Olagligt att köra utan framskärm?

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Hej.
Kort och enkelt.

Är det olagligt att köra utan framskärm?

Man ser ju en hel del Hot rods utan framskärmar och om det är lagligt på dom borde det vara det för hoj också. Kan även vara så att Harry Haffa inte bryr sig så mycket om man inte samtidigt gör något annat dumt.

Helfordonsgodkännande som skulle kunna sätta stopp kan ja väl tänka mig, men ja har ingen aning om hur hårt det är, annars lär de väl inte va nå problem.

Man ser ju en hel del Hot rods utan framskärmar och om det är lagligt på dom borde det vara det för hoj också. Kan även vara så att Harry Haffa inte bryr sig så mycket om man inte samtidigt gör något annat dumt.

Det är inte lagligt att köra utan skärmar på roddar, polisen bryr sig om det, jag vet........

Jag såg en som gjorde det på bana en gång, gick jättebra till däcken skar av bromsslangarna och det var halvsvårt att stanna efter rakan på Sviestad. Hans kära motorcykel planterades 50 meter ut på en åker bakom en bullervall efter att ha använt vallen som hopp.

Han själv undkom genom att hoppa av i ~200 med lite skrubbsår och jävligt hög puls.
Även om det är lagligt så verkar det, efter denna syn, i min värld helt vansinnigt korkat.

Open Wheelers är inte lagligt på gata för bilar iaf, motorcyklar kanske inte har samma krav. Det blir nog dock en del extra stenskott på motor/kylare och kanske t.o.m på hjälmen? Samt smutsigt.

Jag har kört utan skärm, det sämsta är att om det är blött på vägen kastar däcket upp en jävla massa vatten framför hojen som du sedan kör in i.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back