Okej, vad är "fet blandning"?

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
För oss som inte är mekaniker, vad är "fet blandning"?

1. Är det något man kan åtgärda själv?

2. Orsakar det onödigt slitage på motorn?
 
Fet blandning = mycket bränsle i luft/bränsle-blandningen.
Man kan fixa själv, Byt bestyckning i förgasaren (om du inte har insprutning).
Motorn drar mer soppa än vanligt. För slitage är det värre med för mager blandning som ger att motorn blir varmare. Typ
 
Med för mycket soppa per luftmängd så går motorn "fett".
På en 2t kleggar det mesta igen eftersom du även får in för mkt olja.
På 4t går hojen sämre, speciellt när den är varm, och den tar onödigt mycket soppa.
Vid extrema fall kan man få bensin som inte förbränns och späder (förstör) oljan.

Är det en förgasarhoj så sänk nålen eller byt munstycke.
Är det en insprutare så be någon hjälpa dig, iaf med att sänka CO-halten.
 
För fet blandning e inget bra om man letar HK, kan ej förbänna den exstra soppamängden, ( drar onödigt med bensin ) men det e inte häler bra om den får för snål blandning o går torr.

En fet blandning kan ge bätre kraft i vissa register men oftast när den e kall, men en rätt skysterad motor ger bätre kraft hur en varvet / tempen står.

Väldigt svårt som egen o veta om den e för snålt eller för fet blandning om man inte har tillgång till en lamba eller bänk, vist man kan ju alltid ställa in en motor o gå bra, men utan bänk så e de svårt o få ut exsakt alla hk.

Men man kan ju börja med o prova hur den går i alla register varm som kall så får man en fingervisning om något står rätt.
 
Last edited:
Så här kan det bli om man kör för snålt :näsblod
 

Bifogat

  • DSC00088.JPG
    DSC00088.JPG
    41.7 KB · Visningar: 224
  • DSC00091.JPG
    DSC00091.JPG
    39.1 KB · Visningar: 283
Hur mycket för fet är extremt? Så att det blir sotigt å dant i toppen å på kolvarna?

Nej, snarare så att det är fuktigt på kolvarna och stiftet. Det kräver att bensinen vare sig förbränns eller förångas.
Det är heller inget som inträffar på en gång utan det krävs att man under längre tid kört med för fet blandning. När kolvringarna koksat fast och slutar att täta så går förloppet betydligt snabbare.
 
En viss mängd luft kan förbränna en viss mängd bränsle, kolvätena (Hc) ska binda sig med syret och bilda CO2. Vid fet blandning kan man inte förbränna alla Hc molekyler. En grov tumregel är, 10% fet bladning ger bäst effekt, 10% mager blandning ger bäst verkningsgrad. En bil ligger mitt emellan då katten bara fungerar vid exakt lamda 1, vilket är lika mycket syre som kan reagera med kolvätena i bränslet. Varför ska man då ha lite fet blandning för att motorn inte ska ta skada?

Jo, när du sprutar in bränslet är det i vätskeform. Under förbränningen så genomgår det överblivna bränslet från vätska till gas, och just denna omvandling kräver mycket energi, och sänker därigenom temperaturen, och risk för överhettning.

Varför är då en lite mager blandning bränslesnålare?
Förbrännignen sker inte homogent, bladningen är inte 100%, vid väggarna kan flamman slockna. MEd överskott av syre förbränner vi allt bränsle.

Varför ger lite fet bränsleblandning högst effekt?
Precis som tidigare, men vi använder varenda syremolekyl som går att använda, och däigenom får ut max effekt. En del bränsle går in och lägger sig i utrymmet ovanför kolvringarna, och därigenom undgår förbränning.

Vad är CO? Co är ett steg till CO2, för att bilda CO2 från bränslet och syret i luften....ja det är en hel vetenskap...men vägen dit är jävligt lång....men kort sagt är CO en bit av vägen. Att det blir CO, beror på att förbränningen inte haft tillräckligt hög temperatur under tillrcäkligt lång tid, eller för lite syre. Men det hänger ihop med resonemagen ovan. CO som ställer man på en bil t.ex vid tomgång, eftersom den går så dåligt då ventiltiderna gör förbränningen värdelös.

Hoppas det gav dig något!
 
Last edited:
För fet blandning e inget bra om man letar HK, kan ej förbänna den exstra soppamängden, ( drar onödigt med bensin ) men det e inte häler bra om den får för snål blandning o går torr.

En fet blandning kan ge bätre kraft i vissa register men oftast när den e kall, men en rätt skysterad motor ger bätre kraft hur en varvet / tempen står.

Väldigt svårt som egen o veta om den e för snålt eller för fet blandning om man inte har tillgång till en lamba eller bänk, vist man kan ju alltid ställa in en motor o gå bra, men utan bänk så e de svårt o få ut exsakt alla hk.

Men man kan ju börja med o prova hur den går i alla register varm som kall så får man en fingervisning om något står rätt.
Syns på stiften.
Finns i stort sett tre saker som man justerar blandningen med.
1: Huvudmunstycket. Börja här. påverkar blandningen från 2/3 till fullgas.
Fullgasrepa, stäng av, kolla stiften.
Byt munstycke till rätt storlek - större hål för mer bränsle och tvärtom
2: Trottelnålen. Påverkar från 1/4 till 3/4 gas.
Halvgasrepa, stäng av, kolla stiften.
Flyttas uppåt (i steg) för mer bränsle.
3: lågfartsmunstycket. Påverkar från tomgång till 1/3.
Justeras på tomgång till högsta tomgångsvarvtal, varvet sänks med tomgångsjusteringen simultant. Består av en skruv antingen framkant eller bakkant på knasaren. Sitter den i framkant skruvas den ut för mer bränsle.
Brukar ställa den något fett för mer lättstartad motor utan choke.
Även övriga inställningar ställs lite fett.

Men: Innan man börjar pilla med detta skall man göra en ordentlig service, med nya stift (även kablar om dessa är gamla - Vet inte varför, men de åldras), ventilinställning och FÖRST OCH FRÄMST nytt luftfilter.
Annars justerar du in förgasarna efter felaktiga parametrar.
Måhända räcker det att byta luftfilter?
 
Nej, snarare så att det är fuktigt på kolvarna och stiftet. Det kräver att bensinen vare sig förbränns eller förångas.
Det är heller inget som inträffar på en gång utan det krävs att man under längre tid kört med för fet blandning. När kolvringarna koksat fast och slutar att täta så går förloppet betydligt snabbare.
Dvs det ser ut som mina kolvar och min topp: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3098424&postcount=23 :va
Misstänker att det inte är något som har blivit av sig själv, utan att sprutet helt enkelt blev sisådär mappat av Ava? :va Min PCII lär ju inte ha ändrat sig själv, och jag har ju haft symptomen ett tag. :rolleyes:
 
Back
Top