Olagligt eller inte?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Kan själv konstatera att det kanske är än dum fråga, men har tänkt på det så länge och mycket nu att jag måste få veta!

Ses det som vårdslöshet i trafik eller något liknande om man kör på bakhjulet i 110 km/h på en 110 - väg, med andra ord om man kör enligt hastighetsanvisningar men på bakan?

Tacksam för svar!

kAtanAmAn skrev:
2206264 Kan själv konstatera att det kanske är än dum fråga, men har tänkt på det så länge och mycket nu att jag måste få veta!

Ses det som vårdslöshet i trafik eller något liknande om man kör på bakhjulet i 110 km/h på en 110 - väg, med andra ord om man kör enligt hastighetsanvisningar men på bakan?

Tacksam för svar!

Skulle nog svara definitivt ja på den frågan. Mc:n är ju gjord för att framföras på 2 hjul.. T.ex en bil har 4 hjul men det är nog inte så lagligt att det kommer bilar och kör på 2 hjul och resterande på sidan uppe i luften .. i trafik

Upp till var och en om man verkligen vill utmana men ta reda på det om du är nyfiken... heh..

Last edited:
kAtanAmAn skrev:
2206264 Kan själv konstatera att det kanske är än dum fråga, men har tänkt på det så länge och mycket nu att jag måste få veta!

Tacksam för svar!

Jag vill minnas att det finns ett par friande domar ang. bakhjulsåka, sök lite på forumet så finns det mer info. Är det helt tom motorväg tror jag faktiskt att du kan gå fri.

Det finns något prejudikat ifrån uppsala tror jag det var där en kille klarade sig ifrån vårdslöshet i trafik när han hade kört på bakhjulet. Dock räknas det i de flesta fall som vårdslöshet men det finns alltså hopp...

imaster skrev:
2206282 Jag vill minnas att det finns ett par friande domar ang. bakhjulsåka, sök lite på forumet så finns det mer info. Är det helt tom motorväg tror jag faktiskt att du kan gå fri.

Var det jag också kunde tänka mig!

Simp skrev:
2206285 Det finns något prejudikat ifrån uppsala tror jag det var där en kille klarade sig ifrån vårdslöshet i trafik när han hade kört på bakhjulet. Dock räknas det i de flesta fall som vårdslöshet men det finns alltså hopp...
inte prejudikat, det är en dom från HD.

Om jag inte minns fel så körde killen roadracing och han gjorde det på en tom bit motorväg, och han kunde snabbt sätta ner framhjulet.

så eftersom han inte framkallade fara för någon annan och han kunde kontrollera motorcykeln så blev han friad.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman