Okänslig för förgasarbestyckning

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag köpte min Honda i augusti förra året. Då hade förre ägaren (racerskalman) kört SM-deltävlingen på Gelleråsen i strålande solsken och 25 grader och bestyckat förgasarna därefter.

I slutet av oktober körde jag med samma hoj och samma bestyckning på Sviestad. Temperaturen var mellan 5-10 grader och det var blött på banan och fuktigt i luften. Min uppfattning var att motorn gick kanonbra. Samma bestyckning som på Gelleråsen i strålande sol alltså.

I går körde jag på Sviestad med samma hoj och samma förgasarbestyckning. Strålande sol och 15-16 grader. Motorn gick klockrent och varvade utan problem till 13.000 rpm på sexan.

Vad kan man dra för slutsats av detta?

• Är jag oförmögen att uppfatta tydliga skillnader i hur motorn lämnar effekt i takt med att vädret förändras?

• Är motorn okänslig för yttre förhållanden?

• Är det inte lika viktigt att justera förgasarna efter väderlek som många påstår?

• Hade Hondan gått bättre än jag kan föreställa mig om jag hade ändrat betyckningen och hittat helt "rätt"?

Nyteknik skrev:
Vad kan man dra för slutsats av detta?

• Är jag oförmögen att uppfatta tydliga skillnader i hur motorn lämnar effekt i takt med att vädret förändras?

• Är motorn okänslig för yttre förhållanden?

• Är det inte lika viktigt att justera förgasarna efter väderlek som många påstår?

• Hade Hondan gått bättre än jag kan föreställa mig om jag hade ändrat betyckningen och hittat helt "rätt"?

1. Troligen inte

2. Absolut inte

3. Det är viktigt men man kan få rätt ok med effekt och samtidigt köra safte så man slipper byta munstycken.

4. Definitivt.

Ladda hem tracktimer och lek runt lite med de olika parametrarna i RAD beräknaren. Ex följer (luftfuktigheten påverkar ytterst lite och är därför bara invägd i regnåkandet)

Åsen
25C
1050mbar
RAD 98,9%

sviestad
10C
1000mbar
98% fuktighet
RAD 98,9%

Sviestad
15C
1010mbar
RAD 98,7

I samtliga dessa påhittade fall kommer du att kunna köra med samma bestyckning och tycka att hojen går bra. (Åtminstone på fullgas du lär nog behöva fibbla med nålhöjden för att få till utgångarna)

Du verkar ha hittat en bra baseline i bestyckningen bara att se glad ut och visa de fina tiderna vi har fått höra om hela vintern...:tummenupp

Borsiin JR skrev:
1. Troligen inte

2. Absolut inte

3. Det är viktigt men man kan få rätt ok med effekt och samtidigt köra safte så man slipper byta munstycken.

4. Definitivt.

Ladda hem tracktimer och lek runt lite med de olika parametrarna i RAD beräknaren. Ex följer (luftfuktigheten påverkar ytterst lite och är därför bara invägd i regnåkandet)

Åsen
25C
1050mbar
RAD 98,9%

sviestad
10C
1000mbar
98% fuktighet
RAD 98,9%

Sviestad
15C
1010mbar
RAD 98,7

I samtliga dessa påhittade fall kommer du att kunna köra med samma bestyckning och tycka att hojen går bra. (Åtminstone på fullgas du lär nog behöva fibbla med nålhöjden för att få till utgångarna)

Du verkar ha hittat en bra baseline i bestyckningen bara att se glad ut och visa de fina tiderna vi har fått höra om hela vintern...:tummenupp
Tack för bra svar.

Passar mig utmärkt att köra med en safe, effektiv men möjligen inte optimal inställning. Angående tider står jag fast vid min prognos. Återkommer i ärendet. Något annat hade väl ingen heller räknat med. :rolleyes:

*/ ?>
Back