Olika smörjmedel som behövs vid byte av drivpaket

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte byta drivpaket själv för första gången. Har en BMW F800R och har kollat BMW:s servicemanual. Ser att de tar upp div smörjfett och liknande som bör användas vid de olika momenten:

  • Vid återmontering av bakhjul skall hjulaxel rengöras och smörjas in med "Optimoly TA (high-temperature assembly grease)"
  • Man skall rengöra och smörja friktionsytorna på axeltätningsringarna med något som heter "Staburags NBU 30 PTM (high-performance lubricating grease)"
  • Tänderna på framdrevet skall smörjas in med "MP 3 Paste (high-performance lubricating grease)"

De två översta punkterna ingår för övrigt alltid vid avmontering av bakhjul. Hojen har gått ca 3000 mil/3 år och jag har lämnat in den för däckbyte i samband med service årligen (förutom i år då servicen och däckbytet skedde separat), så bakhjulet har ju varit avplockat några gånger. Har dock ingen aning om punkterna ovan har fått "smörj" i samband med detta.

Smörjmedlen som tas upp ovan verkar vara specialprodukter som kanske inte är helt enkla att få tag på. Vad borde jag göra i detta läget?

  1. Försöka få tag på dessa smörjmedel någonstans
  2. Låta bli att smörja om det inte ser ut att behövas (bortsett från dreven och kedjan då i och med att de skall bytas)
  3. Använda andra smörjmedel som finns mer lätt tillgängliga, i såna fall vilka?
 
Kanske cyniskt men jag är YTTERST tveksam till att någon skulle smörjt saker vid ett däckbyte om man inte bett om det särskilt och bett om en GoPro-film efteråt som bevis.
 
Smörj hjulaxeln med ett bra fett, är mest till för att hålla fukt och därmed rost borta. Strunta i det där med framdrevet det hamnar ju ändå på kedjan efter ett par varv. Smörj kedjan med lämplig produkt. Jag skulle rekommendera fett och kedjespray från Motul, det är riktigt bra grejer och de har allt du behöver.
 
Kanske cyniskt men jag är YTTERST tveksam till att någon skulle smörjt saker vid ett däckbyte om man inte bett om det särskilt och bett om en GoPro-film efteråt som bevis.

Ja, även om alla jobb utförts av auktoriserade BMW serviceverkstäder och smörjningspunkterna ovan ingår i servicemanualen, tillhör nog öven jag de cyniskas skara, eller åtminstone de som hellre tar det säkra före det osäkra. Detta kanske talar för att det kanske borde vara läge att smörja denna gång, då jag ändå byter drivpaket?
 
Precis som någon redan nämnt, ett hjullagerfett av bra kvalitet går att använda till alla dessa uppgifter. OK, Biltema eller direkt från någon av tillverkarna. Jag använder själv Omega 77, men exakt märke är endast av akademisk betydelse.

Att BMW själva har delat upp detta på tre olika fetter beror sannolikt på att detta är vad man gör då man bygger motorcykeln. Att detta skulle vara på grund av funktions eller prestandaanledningar kan du glömma direkt - det handlar enbart om att spara pengar med billigaste möjliga fett för respektive uppgift. Ett fett som klassas som "assembly grease" brukar vara mycket billigare än "lubricating grease" eller "wheel bearing grease"...

Jag begriper inte heller varför man vill smörja in tänderna på framdrevet med fett. Detta fett kommer snart att vara på alla andra ställen än just drevet och alla andra tillverkare (av hojar såväl som drev och kedjor) verkar anse att smörjning av kedjan med kedjespray eller olja är fullt tillräckligt. BMW kanske vet något som andra inte vet...
 
Köp en tub kullagerfett på Biltema.

Smörj hjulaxeln med ett bra fett, är mest till för att hålla fukt och därmed rost borta. Strunta i det där med framdrevet det hamnar ju ändå på kedjan efter ett par varv. Smörj kedjan med lämplig produkt. Jag skulle rekommendera fett och kedjespray från Motul, det är riktigt bra grejer och de har allt du behöver.

Kedjespray kör jag med Castrol Chain Lube Racing som jag tycker funkar kanon.

Slutsatser i övrigt:

Ang. hjulaxeln - är slutsatsen att jag kan använda biltemas kullagerfett till denna, alternativt Motuls variant?

Framdrevet kan jag alltså strunta i...

Friktionsytorna till hjulaxelns tätningsringar som krävde det där specialsmörjmedlet. Är slutsatsen att jag lika gärna kan strunta i dessa?
 
Axeln regörs och smörjs vid behov, behovet uppkommer oftast av att man tappar axeln/lägger den ifrån sig slarvigt när man har den avmonterad.
Tätningar och dess anliggningsytor är alltid bra att försiktigt rengöra och fetta in så håller dom tätt längre.
Kullagerfett funkar utmärkt till båda applikationerna.
 
Ok, tack för tipsen! Lutar väl åt att jag skaffar en tub med kullagerfett, helt enkelt.

Återstår att lösa nitning av kedjan. Verkar vara kaos på MC-verkstäderna i Göteborg just nu. Bike hade inte tid för detta lilla 15-minuters jobb förrän i september :va
 
Detta verkar ju sjukt jobbigt, jag som hade tänkt att frugan skulle få åka F800R. Får försöka sälja in en 1200 istället.
 
Detta verkar ju sjukt jobbigt, jag som hade tänkt att frugan skulle få åka F800R. Får försöka sälja in en 1200 istället.

Ja, frågan är om det är värt att åka till Biltema och investera 800 spänn i ett kedjeverktyg som ändå verkar vara av tvivelaktig kvalitet. Alternativt slänga på ett clipslås och åka 10 mil till stället där jag köpte kedjan - de erbjöd sig hjälpa till med nitning. Vill inte köra längre än absolut nödvändigt med clips.
 
Fan va alla är rädda för kedjelås. Jag har kört tusentals mil med kedjelås, tävlat i roadracing och åkt på långa utlandsresor. Har aldrig haft problem med något kedjelås.
 
Fan va alla är rädda för kedjelås. Jag har kört tusentals mil med kedjelås, tävlat i roadracing och åkt på långa utlandsresor. Har aldrig haft problem med något kedjelås.

Möjligen obefogad oro, men man har ju trots allt hört/läst om andra där kedjan gått av pga. att clipset lossnat. Med tanke på hur allvarliga konsekvenserna kan bli om en kedja går av är det något jag helst slipper.
 
Det är nog väldigt ovanligt att kedjelås som är monterade åt rätt håll och på rätt sätt släpper, det går också att trådlåsa och/eller silicona låsen för extra säkerhet.
Jag kör hellre nitat men att köra 10 mil med clips hade jag inte sett som ett problem. Å andra sidan har mina senaste 5 hojar varit kedjefria så vad vet jag?
 
Och allt som står på internet är ju sant. Bilda dej en egen uppfattning, ser det bra ut så är det med stor sannolikhet bra, ser det ut som skit är det nog skit. För övrigt är ju 10 mil ingenting. Känner du dej osäker kan du undvika toppfartstest på vägen till VäneRyr.(destinationen var en gissning)
 
87hk/86Nm och byte drivpaket efter 3000 mil :va Polskt fulstål?

Nä men är det redan dags? Såhär såg min VFR ut när den fyllde 3000mil och den fick bekänna färg ;) Slacket var nästintill obefintligt.

drev.jpg


slack.jpg
 
87hk/86Nm och byte drivpaket efter 3000 mil :va Polskt fulstål?
Nä men är det redan dags? Såhär såg min VFR ut när den fyllde 3000mil och den fick bekänna färg ;) Slacket var nästintill obefintligt.

Möjligen polsk fulkedja :)

Dreven ser fortfarande bra ut så de hade kunnat rulla fler mil, men passar på och byter dem samtidigt. Kedjan har fått slack, olika mycket på olika ställen, och har därför behövt justera kedjespänningen oftare än vanligt. De påpekade även när jag hade hojen på service senast att drivpaketet behövde bytas.
 
Möjligen polsk fulkedja :)

Dreven ser fortfarande bra ut så de hade kunnat rulla fler mil, men passar på och byter dem samtidigt. Kedjan har fått slack, olika mycket på olika ställen, och har därför behövt justera kedjespänningen oftare än vanligt. De påpekade även när jag hade hojen på service senast att drivpaketet behövde bytas.

Låter som den fått smaka högtryckstvätt eller liknande.
 
Låter som den fått smaka högtryckstvätt eller liknande.

Nej, aldrig högtryckstvättat den. Rengjort med lampolja + kedjeborste (plus ibland castrol chain clean) var 100 mil och sedan använt Castrol Chain Lube Racing för att smörja. Däremot ingen extra smörjning utöver det.

Verkar vara en Regina o-ringskedja som sitter originalmonterat och ingen X-ring. Vet inte om det kan ha haft betydelse för livslängden.
 
Du behöver en burk sträckolin, att pensla på om den nya kedjan är lite för kort.









Ursäkta kunde inte låta bli. Nä lyssna på de andra som svarat i tråden det är kloka svar.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top