Olja – inte så noga som man ibland får höra?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Försökte hitta info om vilken oljekvalitet jag ska ha i min bil, när det nu är dags att byta den efter 1000 körda mil. Är en ganska ny bil som inte har gått så långt och jag vill ta hand om den på bästa sätt. Hittade tyvärr ingen specifik information när jag sökte mig fram på nätet, men läste flera diskussioner på forum om stora och viktiga skillnader mellan viskositet och olika motorers behov. Noga att välja rätt, var alla som verkade veta mycket överens om. Så kom jag på att jag ju har tecknat abonnemang på Haynes manual av min bil och gick in där och kollade. Döm om min förvåning när jag såg (se min rosa pil/ruta på den bifogade bilden) att man kan välja själv mellan flera olika! Se där... Det är alltså inte mer noga än så? Visserligen skönt att konstatera, men också något av motsatsen till det som flera förståsigpåare skriver i olika forum. Är det rent av så att Haynes har fel?!

Skärmavbild 2022-07-14 kl. 18.02.52.png
 
De tyska bilar jag jobbar med har olika rekommendationer beroende på motortyp, Bensin, gasdrift eller Diesel.
0W / 20 eller 0W / 30 är vanligt.

Du kan gå in på Castrol.se för att få en hint till din bil.
 
Vad tycker du om rekommendation i trådstarten, att samma motor kan ha olika viskositeter.
Ja? Det är väl fullständigt normalt?

Motorn byggs inte för att klara enbart exakt rätt viskositet, utan klarar allt som ligger någorlunda inom normalt spann
 
Vi tar 265 spänn litern... :3freak

Utan att dissa oljan du säljer tror jag det är bättre att byta dubbelt så ofta än att använda en olja som är 4 gånger så dyr.

Jag tror inte riktigt på moderna bilars 3000 mils intervaller, visst, under optimala förhållanden med enbart långkörningar kanske en bra olja håller så länge, men med många kallstarter vill man nog byta oftare än så.

ÅAS slutade jag byta olja på min gamla SAAB när jag trodde att jag skulle skrota den, sedan körde jag den så länge den gick igenom besiktningen, vilket blev 7 år till.
Den drog inte ens mycket olja, men jag fyllde kanske på 2 liter om året.
Sedan gav jag bort den till en som skulle ta delar, men han fixade till den och körde den något år och sålde den vidare istället.
 
Min nyare vito vill ha ny olja efter 4000mil eller vartannat år.....

Jag undrar jag...:näsblod

Det får ju följden att NÅGON som har köpt en begagnad lägger 4000 mil på minnet, och så kör dom 500 mil om året enbart småkörningar i åtta år utan att byta.

Fast dom står väl på verkstaden oftare än så, så någon kanske upptäcker det
 
Ett nytt alternativ utöver de tre som Haynes anger alltså.

Från en snabb googling.

"Den lägre siffran innan ”W” anger oljans viskositet vid låga temperaturer – ju lägre siffra desto bättre flödesförmåga har oljan. En 0W-olja är pumpbar ner till -35 grader, medan en 15W-olja inte kan tas upp av motorns oljepump under -20 grader,
På motsvarande sätt anger viskositetsklassbeteckningens andra del, siffrorna efter ”W”, oljans viskositet vid höga temperaturer. Ju högre siffran är desto bättre klarar oljan höga temperaturer."

Man vill ha en olja som är pumpbar ner till låg temperatur utan att bli för tunn vid hög temperatur
 
Stirra sig blind på viskositeten kunde man göra förr om åren.
Du har en massa tilläggsbeteckningar som beskriver oljans egenskaper och dom är viktiga om du ska ha rätt olja.
Nöja sig med viskositet kan du göra på en jordenruntresa och du plötsligt behöver köpa olja i en by med tio invånare, inom svea rike har du nog möjlighet att leta upp olja med rätt spec.

Olika viskositet brukar ofta beskriva en olja för sommarkörning respektive vinterkörning och så får man sätta det som passar ens egen körstil bäst.
 
Det är inte hur fritt som helst att välja olja. Det är ganska begränsat med viskositet även om det är okej att gå ett steg upp och ner. Och det ska vara en B3 olja.
så att…..
Mats
 
Samtliga oljor som föreslagits här har ju uppfyllt övriga krav i Haynes boken, bara med varierande viskositet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top