Olika avgastemp v-twin?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Noterade idag att det är markant skillnad på temperaturen på avgaserna som kommer ur vänster respektive höger dämpare på min TL1000R. Det kommer svala avgaser ur det vänstra och varma ur det högra. Är detta normalt? Anledningen till att jag undrar är för att jag har installerat 2 st bredbandslambdor, och den ena placeringen får jag extremt magra värden ifrån (utanför mätområdet på tomgång). Tror inte den går så magert, då hojen går fint, utan att lambdan sitter dåligt placerad vilket ger mysko värden. Men blev lite brydd när jag noterade att det var sån skillnad på temperaturen i båda rören.

Nån som vet vad som är normalt för en TL1000R eller twin med motsvarande avgassystem

/Pajje

Systemen är olika långa och har olika dragning så det är inte orimligt med en tempskillnad och med så stor slagvolym får man stora fluktrationer i avgaset på tomgång så att lambda blir osäkert. Dessutom läcker många aftermarketsystem ganska mycket luft så det magrar lambda på tomgång.

Vet inte om jag skulle säga markant skillnad,men en viss skillnad är det.
Men det ska inte vara för stort,då är det inte ok,men den bakre cyl.har en tendens att gå lite varmare.

Last edited:
Är avgasreningen urkopplad på båda cylindrarna ( luftåterledning ut i avgaserna )

Är avgasreningen urkopplad på båda cylindrarna ( luftåterledning ut i avgaserna )

Sitter inget sånt på den hojen, bara rör rätt ut. Tror också det beror på luft som kommer in bakvägen, ska dock kolla svetsningen av muttern till sonden igen, så att den inte tar tjuvluft där

Tack för tipsen!

Det är så, sök i tl-tråden så får du upp ett antal träffar med samma fråga.

Det borde väl du ha lärt dig att det är TL-tråden svaren finns i? ;)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup