte din gaffel men där står hur man ska göra när man trär på packboxarna så dom inte skadas.

Kronen skrev:
2488507 tjena jag bytte packboxar för 1 månad sedan, och när jag kör lite upp och ner med damaskarerna så värkar det oljigt på gaffeln. Jag har dratt hojen mkt på bakan den senaste månaden och min fråga är: kan det bli sånt tryck i nedslagningen att olja tränger upp? Eftersom jag har nyligen bytt packboxar så tror jag ju knappast att dom har gått.

Du kan ha skadat dom när du monterade dom om de var första gången för dej, så läker dom. Sen kan de vara andra tätningar och ringar som är slitna med och då kvittar de om man byter p-boxar, läker iaf.

Botnar man fjädringen i ett hopp så blir trycket för högt. :mattias

prulle skrev:
2490564 Gå å klaga då. Om inte annat vet dom varför :tummenupp

I så fall kan han klaga här. För det är jag som bytt ;) men garantera att packboxarna inte går sönder efter 1 månad om man kör fint. Hårda nedslag kan medföra till att gaffelolja tränger upp eller att packboxarna går sönder. Lägg in en bild på forumet vet´ja!:yoparty

EDIT: Annars kan du köra ner till oss och be någon kolla på det.

Last edited:
jo, men det är inte mkt olja utan bara lite, som jag känner det.. men jag ska kolla sen.. så tar jag en bild också..

nae,, jag tog och kollade precis och det är snustorrt. värkar som damaskerna va lite fettiga eller smörjda eller något..

ja bakhjulskörning pajar p-boxarna

Du kollade väl så du inte hade någon skada på innebenet vid p-boxbytet?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti