För fet blandning e inget bra om man letar HK, kan ej förbänna den exstra soppamängden, ( drar onödigt med bensin ) men det e inte häler bra om den får för snål blandning o går torr.
En fet blandning kan ge bätre kraft i vissa register men oftast när den e kall, men en rätt skysterad motor ger bätre kraft hur en varvet / tempen står.
Väldigt svårt som egen o veta om den e för snålt eller för fet blandning om man inte har tillgång till en lamba eller bänk, vist man kan ju alltid ställa in en motor o gå bra, men utan bänk så e de svårt o få ut exsakt alla hk.
Men man kan ju börja med o prova hur den går i alla register varm som kall så får man en fingervisning om något står rätt.
Syns på stiften.
Finns i stort sett tre saker som man justerar blandningen med.
1: Huvudmunstycket. Börja här. påverkar blandningen från 2/3 till fullgas.
Fullgasrepa, stäng av, kolla stiften.
Byt munstycke till rätt storlek - större hål för mer bränsle och tvärtom
2: Trottelnålen. Påverkar från 1/4 till 3/4 gas.
Halvgasrepa, stäng av, kolla stiften.
Flyttas uppåt (i steg) för mer bränsle.
3: lågfartsmunstycket. Påverkar från tomgång till 1/3.
Justeras på tomgång till högsta tomgångsvarvtal, varvet sänks med tomgångsjusteringen simultant. Består av en skruv antingen framkant eller bakkant på knasaren. Sitter den i framkant skruvas den ut för mer bränsle.
Brukar ställa den något fett för mer lättstartad motor utan choke.
Även övriga inställningar ställs lite fett.
Men: Innan man börjar pilla med detta skall man göra en ordentlig service, med nya stift (även kablar om dessa är gamla - Vet inte varför, men de åldras), ventilinställning och FÖRST OCH FRÄMST nytt luftfilter.
Annars justerar du in förgasarna efter felaktiga parametrar.
Måhända räcker det att byta luftfilter?