OKQ8 och de 40 rövarna

• Thread starter Thread starter hrc
  • Start date Start date

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
I kassan på macken hade de nån liten burk med "Top-off oil". Helsyntet, blandbar med alla andra oljor, det vanliga yada yada.
75 spänn för 2,5 dl! 300 kr/liter!

Helt sanslöst, har någon sett dyrare olja för vanliga fordon? F1-olja och sånt där kostar väl 3000/liter men men....

Det värsta är folk säkert köper den....

hrc skrev:
I kassan på macken hade de nån liten burk med "Top-off oil". Helsyntet, blandbar med alla andra oljor, det vanliga yada yada.
75 spänn för 2,5 dl! 300 kr/liter!

Helt sanslöst, har någon sett dyrare olja för vanliga fordon? F1-olja och sånt där kostar väl 3000/liter men men....

Det värsta är folk säkert köper den....

Grattis ....du har stiftat bekanskapen med en vara som ligger runt 70 spänn och presenteras på disken = impulsköpsvara =äldsta tricket i branschen.
Allt som står på kassandisken åker med utav ren fart ,fråga vilket affärsbiträde som helst.
Bästa merförsäljningen som man kan ha,hög marginal, folk plockar själv oftast utan frågor.

hrc skrev:
Helt sanslöst, har någon sett dyrare olja för vanliga fordon?
Long-life oljan till Audi/VW ligger väl strax över 300:-/l men då ska den också räcka i 3000mil. Spelar iof ingen roll när endel av deras 2.4l-motorer drar olja som en R1, men det ska tydligen vara helt normalt... :va

Ok, kanske inte direkt en olja för fordon men jag har en halvliter olja på jobbet med det sensuella namnet 5P4E som kostar lite drygt 1000spänn/deciliter... (Används som referensolja då den är väldigt väldefinierad)

Triboman skrev:
Ok, kanske inte direkt en olja för fordon men jag har en halvliter olja på jobbet med det sensuella namnet 5P4E som kostar lite drygt 1000spänn/deciliter... (Används som referensolja då den är väldigt väldefinierad)

Oops. Antar att ni är noga med att skruva på korken när ni luktat lite? Fett att hälla i hojen....40 lax för ett oljebyte. Sen tillkommer ju filter också!

BMW´s olja "Castroll" ligger i sådana priser när de gäller hydralik oljor för automat lådor o skit.. vet ej om det bör kallas hydralik men någelunda så när lik iaf...

Långa farbron skrev:
Grattis ....du har stiftat bekanskapen med en vara som ligger runt 70 spänn och presenteras på disken = impulsköpsvara =äldsta tricket i branschen.
Allt som står på kassandisken åker med utav ren fart ,fråga vilket affärsbiträde som helst.
Bästa merförsäljningen som man kan ha,hög marginal, folk plockar själv oftast utan frågor.

Jag måste vara abnorm. Köper bara det jag behöver, gärna till ett bra pris.

wdac skrev:
BMW´s olja "Castroll" ligger i sådana priser när de gäller hydralik oljor för automat lådor o skit.. vet ej om det bör kallas hydralik men någelunda så när lik iaf...

ATF? Automatic Transmission Fluid. Jaja, men där betalar man ju säkert 200 spänn bara för märket.... :mad:

Chefen Alabama skrev:
Long-life oljan till Audi/VW ligger väl strax över 300:-/l men då ska den också räcka i 3000mil.
En liter longlifeolja får du för 167:-. I alla fall där jag arbetar..

skruvis skrev:
Nej inte köpte... frågade :7peta vad är den bra för? :3freak

Jag har gett upp det där...att fråga butikspersonal nånting. Sällan nån som vet något om grejerna de säljer... "ääähh...jag vet inte riktigt, men jag tror att..." och så vidare. Trist.

äh va fan, folk vill ha små flaskor.
Spelar ingen roll att i en bilmotor så behöver man sällan
"toppa upp" när det går i mindre än en liter.

Jag jobbade på mack i 10 år och man är tvungen att sälja
det folk vill ha. Om någon frågar säger man som det är, men
det är inget folkbildningsinstitut där man kan stå och predika.

Olja har ruskiga marginaler öht (40-60%),
och köper du större mängder (20+ liter) i
storförpackning så kan du ganska lätt få
fina rabatter. Köper du snyggt förpackade
decilitersflaskor blir det vansinnigt dyrt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT